مسئله غذارسانی و عقیم‌سازی اصولی حیوانات یکبار برای همیشه باید در ایران حل شود.

مریدپور

همشهری آنلاین_ دکتر روزبه مریدپور: برای این کار باید سیاست‌های جدیدی را پیش بگیریم. غذارسانی با بهترین ماشین‌های غذادهی و بهترین غذاهای روز دنیا بدون اتخاذ سیاست‌های جدید مثل این می‌ماند که در حال سقوط به یک دره هستید، اما اگر ماشینتان را هم عوض کنید و بهترین ماشین را سوار شوید. این کار چیزی را عوض نمی‌کند، چون انتهای این مسیر و نتیجه کاملاً مشخص است. شاید این مثال کمی از مفهوم موردنظر دور باشد، اما به ما می‌گوید که مدرن‌سازی بدون برنامه‌ریزی اصولی خسارت‌بار 
است.  
مدیران شهری مدتی برنامه‌هایی را در این زمینه پیش می‌برند اما این طرح‌ها معمولاً مقطعی است و به همین دلیل به نتیجه نمی‌رسد و ابتر می‌ماند. هرچقدر روش‌های نوین و نقش شهرداری را توضیح دهیم، تا زمانی که سیاست‌های جدید تصویب و اجرا نشوند، هیچ امیدی در دل جامعه حیوان‌دوست و ان‌. جی‌. اوهای دوستدار حیوانات روشن نمی‌شود. بنابراین افرادی که مشخصاً در این زمینه مسئولند، باید تغییر رویکرد دهند.  
 مطالعات بسیار زیادی در زمینه حیوانات بی‌سرپرست شهری در امریکا، اروپا و آسیا انجام شده که قابل دسترسی همگانی است. می‌توان به این تحقیقات رجوع و الگوبرداری کرد؛ نباید سعی کنیم یک راه‌حل سریع پیدا کنیم، چون رسیدن به هر راه‌حل مؤثری زمانبر است. حتماً افرادی که در این زمینه متخصص و دلسوزند و از الگوهای جهانی آگاهی دارند، باید برنامه‌های اصولی و بنیادین که بومی شده باشد، ارائه دهند.  
 در کشور همسایه ما، ترکیه، یک‌بار یک نفر در یکی از شهرداری‌های نواحی استانبول شروع به کار بنیادی کرد و حامیان حیوانات‌ هم پشت او ایستادند و الان در این کشور تمام حیوانات بی‌سرپرست چیپ‌های کنترل دارند و عقیم شده‌اند و توسط شهرداری پایش و واکسیناسیون می‌شوند. این کار می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای ما باشد. شهرداری تهران هم می‌تواند یک‌بار برای همیشه چارچوب رفتار با حیوانات شهری را تعیین کند و به کار ببندد.  

کد خبر 523366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha