شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را به تعطیلی کشاند و در این میان کنترل‌کنندگان کارت‌بلیط‌های الکترونیکی اتوبوس در شهر تبریز با عدم دریافت حقوق و مشکلات ناشی از آن درگیرند.  

شرکت واحد تبریز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سخت شدن کار یا حقوق‌های عقب افتاده؛ حکایت از وضعیتی دردناکی دارد که برای برخی از کنترل کنندگان کارت‌های بلیط الکترونیکی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تبریز رخ داده است. هر کدام نان‌آور خانه‌ای هستند که به امید کسب روزی حلال، از سپیده صبح تا شب سر پا هستند تا رو سفید پیش خانواده برگردند.  

از روزی که شیوع ویروس کرونا، اکثر مشاغل را به تعطیلی کشانید؛ گذشته از متضرر شدن و عدم تامین مایحتاج زندگی برای تمامی اصناف و کسبه، کارگران بیشتر از سایر صنوف در تامین مایحتاج زندگی با مشکلات روبرو شدند؛ کارگرانی که به اقتضای شرایط پیش‌آمده، به ناچار ماندن در خانه را برای ادامه فعالیت ترجیح دادند.  

این روزها و در این شرایط بحرانی، افرادی که کنترل کارت‌های بلیط الکترونیکی را بر عهده دارند در زمره کارگرانی هستند که چند ماه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه، از فعالیت دست برداشته و خانه نشین شدند؛ اما مشکلات این روز آنها نمک بر زخم روزهایی پاشیده است که باید چرخ زندگی را بدون دریافت حقوق ماه‌های گذشته بچرخانند.  

عدم واریز حقوق و حق بیمه به طور کامل

یکی از کنترل کنندگان کارت‌های الکترونیکی اتوبوسرانی گفت: حقوق فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ را دریافت نکرده‌ایم و عدم پرداخت کامل بیمه یکی دیگر از مشکلاتی است که ما را گرفتار کرده است.  

وی می‌افزاید: از صبح ساعت ۶ تا ۹ شب سر پا می‌مانیم و تنها یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیریم؛ نه روز تعطیل داریم و نه روز جمعه برای ما تعطیل است؛ اگر شانس بیاوریم و اوضاع خوب باشد روز مزد ما ۴۰ هزار تومان می‌شود؛ شما بگویید این ساعت کاری با این حقوق ناچیز، انصاف است؟

کرایه منزل را به زور می‌توانم تامین کنم

وی گفت: ۲۵ ساله هستم و ازدواج کرده‌ام اما خوب نبودن شرایط باعث شده است که به پدر شدن فکر نکنم؛ با این حقوق ناچیزی که دارم؛ ۶۵۰ هزار تومان قسط وام و کرایه منزل در حاشیه شهر را به زور می‌توانم تامین کنم.  

وی توضیح داد: حدود یک سالی می‌شود که در این شغل فعالیت دارم اما از روزی که ویروس کرونا آمد کار و زندگی ما نیز به هم ریخته است خودتان بهتر شاهد هستید که چند ماهی فعالیت اتوبوس‌های شهری تعطیل شد و به ناچار در قرنطینه به سر بردیم تا بلکه قدری اوضاع خوب شود و در این روزها با کمک خانواده همسرم توانستم مخارج خانه را تامین کنم.  

این شهروند گفت: حقوق ما کم است و بیمه ما به طور کامل پرداخت نمی‌شود؛ گذشته از این مشکلات، کار ما سخت است. تا اینجا صورت خود را با سیلی سرخ کرده‌ایم و عدم واریز حقوق، ما را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است کسی دوست ندارد که شرمنده پیش خانواده خود برود اما ما این مدت این حس بد را متأسفانه تجربه کردیم و کسی هم پاسخگوی ما نیست.  

وی در پایان افزود: شما می‌توانید صدای ما را به مسئولان ذی‌ربط برسانید تا در این روزها که اوضاع اقتصادی خوب نیست و شیوع ویروس کرونا، همه چیز را برهم زده نسبت به واریز حقوق ما اقدامی بکنند.  

در این میان ایمان غنی‌زاده، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه می‌گوید: با پیگیری‌های لازم حقوق تمامی کارگران شرکت واحد پرداخت شده است.  

نیروهای شرکتی حقوق نگرفته‌اند

ناصر موسی‌زاده، معاون اجرایی شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه اظهار کرد: این کارگران مربوط به شرکت واحد اتوبوسرانی نبوده بلکه نیروهای کار شرکت ایمن مکان هستند و این شرکت موظف به پرداخت حقوق این کارگران است.  

موسی‌زاده ادامه داد: پرداختی‌های انجام شده از بابت تراکنش و شارژ کارت‌های الکترونیکی انجام می‌گیرد که طی اسفند ماه ۹۸ گذشته به دلیل عدم رسیدن به حد نصاب، قادر به پرداخت نبوده‌ایم اما پرداخت از بابت شارژ کارت‌های الکترونیکی در اسفند ماه سال گذشته به شرکت ایمن مکان انجام گرفته است و بنابراین موظف به پرداخت حقوق کارگران خود است.  

تعطیلی ناوگان حمل و نقل در فروردین ماه

وی افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری، پرداختی بابت تراکنش به دلیل عدم رسیدن به حد نصاب صورت نگرفته اما پرداختی بابت شارژ کارت‌های الکترونیکی پرداخت گردیده است.  

موسی‌زاده توضیح داد: در خرداد ماه ۹۹ با بررسی‌های انجام گرفته مبنی بر حد نصاب بودن تراکنش‌ها، پرداختی مربوطه انجام خواهد گرفت اما در غیر این صورت طبق روال قبلی، پرداخت‌ها از بابت شارژ به شرکت ایمن مکان انجام خواهد گرفت.  

شرکت موظف به پرداخت حقوق کارگران است

وی بیان کرد: کنترل کنندگان کارت‌های بلیط الکترونیکی و شارژ، مربوط به شرکت ایمن مکان است که برابر قرارداد و طبق درصد معین، پرداختی‌ها از سوی شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه به شرکت ایمن مکان انجام می‌گیرد که در نهایت این شرکت، موظف به پرداخت حقوق کارگران خود است.  

معاون اجرایی شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه گفت: اگر چه از کنترل کارت‌های الکترونیکی، مبلغی به شرکت ایمن مکان پرداخت نشده است، اما در اسفند ماه سال گذشته و اردیبهشت ماه سال جاری، پرداختی‌های لازم از بابت شارژ به این شرکت پرداخت شده است.  

وی در پایان به تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرده و افزود: با وجود تعطیلی پیش آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا در فروردین ماه سال جاری، شرکت اتوبوسرانی تبریز، حقوق و اضافه کاری رانندگان اتوبوس‌های ۴۳۲ را پرداخت کرده است که شرکت ایمن مکان نیز موظف است حقوق کارگران فروردین ماه را پرداخت کند.  

حقوق‌هایی که عقب می‌افتد و چرخاندن چرخ زندگی را سخت‌تر می‌کند؛ در چنین وضعیت اقتصادی جامعه که تامین مایحتاج زندگی کمرشکن است، افرادی نیز زیر این پوست شهر وجود دارند که کم یا عدم واریز حقوق آنها، نمک روی زخم پاشیده است؛ کنترل کنندگان کارت‌های بلیط الکترونیکی از عدم واریز حقوق ناراضی و گله مند و خواستار اقدامات اثربخش مسئولان در این راستا هستند.  گزارش: آناهیتا رحیمی

کد خبر 521999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha