داوود دانش‌جعفری، وزیر سابق اقتصاد شنبه شب برای دومین بار پس از کناررفتن از کابینه در برنامه تلویزیونی مثلث شیشه‌ای شبکه‌5 سیما حضور یافت

 و به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون وضعیت اقتصادی کشور و دلایل کناررفتن از دولت احمدی‌نژاد پرداخت. به گزارش خبرنگار ما، هرچند بخشی از سخنان دانش‌جعفری تکرار مسائل مطرح شده در مراسم تودیع وی از وزارت اقتصاد بود، سخنانی که با واکنش  برخی از اعضای دولت و شخص رئیس‌جمهوری مواجه شده بود اما وی برخی مسائل اقتصادی عمدتا در دولت را به صورت آشکار یا در لفافه بیان کرد، که تازگی داشت. دانش جعفری در این گفت‌وگو، به صراحت ریشه‌های گرانی و ظهور نابسامانی اقتصادی را در تصمیمات اقتصادی دولت دانست.

وی در تحلیل گرانی و تورم، دلیل اصلی را تبدیل ارز به ریال و چاپ پول از سوی بانک مرکزی برای پاسخگویی به منابع مورد نیاز بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات به متقاضیان و همچنین کاهش نرخ سود بانکی اعلام کرد و افزود: در سال 85 عامل دیگری که باعث افزایش رشد نقدینگی شد، برداشت‌های مکرر از حساب ذخیره ارزی بود، همچنین در طول 3 سال گذشته دولت تصمیم به افزایش هزینه‌های عمرانی حتی تا حدود 3 برابر نسبت به سال 83 رسید.

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی دلیل مهم دیگر افزایش تورم را خرج کردن پول بیش از آنچه در جیب دولت بوده، عنوان کرد و گفت: نتیجه‌ای که دولت می‌گیرد، متناسب با این زحمات نیست و دلیل آن شاید در روش‌ها یا در جهت تعیین اهداف باشد.

به عبارت دیگر شاید این اهداف اشتباه تعیین شده باشد، بنابراین نتیجه‌ها به‌دست نمی‌آیند یا شاید اهداف درست تعیین شده باشد، اما روش‌ها برای رسیدن به هدف درست نباشد. وی برخلاف نظر رئیس‌جمهوری بااشاره به اینکه مافیای اقتصادی یک پدیده سازمان یافته نیست، افزود: مجموعه تصمیمات اقتصادی و اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، ممکن است شرایطی را ایجاد کند که افراد رانت خوار و فرصت طلب‌ها به راحتی به اهداف خود نزدیک شوند.

دانش جعفری بهترین تصمیم دولت نهم را تلاش جدی برای مهار هزینه‌های جاری دولت و بدترین را اخذ تصمیمات زیاد، بدون پیش‌بینی منابع لازم دانست و خاطرنشان‌کرد: نظام بانکی در این سال‌ها تلاش زیادی کرده‌اند اما قدر این تلاش شاید کمتر دانسته شده باشد.

وی مهم‌ترین دلیل خروج از کابینه را اعتماد نداشتن رئیس‌جمهوری به‌خود بیان کرد و با اشاره به اینکه با همه وجود و عشق برای خدمت به دولت رفتم اما متوجه شدم عشقم واقعی نبود، گفت: استعفا ندادم ولی گلایه داشتم چون با آن شرایط نمی‌شد کارکرد.  دانش جعفری در پایان رئیس‌جمهوری را فردی پرتلاش، مردمی و غیرقابل‌پیش‌بینی دانست.

بانک‌ها در گرانی مسکن مقصر نبودند
دانش جعفری  پیرامون دلایل نابسامانی مسکن با اشاره به اینکه در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه نرسیدیم که بانک خاصی در این زمینه اقدام کرده باشد، گفت: رشد تسهیلات بانک خصوصی در بخش مسکن بیش از 16‌درصد نبود و در بخش بانک‌های دولتی نیز، کمتر از این میزان بود، بنابراین در بخش بانک‌ها با این پدیده روبه‌رو نبودیم.

کد خبر 52166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز