نیوزلند کرونا را مهار کرد. مدتی است هیچ مورد جدید ابتلا در این کشور گزارش نشده و از این روی تمام محدودیت‌های ناشی از کرونا برداشته شده است. آنها اکنون چه برنامه‌ای دارند.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نيوزلند

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر نیما فاتح و دامون افضلی در ادامه مجموعه گزارش‌ها از تجربیات مقابله‌ای کشورهای جهان با کرونا، تجربه موفق نیوزلند را از بی‌بی‌سی و گاردین ترجمه و در اختیار ما قرار داده‌اند:

نیوزلند پس از آن که هیچ مورد ابتلای جدیدی در این کشور گزارش نشد، تقریباً تمام محدودیت‌های ناشی از کروناویروس را برداشته است

در نیمه‌شب هشتم ژوئن [نوزدهم خرداد] به وقت محلی نیوزلند وارد سطح یک از محدودیت‌های کرونایی شد: پایین‌ترین سطح در سامانه‌ی هشدار چهار سطحی این کشور.  طبق قواعد جدید فاصله‌گیری اجتماعی دیگر ضروری نیست و هیچ محدودیتی بر گردهمایی‌های عمومی اعمال نمی‌شود، ولی مرزها همچنان بر روی خارجی‌ها بسته می‌مانَد.  نیوزلند بیش از دو هفته بود که هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کوویدـ‌۱۹ گزارش نکرده بود.

خانم جاسیندا آردِرن، نخست‌وزیر نیوزلند، گفت: ’’درحالی‌که الان در موقعیتی امن‌تر و مستحکم‌تر هستیم، هنوز هم هیچ مسیر ساده‌یی برای بازگشت به زندگیِ پیش از کوویدـ‌۱۹ وجود ندارد، ولی تمرکز و اراده‌یی که بر روی واکنش پزشکی [به این ویروس] گذاشته بودیم، حالا صرف بازسازی اقتصادمان می‌شود. در حالی که کار هنوز تمام نشده است، نمی‌شود انکار کرد که این یک نقطه‌ی عطف است. پس می‌توانم حرفم را با یک ’تشکر، نیوزلندِ‘ ساده تمام کنم‘‘.

  • تلاشی مستمر

در نیوزلند منع تردد نخستین‌بار در ۲۵ مارس برقرار شد؛ یک سامانه‌ی هشدار ۴ مرحله‌یی جدید راه‌اندازی گردید و کشور وارد سطح چهار شد: در این مرحله بیشتر کسب‌وکارها و تمام مدارس بسته شد و به مردم گفته شد در خانه بمانند.  پس از بیش از پنج هفته، در ماه آوریل کشور وارد سطح سه شد: به اغذیه‌فروشی‌های ’بخر و ببر‘ و برخی مشاغل غیرضروری اجازه داده شد کارشان را از نو شروع کنند.

یک کشور در جهان کرونا را ریشه کن کرد

همچنان که شمار مبتلایان در سطح جامعه کاهش می‌یافت، کشور در میانه‌ی ماه می وارد سطح دو شد.

حرکت به سطح یک، زودتر [از آنچه اعلام شده بود] انجام می‌شود: دولت در اصل برای ۲۲ ژوئن برنامه‌ریزی کرده بود، ولی پس از آن که ۱۷ روز هیچ مورد ابتلای جدیدی گزارش نشد، آن را جلو انداخت.  طبق قواعد جدید، تمام مدارس و محل‌های کار می‌توانند بازگشایی شوند. مراسمات عروسی، عزا و حمل‌ونقل عمومی بی‌هیچ محدودیتی از سر گرفته می‌شود. فاصله‌گیری اجتماعی دیگر ضروری نیست ولی [رعایت آن] همچنان توصیه می‌شود.

مرزهای این کشور به روی مسافران خارجی همچنان بسته باقی می‌مانَد و قانون الزامی‌بودن قرنطینه یا جداسازیِ دو هفته‌یی برای نیوزلندی‌هایی که تازه از خارج وارد کشور می‌شوند، برقرار است.

خانم آردرن هشدار داد این کشور ’’قطعاً دوباره شاهد موارد ابتلا‘‘ خواهد بود و افزود: ’’ریشه‌کن کردنِ [این ویروس]  کاری نیست که در یک نقطه از زمان، یک‌باره، انجام شود، این کاری مستمر است‘‘.

از زمان رسیدن این ویروس به نیوزلند در اواخر فوریه، این کشور ۱۱۵۴ مورد ابتلا و ۲۲ مورد مرگ ناشی از کوویدـ‌۱۹ گزارش کرده است، ولی بابت مدیریت این بحران وسیعاً تحسین شده است.

بسیاری این آخرین اعلان [ورود به سطح یک] را جشن گرفتندــــ ولی با احتیاط و همراه با هشدار. پاتریک وِستون، راننده‌ی کامیون، مقیم آوکلند، به BBC گفت: ’’همه از این که بالاخره از شر [این ویروس] خلاص می‌شویم خیلی خوشحال‌ایم، ولی هنوز مضطرب‌ایم. به نظرم اصلی‌ترین نگرانی مردم اقتصاد است: افراد بسیاری بیکارند و همزمان افراد بسیاری دنبال کار می‌گردند. روز سه‌شنبه محدودیت‌ها برداشته می‌شود و می‌توانیم کارهای‌مان را به شکل عادی انجام دهیم. مسابقات ورزشی و برنامه‌های موسیقی را می‌توانیم بدون اِعمال هیچ محدودیتی بر تعداد [تماشاگران] برگزار کنیم. البته هنوز هم به رعایت فاصله‌گیری اجتماعی تشویق می‌شویم، پس امیدواریم مردم عاقلانه رفتار کنند‘‘.

او افزود: ’’خوشحالیم، ولی نگران آینده هستیم‘‘.

  • تیمی پنج‌میلیونی

شارلوت گراهام‌ـ‌مک‌لی از ولینگتون | گاردین
۸ ژوئن ۲۰۲۰

جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزلند، گفته است دولت این کشور تمام محدودیت‌های ناشی از کوویدـ‌۱۹، به استثنای کنترل جدی مرزها، را تقریباً بلادرنگ برمی‌دارد، چون مقامات پزشکی نیوزلند اعلام کردند دیگر هیچ مورد شناخته‌شده و فعالی از ابتلا به کروناویروس در کشور نمانده است.
آردرن در کنفرانسی خبری در ولینگتون گفت: ’’ما آماده‌ایم‘‘ و افزود نیوزلندی‌ها ’’برای شکست‌دادن این ویروس به شیوه‌ی بی‌سابقه‌یی متحد بودند‘‘.

آردرن در سرخط رسانه‌های جهانی است و سازمان بهداشت جهانی او را بابت رویکرد دولت‌اش دربرابر این ویروس، رویکردی سفت‌وسخت و محتاطانه که از قرار معلوم کارگر افتاده، تحسین کرده است. او پیش از آن که به‌تدریج از شدت محدودیت‌ها بکاهد، در ۲۵ مارس برای چهار هفته در کشور منع تردد کامل اعلام کرده بود که مستلزم آن بود اکثر وقت‌شان را در خانه سپری کنند.

آردن گفت نیوزلندی‌ها از نیمه‌شب دوشنبه در کشوری زندگی می‌کنند ’’که در آنجا زندگی همانقدر عادی است که در هنگامه‌ی یک پاندمی جهانی می‌تواند عادی باشد‘‘. او گفت قواعد فاصله‌گیری فیزیکی و محدودیت‌های اعمال‌شده بر اندازه‌ی گردهمایی‌ها کنار گذاشته می‌شود و این به همه‌ی بخش‌های معطل‌مانده‌ی اقتصاد امکان می‌دهد کارشان را از سر بگیرند.

نیوزلندی‌ها در شبکه‌های اجتماعی با وجد و شعف به این اظهارات پاسخ دادند.

جمیز شاو، وزیر تغییرات آب‌وهوایی، با استفاده از عبارتی مائوریایی [زبان بومی مردم نیوزلند]، گفت: ’’می‌دانم محدودیت‌ها نیمه‌شب دوشنبه برداشته می‌شود، ولی خیال می‌کنم امشب به سلامتی مردم این کشور خوب لبی تر کنم: Ka pai Aotearoa‘‘ (به معنای ’’آفرین نیوزلند‘‘).
او افزود: ’’دست‌هایتان را هنوز هم بشویید‘‘.

دیگران مشتاقانه چشم به راه آزادی‌های بیشتری هستند که از نیمه‌شب دوشنبه بدون هیچ محدودیتی برقرار می‌شود: رستوران‌های سرپایی صبحانه، نشستن کنار یکدیگر در حمل‌ونقل عمومی و مُجازبودن ’لمس صورت خود‘‘.

بعضی محتاط‌تر بودند. کاربری توییت کرد: ’’علی‌رغم این که هیچ مورد فعالی وجود ندارد، من اصول احتیاطی را همچنان به کار می‌بندم و به خاطر کرونا هرگز به سالن ورزش نمی‌روم‘‘.

نیوزلند از هنگامی تعطیلی کشور فقط ۲۰۰ مورد ابتلا گزارش کرده بود و شمار کل مواردِ شناسایی‌شده هرگز از ۱۵۰۰ بیشتر نشد.

در نیوزلند کوویدـ‌۱۹ جان بیست‌ودو نفر را گرفته است، این را با ده‌ها هزار نفری مقایسه کنید که مدل‌سازی‌های دانشمندان، در صورت عدم‌اعمال محدودیت‌ها، پیش‌بینی کرده بودند.

آردرن گفت نیوزلندی‌ها ’’ترددشان را وسیعاً کاهش دادند‘‘؛ طبق داده‌های گوگل مردم این کشور بیشتر از استرالیایی‌ها، بریتانیایی‌ها و مردمان ایالات متحده در خانه مانده بودند.

خانم آردرن گفت: ’’به نظرم نتایجی که به لطف همکاری جمعی گرفتیم، خود، گویای همه چیز است. فداکاری تیم پنج میلیون‌نفره‌ی ما برای همین بود: برای حفظ ایمنی و سلامت یکدیگر‘‘. او مرتب به نیوزلندی‌ها به عنوان ’تیمی پنج‌میلیونی‘ اشاره کرده است تا مردم را متحد کند و آن‌ها را به پیروی از قواعد دولت‌اش برای محدودکردن گسترش این ویروس برانگیزد.

در سطح جهان، شمار موارد تأییدشده‌ی ابتلا به کروناویروس، روز دوشنبه از ۷ میلیون نفر گذشت؛ این آماری است که پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرده‌اند که اتکایشان به داده‌های دولتی است. این رقم هم‌اکنون [در زمان نوشتن این مقاله] ۷.۰۰۶.۴۳۶ است. دست‌کم تاکنون ۴۰۲.۶۹۹ نفر در این پاندمی جهانی جان‌شان را از دست داده‌اند.

وضع آمریکا از همه بدتر است: با ۱.۹۴۰.۴۶۸ مورد ابتلای تأییدشده و بیش از یک‌چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از کوویدـ‌۱۹ در جهان: ۱۱۰.۵۰۳ نفر. ۱۵ کشور بیش از ۱۰۰ هزار مبتلای تأییدشده دارند. رقم واقعی مبتلایان و قربانیان، به سبب عواملی نظیر تفاوت در میزان تست‌گیری، تعاریف، فواصل زمانی و ظن کم‌گزارش‌دهیِ [برخی دولت‌ها]، احتمالاً از این بیشتر است.

کنترل جدیِ مرزهای نیوزلند همچنان برقرار می‌مانَد، آردرن هشدار داد هیچ زمان‌بندی‌یی برای حذف آنچه آن را بهترین خط دفاعیِ کشور نامید ندارد. تنها نیوزلندی‌ها و بستگان درجه‌یک‌شان هم‌اکنون می‌توانند وارد این کشور شوند، این‌ها نیز باید ۱۴ روز در قرنطینه‌ی دولتی بمانند.
خانم آردرن نمی‌گوید نیوزلند یک‌بار برای همیشه ویروس را از بین برده است، او ریشه‌کنی ویروس را ’کاری مستمر‘توصیف می‌کند: ’’ما تقریباً مطمئن‌ایم که باز هم شاهد موارد ابتلا در اینجا خواهیم بود. این به معنی ناکامی ما نیست؛ این واقعیتِ این ویروس است‘‘.

نیوزلند حالا عضوی از گروه کوچک کشورهایی است که خودشان را از این ویروس پاک اعلام کرده‌اند؛ به‌نظرمی‌رسد در بین کشورهایی که بیش از ۱۰۰۰ مورد ابتلای تأییدشده داشته‌اند نیوزلند نخستین کشوری است که موفق به انجام این کار شده است. کشور اروپایی کوچک مونته‌نگرو هم روز ۲۵ می اعلام کرد دیگر هیچ مورد فعالی از این ویروس در این کشور وجود ندارد؛ فیجی و جزایر فارو نیز به‌ترتیب در ۵ ژوئن و ۹ می همین را گزارش کردند.

تایوان، ایسلند، کلمبیا و ترینیداد و توباگو هم گفته‌اند کمتر از ۱۰ موردِ هنوز فعال دارند. معدودی از کشورها (از جمله دولت‌های بسیار کوچکِ جزایر پاسیفیک) هم ادعا می‌کنند اصلاً هیچ موردی از کوویدـ‌۱۹ نداشته‌اند.

در ۱۰ روز گذشته، آخرین فردِ مبتلایی که در نیوزلند شناسایی شد، یک زن تنهای پنجاه‌وچند ساله‌ی ساکن آوکلند بود. روز دوشنبه مقامات پزشکی نیوزلند گفتند او ۴۸ ساعت است که هیچ علائمی نداشته است و حالا می‌شود او را بهبودیافته تلقی کرد.
از آردرن پرسیدند واکنش او به این خبر چه بود. او گفت: ’’کمی رقصیدم‘‘.

  • مشخصات عکس: خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزلند
  • منابع ترجمه:

https://www.bbc.com/news/world-asia-۵۲۹۶۱۵۳۹

https://www.theguardian.com/world/۲۰۲۰/jun/۰۸/new-zealand-abandons-covid-۱۹-restrictions-after-nation-declared-no-cases

کد خبر 522953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha