مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

یکی از زیباترین استان‌های کشورمان، استان کرمان است که قدمتی بسیار طولانی و غذاهای محلی و خوشمزه زیادی دارد.

آبگوشت بادمجان و کشک استان كرمان

همشهری‌آنلاین: خوراک‌های هر شهری از ایران منحصر به فرد و سفره‌های رنگین هر شهر و روستای کشور ایران عزیزمان همیشه زبانزد بوده‌است. استان کرمان با اقلیم خاص و کویری‌اش، همچون سایر شهرهای ایران غذاها و خوراکی‌های مخصوص به خود را دارد که با تعدادی از انواع غذاهای سنتی کرمان، آشنا می‌شوید.

آش و آبگوشت از پرطرفدارترین خوراک‌ها در بین مردم اقلیم کویری ایران است و انواع مختلفی از این دو نوع خوراک در بین مردم استان کرمان طبخ می‌شود.

آبگوشت بادمجان و کشک

این غذا، یکی از خوراک‌های سنتی کرمان است که طرفداران زیادی هم دارد. ترکیبات اصلی این غذا را کشک ساییده، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر، خیار به همراه نمک، زردچوبه و فلفل تشکیل می‌دهد.

مدت زمان تهیۀ آبگوشت بادمجان و کشک طولانی است؛ چون باید نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. شاید روند طبخ مشکل باشد، امّا مطمئناً ارزشش را خواهد داشت. نخود و لوبیای به کار رفته در آن منبع غنی از پروتئین‌ها هستند. علاوه بر آن خوردن لوبیا باعث تامین درصد زیادی از فیبر مورد نیاز بدن است ولی توجه کنید که باید آن‌ها را کامل پخت.گوشتی که در این غذای قدیمی به کار می‌رود نیز آهن بدن شما را تأمین می‌کند. وجود پیاز در این غذا تولید آنتی اکسیدان کرده و در کاهش کلسترول نقش بسیار زیادی دارد.

اوماچ آش

اوماچ آش یا آش عوماج یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمان به شمار می‌رود که سرشار از مواد معدنی و مغذی است.

این آش که امروزه کم‌تر مورد توجه افراد واقع شده، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، کم خونی و ضدعفونی کردن معده و روده مفید است. ترکیبات اصلی این آش را چغندر، عدس، پیاز، آرد گندم، سیاه‌دانه، میتخم (تخم شوید)، کسرک (زنیان)، زیره، نعناع داغ، تلف (قره‌قروت)، اسفناج، جعفری، گشنیز، نمک و زردچوبه تشکیل می‌دهند.

این آش نقش موثری در عملکرد بهتر مغز، سیستم عصبی و تقویت حافظه دارد؛ آش اوماچ به علت داشتن ماده‌ای به نام «مولیبدن» بدن را از سولفیت‌ها (مواد نگه دارنده) سم‌زدایی می‌کند.

این آش حاوی انواع ویتامین‌های A، C، D، E، K، و گروه ویتامین‌های B. مانند:B.۱، B.۲، B.۳، B.۶، B.۹، B.۱۲، و نیز سدیم، پتاسیم، کربوهیدرات، فیبر، قند، پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، مس، مولیبدن و اسید فولیک است.

خورش بزقورمه

بزقورمه با این اسم عجیب، یکی از غذاهای خوشمزه‌ استان کرمان محسوب می‌شود که به دلیل وجود گوشت بزغاله در ترکیب مواد اولیه‌اش آن را به این اسم نامیده‌اند. این غذای لذیذ از موادی همچون نخود، پیاز، سیر، گوشت بز بدون استخوان، کشک، زعفران، نعناع داغ، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. به دلیل این‌که باید از شب قبل حبوبات را خیس کنید، مدت پخت آن طولانی است. مردم کرمان این غذای سنتی را هم با برنج و هم با نان سرو می‌کنند.

خورش به آلو

خورش به آلو بومی شهر کرمان است و از آنجایی که در طبخ آن از آلو استفاده می‌شود، مصرف آن در طول ماه رمضان برای روزه‌دارانی که مبتلا به تنبلی روده و یبوست هستند، بسیار مفید است.

مواد لازم این خورش سنتی عبارتند از: گوشت ماهیچه یا مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیمو (ترجیحاً آب لیموی تازه)، زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه و البته آلو بخارا.

پخت این غذا ساده است و  به زمان زیادی نیاز ندارد.

کشک کدو

کشک کدو یکی از دیگر غذاهای سنتی و اصیل کرمانی است که کالری کمی داشته و برای خوراک رژیمی مناسب است و به دلیل داشتن کشک، سرشار از کلسیم است. مواد اصلی این خوراکی لذیذ کشک، کدو سبز، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ، فیله گوجه فرنگی، پودر مغز گردو، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن است.

کدو سبز سرشار ویتامین c و لوتئین است که در طب قدیم خواص سرد و خنک‌کنندگی برای آن ذکر شده است.

لوتئین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برخی از مواد غذایی مثل سبزیجات برگ‌دار و تیره رنگ مانند کلم برگ و کاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود.

کد خبر 522487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha