شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

گروه سیاسی: نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی که با شعار ارتقای سطح معیشت مردم و آچارکشی نظام اقتصادی کشور پا به تالار سبز‌رنگ بهارستان گذاشتند،زمان زیادی از دوره فعالیتشان در این چهار سال و به‌خصوص در دو سال پایانی مجلس را به بررسی علت گرانیها و تورمهای لجام گسیخته گذراندند.

 نمایندگان این دوره از همان ابتدا به گرانیها اعتراض کردند، کارگروه‌های مختلفی برای بررسی علت آن تشکیل دادند، در تعامل و همکاری با نمایندگان دولت به بررسی علت افزایش قیمتها پرداختند، در کمیسیونهای اقتصادی از وزرا سؤال کردند و در نطق‌های مختلف به اعتراض به روند اقتصادی در پیش گرفته شده توسط دولت نهم پرداختند.

اما همین اقدامات نیز در برابر حرکت سریع و رو به رشد گرانیها و تورم راه به جایی نبرده و کار را به لزوم ایراد نطق‌های آتشین‌تر و حتی طرح مسئله سؤال از رئیس‌جمهوری کشاند. اما روزی که یکی از نمایندگان مجلس با گذاشتن یک بسته مایع ظرفشویی روی میز خود و درخواست از دوربین‌ها برای ثبت قیمت آن در تاریخ مجلس شورای اسلامی خواست به‌طور جدیتری به مسئولان دولتی در مورد گرانیها هشدار دهد، این انتظار می‌رفت که بعد از طی راه‌های پیموده شده، در نهایت مجلس نیز به این نتیجه برسد که راهی جز انتقاد مستقیم به دولت و وزرای مربوطه‌اش پیش روی ندارد اما همچنان‌که سعی برخی نمایند گان در طرح سؤال و استیضاح وزرا با پا در میانی و در برخی موارد لابی اعضای هیات رئیسه مجلس به نتیجه نهایی و مشخص نمی‌رسید، زمان نیز به نفع تورم در حال گذر از عمر مجلس هفتم بود و داستان تورم در مجلس به استیضاح دقیقه نود مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی ختم شده یا خواهد شد !

گرانی، گرانی، گرانی؛ این روزها تمام صحبتها یا با گرانی آغاز می‌شود و یا به گرانی ختم می‌شود. با پایان یافتن عمر مجلس و اعتراف دولت به ناکامی در اجرای سیاستهایش که با تغییر وزرای اقتصادی خود را نمایان ساخت، مردم به‌دنبال نتایج هستند؛ نتایجی که مطمئنا با شعارهای همدلی و همراهی دولت با مجلس که در نهایت به در مشت دولت بودن رسیده است، به دست نمی‌آید ولی می‌تواند بهانه‌ای باشد برای اقدامات فوری و ضرب الاجلی که مطمئنا در پایان به کاهش گرانی‌ها یا کاهش تورم نمی‌انجامد.

در این میان شاید استیضاح وزیر بازرگانی از دلایل محکمی برخوردار نبوده و یا به قول برخی از نمایندگان اقدامی انحرافی برای امیدوار کردن مردم به روند موجود باشد اما باید دید همانطور که انتظارات تورمی به گرانی‌ها دامن می‌زند، استیضاح و برکناری وزیر بازرگانی نیز منجر به آرامش روانی جامعه می‌شود ؟

در هر صورت استیضاح وزیر بازرگانی به مانند سایر استیضاح‌های دیگر، روز گذشته با پس گرفتن امضاها و پا در میانی اعضای هیات رئیسه از دستور کار خارج شده و با قدرت نمایی اقتصاددانان مجلس دوباره با تعداد امضای بیشتری در دستور کار هفته آینده مجلس قرار گرفت و هیچ کس از نمایندگان و دولت نهم نیز نپرسید که آیا راهکار برون رفت از بحرانهای تورمی تنها استیضاح وزیر است ؟

شهریار‌مشیری، نماینده مردم بندر‌عباس در خانه ملت و از مخالفان جدی بحث استیضاح در دقیقه نود، استیضاح وزیر بازرگانی را یک جنگ زرگری در داخل دولت و همراهان آن در مجلس می‌داند و معتقد است طرح استیضاح وزیر بازرگانی توسط نمایندگان مجلس یک بازی سیاسی است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری عصر با بیان اینکه استیضاح وزیر بازرگانی و کشمکش‌های نمایندگان برای برکناری او به مانند جنگ‌های زرگری است، گفت: عده‌ای از نمایندگان در مجلس هفتم با استیضاح میرکاظمی سعی در گمراه کردن افکار مردم داشته‌اند.
وی اضافه کرد: 70 درصد نمایندگان مجلس هفتم با طرح استیضاح وزیر بازرگانی سعی در ایجاد یک بازی سیاسی داشته‌اند.

مشیری با اشاره به اینکه هیات دولت به‌صورت تک فردی توسط رئیس‌جمهور اداره می‌شود، اظهار داشت: برخی سعی می‌کنند بار تورم و گرانی را از شانه رئیس‌جمهور بردارند و آن‌را به دوش وزرا بیندازند تا مردم مشکلات را از چشم وزرا ببینند اما به‌نظر من وزرا قربانی تصمیمات رئیس‌جمهور هستند.

وی همچنین  از به توافق نرسیدن نمایندگان برای برکناری وزیر بازرگانی خبر داد و گفت: با این حال در روزهای پایانی مجلس شورای اسلامی بعید است که نمایندگان به اجماع و اتفاق آرا برای عدم‌رای‌اعتماد به وزیر بازرگانی برسند. 

نماینده بندرعباس در خانه ملت با بیان اینکه نمایندگان در روزهای پایانی انگیزه کافی برای شرکت در رای‌گیری‌ها را ندارند افزود: بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جهت اینکه رد صلاحیت شده و یا رای نیاورده‌اند انگیزه کافی برای ادامه فعالیت در مجلس ندارند و بعید است که نمایندگان به توافق برای عدم‌رای اعتماد به میر‌کاظمی برسند.

خوش‌چهره نماینده مردم تهران و از جمله چهره‌های اقتصادی برجسته مجلس هفتم که جزو استیضاح‌کنندگان نیز نیست، استیضاح وزیر بازرگانی را یک اقدام انحرافی توصیف کرد و گفت:مشکلات اقتصادی ریشه در عوامل گوناگونی دارد که با استیضاح وزیر بازرگانی آن هم در روزهای پایانی مجلس هفتم حل نخواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی وزیر بازرگانی درخصوص مشکلات اقتصادی کشور یادآور شد: با وجود این موضوع استیضاح میرکاظمی را انحرافی می‌دانم چرا که معتقدم مشکلات اقتصادی کشور، تورم و بیکاری موجود به مدیریت کلان اقتصادی حاکم بر دولت باز می‌گردد و پرداختن به وزیر آن هم در آخرین روزهای مجلس منطق سیاسی و پارلمانی ندارد.
خوش چهره گفت: به این دلیل این استیضاح را انحرافی می‌دانم که مشکل اقتصادی کشور، تورم و بیکاری موجود به مدیریت کلان اقتصادی حاکم بر دولت باز می‌گردد و پرداختن به وزیر آن هم در آخرین روزهای مجلس منطق سیاسی و پارلمانی ندارد. وی تصریح کرد: البته قطعا چنین استیضاح‌هایی پایگاه‌های مردمی بالایی دارد اما باید پذیرفت که یک اقدام اساسی و اصولی نیست و اصلاحات و تغییر وضع موجود با اصلاح تصمیمات راهبردی کلان انجام می‌شود.

اسماعیل گرامی مقدم، نایب رئیس فراکسیون اقلیت نیز استیضاح وزیر بازرگانی را نشان از نوعی کشمکش سیاسی درون دولت دانست و گفت: استیضاح وزیر بازرگانی در روزهای پایانی مجلس، آن هم با چراغ سبزی که رئیس‌جمهوری به مجلس نشان داده است، بیشتر ماهیت سیاسی دارد که از طرف نمایندگانی که سلایق اقتصادی دارند طراحی شده است.
گرامی مقدم افزود:با توجه به عملکرد خوب گذشته میرکاظمی دروزارت دفاع و سوابق اجرایی او به‌نظر می‌رسد که وی از وزرای خوب دولت نهم است که تلاش‌های زیادی برای ساماندهی وضعیت واردات و صادرات کشور و نظام‌مند کردن آن انجام داده است.
با این حال عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز استیضاح وزیر بازرگانی در آخرین روزهای عمر این مجلس را سیاسی و تبلیغاتی دانست.

هادی حق شناس گفت: این استیضاح هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ ماهیتی تامل‌برانگیزاست. گرانی‌ها تنها مختص به حال حاضر و حوزه وزارت بازرگانی نبوده است. همین قیمت گوجه فرنگی که زبانزد عام و خاص و شخص رئیس‌جمهور محترم شده بود مربوط به سال گذشته بود و کمتر ارتباطی با وزارت بازرگانی داشت یا قضیه مسکن در دو یا سه سال گذشته به نحوی افزایش پیدا کرده که کمر اقشار پایین دست زیر فشار ناشی از این افزایش خم شده است.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس استیضاح میرکاظمی را به نوعی استیضاح مجلس هفتم دانست و گفت: مجلس با طرح تثبیت قیمت‌ها و اصلاح قانون برنامه چهارم کار خودش را شروع کرد؛ اگر آن طرح تثبیت قیمت‌ها و اصلاح قانون برنامه جدی بود قطعا در روزهای آخر نباید به استیضاح وزیر بازرگانی می‌رسیدیم.

کد خبر 52108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز