معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با انتقاد از ناهماهنگی دستگاه‌های مربوطه در ساماندهی بیماران خاص این استان، گفت: تهیه بانک اطلاعاتی که از ۲ سال گذشته برای ساماندهی بیماران خاص در دست کار قرار گرفته هنوز تکمیل نشده است.  

بیماران خاص

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جعفر مردانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری، در نشست پیگیری مشکلات بیماران خاص این استان افزود: رسیدگی به بسیاری از امور مربوط به بیماران خاص نظیر تعداد بیماران، میزان داروی مورد نیاز، تسهیلات اشتغالزایی و رفع مسائل و مشکلات این قشر در گرو تکمیل این بانک اطلاعاتی است که می‌طلبد در تکمیل آن تسریع شود.  

وی، کمبود دارو و پزشک را از مهمترین مشکلات بیماران خاص استان اعلام کرد و گفت: رفع این مشکلات نیازمند تعامل و هم‌افزایی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان‌های مردمنهاد و خیرین است.  

مردانی تصریح کرد: بیماران دارای سه ویژگی مشترک دردمندی، نیازمندی و آبرومندی هستند، باید مسئولان و دستگاه‌های مربوطه تمام تلاش خود را به کار گیرند تا با حفظ آبرو و شان بیماران، نیاز آنها را پاسخگو بوده و از درد و رنج آنها بکاهند.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری، پیشگیری را در اولویت برنامه‌های حوزه سلامت دانست و اظهار کرد : بر اساس شعار همیشگی پیشگیری بهتر از درمان است با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی مناسب و گسترده می‌توان از شیوع بیماری در استان پیشگیری کرد و هزینه‌های درمان را کاهش داد.  

مردانی در خصوص تامین دارو برای بیماران خاص در کوتاه‌ترین زمان نیز گفت: در این خصوص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی با داروخانه‌های متولی هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.  

عظیمه رستمی، دبیر انجمن بیماران تالاسمی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست افزود: به شدت کمبود پزشک در استان احساس می‌شود و با وجود یک متخصص آنکولوژی که در مطب خصوصی خود ارائه خدمت می‌دهد، خدمات رسانی به بیماران تالاسمی بسیار محدود و ناچیز شده است.  

وی افزود: علاوه‌ بر کمبود پزشک، دارو نیز به اندازه کافی در استان وجود ندارد و بیماران برای تامین داروی مود نیاز خود به استان همجوار مراجعه می‌کنند.  

رستمی خاطر نشان کرد: بسیاری از بیماران توان مالی مناسبی ندارند و به دنبال پیدا کردن شغل هستند اما در این خصوص هم موانعی فراروی آنها قرار دارد.  

بیماری‌هایی نظیر دیالیز، پیوند کلیه، هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس و انواع سرطان‌ها به عنوان بیماری‌ها خاص و صعب‌العلاج شناخته می‌شود و  این بیماران باید تا پایان عمر تحت درمان قرار گیرند.  

سختی و هزینه‌های بالای درمان و شیوع کم بیماری از جمله ویژگی‌های بیماری‌های خاص به شمار می‌رود.  

کد خبر 523622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha