یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه بورس: بالاخره پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در بورس به فروش رفت.

به گزارش خبرنگار همشهری، پس از باطل شدن معامله سهام شرکت کشتیرانی در مبادلات روز شنبه به‌دلیل اختلاف بر سر قیمت هرسهم این شرکت، سهام شرکت کشتیرانی به قیمت هر سهم 250 تومان در بورس به فروش رسید و ارزش سهام این شرکت هزارو 250 میلیارد تو مان معادل 5/1  میلیارد دلار تعیین شد، این در حالی است که سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده بود، قیمت هر سهم این شرکت باید به قیمت 352   تومان به فروش برسد.

این موضوع زمینه ابطال معامله درروز شنبه را نیز به وجود آورده بود.برخی منابع خبری از فشار وزارت بازرگانی به سازمان خصوصی‌سازی‌ برای تعیین چنین قیمتی خبر می‌دهند که با عث شد معامله روز شنبه برای تعیین چنین قیمتی باطل اعلام شود.

در هرصورت سهام شرکت کشتیرانی به فروش رفت و ارزش بازار بورس تهران با 5/1 میلیارد دلار افزایش به 52 میلیارد دلار رسید.

علی صحرایی ناظر معاملات بورس تهران در گفت‌وگو با همشهری ضمن تایید فروش سهام شرکت کشتیرانی گفت: 118 میلیون و 668 هزار سهم شرکت کشتیرانی به ارزش 297 میلیارد ریال معادل37/2 درصد از سهام این شرکت به فروش رفت.

صحرایی همچنین از ابطال بخشی از مبادلات سهام این شرکت خبر داد و گفت:معامله تعداد 8 میلیون و 832 هزار سهم این شرکت به‌علت رعایت نکردن قواعد معاملات با طل اعلام شد.

در همین حال خبرگزاری ایسنا، به نقل ازعلی رحمانی  مدیرعامل شرکت بورس، در باره انجام معامله به قیمتی پایین‌تر از نرخ سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: با توجه به جلسات تشکیل شده در این زمینه این سهام با توجه به کشش بازار و تقاضا قیمت‌گذاری شد یعنی پایین‌تر از قیمت 352 تومان.

موضع خصوصی‌سازی‌

اما بلافاصله پس از ابطال معامله سهام کشتیرانی در روز شنبه اسماعیل غلامی،  معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ ،به ایسنا گفت: در روش سودآوری زمانی‌که با سود 3ساله سهم، تعدیلات و شاخص تورم محاسبه شود قیمت کل شرکت 1400 میلیارد تومان برآورد می‌شود در حالی‌که این امر در قیمت‌گذاری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی به خرید 70 فروند کشتی اقیانوس پیما از سوی شرکت کشتیرانی اشاره کرد و با طرح این سؤال ادامه داد: زمانی که شرکت به خرید 300 میلیارد تومان کشتی اقدام می‌کند آیا سود سال آینده آن به اندازه سود سال قبل خواهد بود؟ 

وی قیمت پایه هر سهم کشتیرانی را بدون محاسبه ناوگان جدید 270 تومان دانست و خاطرنشان کرد: درصورتی‌که شرکت فاقد طرح‌های توسعه باشد این امر در قیمت پایه آن مؤثر است زیرا اثری در سودآوری شرکت ندارد ولی با توجه به نزدیک شدن به برگزاری مجمع و تقسیم سود و نیز طرح‌های توسعه‌ای شرکت قیمت آن افزوده می‌شود.

غلامی اظهار کرد: تعیین قیمت 352 تومانی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ مربوط به خریداری ناوگان جدید و بهره‌برداری در سال آینده است که به سودآوری شرکت افزوده خواهد شد.

کد خبر 52257

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز