قیمت‌های نجومی اجاره مسکن در لرستان، به خصوص شهر خرم‌آباد موجب نارضایتی مستاجران شده، موضوعی که با ادامه این روند طبق گفته‌شان آن‌ها را مجبور به «چادر نشینی» خواهد کرد!

مسکن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، فروش و اجاره بهای سرسام آور حوزه مسکن در لرستان تا جایی پیش رفته که موجب نارضایتی مستأجران شده است، موضوعی که متولیان امر وعده نرخ گذاری این حوزه را به آنها داده‌اند.

بیش از ۳۵ درصد از مجموع جمعیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفری لرستان مستأجر هستند و این در حالیست که درآمد پایین و عدم توانایی پرداخت اجاره بهای مسکن به یک معضل اساسی در استان لرستان تبدیل شده است، تا برخی از این مستأجران بگویند که با این قیمت‌های سرسام آور و نجومی اجاره بها، مجبور هستند که به «چادر نشینی» روی آورند!

وقتی اجاره‌بهای خانه تا ۴ برابر افزایش می‌یابد

صاحب یک بنگاه معاملات ملکی در خرم‌آباد بیان کرد: قیمت مسکن و اجاره بها در برخی مناطق شهر تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است. به طور مثال سال گذشته میزان رهن یک منزل مسکونی در شهر ۱۰۰ میلیون تومان بوده که امثال این عدد به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی به اینکه هر کسی به هر قیمتی که دوست دارد خانه خود را اجاره می‌دهد و نظارتی هم وجود ندارد، اشاره و عنوان کرد: به طور قانونی باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت اجاره بها را داشته باشیم و این در حالیست که در برخی مناطق این عدد از ۱۰۰ درصد هم بیشتر شده است.

این مالک بنگاه معاملات ملکی با تاکید بر اینکه هرج و مرج افسارگسیخته‌ای در حوزه مسکن وجود دارد، تصریح کرد: نظارتی در این زمینه وجود ندارد و همین امر موجب شده که هر کسی یک قیمت برای اجاره خانه در نظر می‌گیرد.

وی بیان کرد: برخی افراد که برای اجاره منزل به ما مراجعه می‌کنند و با این قیمت‌های نجومی مواجه می‌شوند، دم از چادر نشینی می‌زنند چرا که توان پرداخت این میزان اجاره بها و رهن را ندارند.

یک اجاره نشین خرم‌آبادی نیز گفت: میزان اجاره بهای منزل از سال گذشته تا امثال حداقل ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. من که مستأجر هستم و توان پرداخت این میزان اجاره بها را ندارم، تکلیفم چیست؟

مجبورم که به سراغ «چادر نشینی» بروم!

وی ادامه داد: یک ماه است که دنبال خانه می‌گردم و با این قیمت‌های سرسام آور حتی در «نقطه کور» و حاشیه شهر هم خانه‌ای را نتوانسته‌ام برای اجاره پیدا کنم.

یکی دیگر از اجاره‌نشین‌های خرم آبادی افزود: با میزان رهنی که سال گذشته برای اجاره خانه پرداخت کرده‌ام امسال دیگر نمی‌توانم با همان قیمت خانه‌ای برای خانواده خود تأمین کنم. با این وضعیت باید به سراغ «چادر نشینی» دیگر بروم چرا که دیگر چاره‌ای ندارم.

و اما مسئولان و متولیان امر در این حوزه در آخرین جلسه شورای مسکن لرستان وعده نرخ گذاری و ساماندهی حوزه مسکن لرستان را داده‌اند، وعده‌ای که باید دید چقدر عملیاتی خواهد شد.

وعده‌ای برای نرخ گذاری منطقه‌ای مسکن در لرستان

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: در این جلسه بر شناسایی و الحاق اراضی حریم شهرها از طریق خرید اراضی توسط راه و شهرسازی استان و با هدف تولید واحدهای مسکونی مناسب برای متقاضیان تاکید شد.

رضا خالقی اضافه کرد: شناسایی اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی و انتقال اسناد آنها در راستای اجرای طرح اقدام ملی توسط راه و شهرسازی لرستان یکی دیگر از مصوبات جلسه فوق بود.

وی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد راه و شهرسازی لرستان با همکاری کانون کارشناسان رسمی دادگستری، اداره امور مالیاتی، اتحادیه مشاورین املاک نسبت به نرخ گذاری قیمت خرید و فروش و اجاره بهای مسکن در لرستان اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در خصوص کنترل قیمت خرید و فروش مسکن و قیمت اجاره بها در استان گفت: در این جلسه با توافق اعضای شورای مسکن استان مقرر شد کمیته نرخ‌گذاری منطقه‌ای واحدهای مسکونی در شهرهای استان با هدف تعدیل قیمت خرید و فروش و اجاره بهای مسکن تشکیل شود.

خالقی تاکید کرد: همچنین در راستای کنترل قیمت خرید و فروش مسکن و اجاره بها مقرر شد پس از تصویب کمیته مذکور، هر گونه معامله و تنظیم قراردادها منوط به تأیید نظریه کارشناسان رسمی دادگستری استان در چارچوب قیمت‌گذاری منطقه‌ای شود.

کد خبر 522458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha