سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

عضو شورای شهر تبریز بیان کرد: آتش‌نشانی تبریز از فقر تجهیزات رنج می‌برد، بنابراین با دست خالی نمی‌شود از جان مردم حراست کرد و باید این کمبود ها برطرف شود.  

آتش نشانی تبریز

به گزارش هشمهری آنلاین به نقل از تسنیم، علیرضا زبردست، در جلسه شورای شهر تبریز، گزارشی از وضعیت فعلی و عملکرد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کلانشهر تبریز ارائه کرد و با بیان این که سازمان آتش نشانی تبریز ۲۳ ایستگاه آتش نشانی دارد که یک مورد آن غیرفعال است، اظهارداشت: می‌بایست از نظر شعاع عملکردی ۴۲ ایستگاه با ۸۸۲ کادر و از نظر شعاع زمانی ۳۷ ایستگاه با ۷۷۷ نیرو داشتیم.  

وی افزود: دو ایستگاه در شهرک خاوران و شهرک رشدیه در حال احداث است، برای رسیدن به تعداد استاندارد زمانی و مکانی ایستگاه‌های آتش نشانی همت جدی  انجام شود.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز گفت: سال ۹۸ سازمان آتش نشانی تبریز حدود ۳۸ میلیارد تعهدات مالی داشت که امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا و شهادت مدیرعامل پیشین از این موضوع غفلت شد و این مبلغ به ۱۶ میلیارد تومان کاهش یافت.  

وی با انتقاد از کمبود امکانات سازمان آتش نشانی تبریز، خاطرنشان کرد: شهرهایی مثل قم امکانات بیش تر و به روزتری نسبت به تبریز دارند، آتش نشانی موضوعی نیست که از آن غفلت شود.  

زبردست به اهداف اجرایی این سازمان در سال ۹۹ پرداخت و گفت: طرح جامع ایمنی اماکن قدیمی، نصب سیستم اعلام حریق در بازار تبریز(سیستم‌های دوربین مدار بسته پیشتر نصب شده اند)، تعیین ایستگاه‌ها در موقعیت‌های مناسب شهری و سبک‌سازی آنها و نصب شیرهای اقدام از جمله کارهای اجرایی این سازمان است.  

وی ادامه داد: پیش‌بینی اقدامات مقابله با زلزله، طرح ۱۲۵ یار(استفاده از آتش‌نشانان بازنشسته)، توسعه دانشگاه علمی کاربردی آتش نشانی تبریز، ایجاد کارگاه شبیه سازی و زمین تمرین و آموزش از جمله اهداف این سازمان در سال ۹۹ است.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز، با مورد خطاب دادن هرکدام از اعضای شورای شهر نسبت به تخصص آنان در شورا و بیرون از شورا خواستار کمک به سازمان آتش نشانی برای پیشبرد اهداف و ارائه ایده‌ها و راهکارهای جدید شد که اعضای شورا از این پیشنهادات استقبال کردند.  

سازمان آتش نشانی تبریز از فقر تجهیزات رنج می‌برد

فریدون بابایی اقدم، یکی از اعضای شورای شهر تبریز گفت: سازمان آتش نشانی تبریز از فقر تجهیزات رنج می‌برد، با دست خالی نمی‌شود از جان مردم حراست کرد، باید این کمبودها رفع شوند.  

وی محلات حاشیه نشین تبریز را مورد اشاره قرار داد و افزود: یک سوم تبریز بافت فرسوده و حاشیه نشین است، اگر در کوچه‌هایی که عرض یک الی دو متری دارند یا پله دار هستند آتش سوزی رخ دهد هیچ اقدامی نمی‌توان کرد، مقابله با این نوع سوانح تجهیزات مخصوص و بروزی را می‌طلبد.  

بابایی اقدم با ابراز امیدواری از توجه به آتش نشانی در بودجه بندی سال بعد و مصوبات امسال شورای شهر، ادامه داد: آتش نشانی بحث حاکمیتی است که می‌توان در آن از دیگر ظرفیت‌های دولتی نیز بهره‌مند شد.  

امکانات اطفاء حریق سازمان آتش نشانی تبریز در حد درجه ۳ است

محمد فرج قلی‌زاده، دیگر عضو شورای شهرتبریز گفت: با این که الزام قانونی در این خصوص وجود دارد اما هیچ توجهی نمی‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: باید شورای شهر جلسه‌ای با مسکن و شهرسازی تدارک دیده و برنامه‌هایی برای رعایت این گونه مسائل پیش بینی کند.  

قلی‌زاده از وجود ۱۱۰ مجتمع تجاری و خدماتی در سطح شهر تبریز خبر داد و با انتقاد از عدم نظارت به مسائل ایمنی این مجتمع‌ها، ابرازداشت: پاساژ امت اگر آتش بگیرد پلاسکویی دیگر می‌شود.  

وی گفت: امکانات، لوازم و تجهیزات آتش نشانی تبریز در حد درجه ۳ یا ۴ است و از عمر مفید ماشین آلات که ده سال است، می‌گذرد.  

غلامحسین مسعودی ریحان‌، عضو شورای شهر نیز در این جلسه عنوان کرد: سازمان آتش نشانی تبریز با این امکانات کم پتانسیل زیادی دارد، علاوه بر خدمات دهی بر کل استان، بعضا به دیگر شهرها نیز در اطفاء حریق کمک می‌کند.  

وی افزود: چنانکه در جریان آتش سوزی جنگل‌های ارسباران شاهد رشادت‌های این فداکاران و جان بر کفان بودیم، اما حتی یک هلی کوپتر پیدا نکردیم تا اطفاء حریق کنیم، آخر کار از یک استان دیگر قرض گرفتیم که آن هم بسکت نداشت.  

سونیا اندیش دیگر عضو شورای شهر نیز از بکارگیری بانوان در آتش‌نشانی سخن گفت و بیان‌کرد: بانوان باید در اموراتی مانند؛ مشاوره، روانشناسی و حتی اطفا حریق کمک بگیریم.  

کد خبر 522557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha