کوید ۱۹ میهمانی ناشناخته و ناخوانده است که در ماه‌های اخیر به تهدیدی برای سلامت جوامع بشری تبدیل شده و خسارت‌های جانی، مالی، روحی و اجتماعی زیادی را رقم زده و این درحالی‌ست که هیچ‌کس نمی‌داند این جهانگرد کوچک قرار است آینده کشورها و سرنوشت مردم را چگونه رقم بزند.

خمین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با شیوع کرونا در کشور از حدود چهار ماه قبل محدودیت‌های اجتماعی متعددی اعمال شد و توصیه‌های بهداشتی در کاهش سرعت انتقال این ویروس محور برنامه کشورها قرار گرفته اما این بیماری همچنان می‌تازاند و قربانی می‌گیرد و با وجود تلاش‌های بسیار هنوز هیچ نقطه‌ای از جهان نتوانسته پرچم موفقیتش را در مقابله با آن برافشاند.

با اعمال سیاست‌های بهداشتی، تاکید بر خانه‌نشینی و پس از آن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رفتارهای بهداشت فردی چون شستن مستمر دست‌ها و استفاده از ماسک، در ماه‌های اخیر سطحی از تثبت نسبی بیماری کرونا در استان مرکزی و خمین حاصل شد که نتیجه حساسیت و همراهی مردم در برنامه‌های مقابله با ویروس بود اما، این روزها گویا ورق برگشته و نوعی عادی‌انگاری و بی‌تفاوتی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین مردم مشاهده می‌شود که می‌توان گفت دست دوستی به جهانگرد کوچک است و نیم نگاهی به آمار مبتلایان مهر تایید بر نتایج این غفلت به شمار می‌آید.

خانواده‌ها به دلیل سلامت فردی و کمک به مدافعان سلامت نوروز متفاوتی را امسال تجربه کرده و به جای دید و بازدیدهای نوروزی و رفتن به طبیعت در روز سیزدهم فروردین ۹۹ خانه نشینی را انتخاب کردند اما امروز در آینه رفتار جمعی مردم علامت سئوال بزرگی وجود دارد که با وجود ویروس کرونا چه شده که بی‌محابا در فروشگاه‌ها و معابر بدون ماسک حاضر می‌شوند و گویا هیچ هراسی از بیماری ندارند و حفظ سلامت خود و دیگران برایشان بی‌معناست.

روزهای اول فاصله‌گذاری اجتماعی با بازگشایی مراکز کم‌خطر گام‌ها برای حضور در فروشگاه‌ها، اماکن عمومی و مناطق تفریحی و سفر محتاطانه بود اما هر چه آهنگ بازگشایی مشاغل پرخطر تندتر شد گویا شمار بیشتری از مردم در خمین بر طبل بی‌خیالی زدند و امروز شمار اندکی از شهروندان با ماسک در خیابان‌ها حضور دارند و انگار می‌خواهند با پاک کردن صورت مساله خود را راضی کنند و این درحالیست که کرونا با آنان شوخی ندارد و شمار مبتلایان در زادگاه امام راحل دوباره روند صعودی به خود گرفته و اگر مردم به خود نیایند و رفتار مسئولانه در قبال فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند موج دوم کرونا در خمین رخ می‌دهد.

شهرستان خمین در زمان اوج بیماری کرونا در استان مرکزی وضعیت خوبی داشت و برخلاف همجواری با شهرستان‌های دلیجان و گلپایگان که از کانون‌های بیماری بودند، توانست با همراهی مردم کارنامه عملکرد مطلوبی را در قبال کووید ۱۹ داشته باشد.

این شهرستان در غربالگری تلفنی و پایش سلامت مسافران، ضدعفونی  معابر از سوی مدیریت شهری و بازرسی اصناف به ویژه نانوایی‌ها برای رعایت موارد بهداشتی موفق عمل کرد اما، این روزها با وجود جولان ویروس در شهر دیگر اثری از اقدامات مذکور نیست و انگار مردم این دیار دوستی خاله خرسه کرونا را باور کرده و می‌خواهند در سایه غفلتشان از آن سیلی بخورند.

برپایی مهمانی‌های خانوادگی، عروسی و جشن‌های تولد، حضور پرتعداد در مغازه‌ها و بازارهای باز و سرپوشیده بدون استفاده از ماسک و استفاده از حمل و نقل عمومی بدن رعایت پروتکل بهداشتی، جابه‌جایی پول نقد در معاملات و نبود فاصله مناسب از همدیگر رفتارهای عجیبی است که این روزها در خمین به وفور دیده می‌شود و این درحالی است که آمارها روز به روز رکودهای قبل را می‌شکنند و حتی بیان این آمارها نیز نتوانسته تلنگری برای بیدار کردن مردم از خواب خرگوشی خطرناکشان باشد.

هشدارها در فاصله‌گذاری اجتماعی جدی گرفته شود

فرماندار خمین در این خصوص گفت: حساسیت مردم نسبت به بیماری کوید ۱۹ نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده اما، دلایل آن روشن نیست و امید است تا دیر نشده بتوان با ارائه هشدارها مردم را به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگرداند تا آمارهای رو به رشد کنترل شود.

احمد طهرانی بیان کرد: شروع برخی فعالیت‌ها و بازگشایی‌ خدمات آموزشگاهی و مدارس و دانشگاه‌ها، اصناف و محیط‌های گردشگری  به معنای پایان کوید ۱۹ نیست و شاید نیاز بود پس از این تصمیم‌ها ابتلا فرهنگ‌سازی لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کامل می‌شد.

فرماندار خمین اظهار کرد: زندگی با کرونا نیازمند سبک جدیدی از مراودات اجتماعی و فردی و خانوادگی است و پروتکل‌های بهداشتی باید جزئی از زندگی مردم شود درغیراین صورت اگر یک پا عقب بکشیم کرونا ۱۰ برابر جایش را محکم می‌کند.

وی گفت: مناطق حاشیه شهرها و روستاها به شدت  مستعد آلوده شدن به ویروس کرونا هستند و نظارت بهداشتی بر این مناطق ضروری است. اماکن عمومی و محل تجمع شهروندان نظیر ایستگاه تاکسی و پارک‌ها باید به شکل مستمر ضدعفونی شوند و بازرسی از اصناف به‌منظور رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و موارد بهداشتی افزایش پیدا کند و هیچ کوتاهی از مردم و متولیان این بخش‌ها در خمین پذیرفته نیست.

فرماندار خمین گفت: بیماران مبتلا به بیماری کوید ۱۹ که به تشخیص پزشک متخصص باید در بیمارستان شهرستان بستری شوند که این امر بایداز سوی دانشکده علوم پزشکی پیگیری شود.

طهرانی بیان کرد: هر فرد حقیقی و حقوقی باید مسئولیت اجتماعی را درست انجام دهد و ضمن حراست از جان خود و اطرافیان درصورت مشاهده غفلت دیگران ساکت ننشیند چرا که سهل‌انگاری شمار کمی از شهروندان می‌تواند همه را در معرض تهدید و خطر قرار دهد.

سهل‌انگاری درها رابه روی بحران موج دوم کرونا می‌گشاید

رئیس دانشکده علوم‌پزشکی خمین گفت: شمار بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان نسبت به قبل از نوروز ۹۹ رو به افزایش است و این هشداری است که باید شاخک‌های مسئولیت‌پذیری شهروندان را تکان دهد و اجازه داده نشود که عده‌ای بی‌خیال درها را به سوی بحران بگشایند.

دکتر مجتبی دیده‌دار افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۱۰ مورد مشکوک به ابتلا کوید۱۹ در خمین آزمایش شدند و بیشترین مبتلایان به کرونا در این شهرستان از کسانی بودند که به گفته خودشان فکر می‌کردند هرگز به این بیماری مبتلا نمی‌شوند بنابراین در مجالس جشن خانگی شرکت کرده یا از ماسک و مواد ضدعفونی استفاده موثر نکرده بودند.

وی افزود: برگزاری هرگونه جشنی در خانه یا تالارباغ‌ها و رستوران‌ها ممنوع است و شهروندان از حضور در این مجالس برای حفظ سلامتی خود و خانواده خودداری کنند.

رئیس دانشکده علوم‌پزشکی خمین اظهار کرد: ممکن است ویروس کرونا تا سال‌ها در زندگی ما حضور داشته باشد پس عقل حکم می‌کند برخی رفتارها اصلاح شوند و سبک زندگی به گونه‌ای طراحی شود که بتوان در کمترین تهدید بود و فعالیت‌های فردی و جمعی نیز داشت.

دیده‌دار گفت: ویروس کرونا نباید در بین فعالیت‌های روزمره زندگی فراموش شود و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی اجتماعی و مسائل بهداشتی رعایت نشود کوید ۱۹ غلبه خواهد کرد و همه امور را فلج می‌کند.

مردم تلاش‌های مدافعان سلامت در شکست کرونا را با همراهی خود کامل کنند

سرپرست بیمارستان امام خمینی(ره) خمین گفت: این مرکز درمانی هیچ کمبودی در تامین تجهیزات و کادر درمانی برای ارایه خدمات به بیماران مبتلا به بیماری کوید ۱۹ ندارد.

دکتر شهرام فاضلیان افزود: ۹۰ درصد پرستاران بیمارستان خمین آزمایش ابتلا به کرونا دادند و پرستارانی که بیمار تشخیص داده شدند مدت ۱۴ روز در خانه تحت درمان قرار گرفتند.

وی بیان کرد: بی‌توجهی مردم به خطرات ویروس کرونا از دغدغه‌های مهم دانشکده علوم‌پزشکی خمین است چراکه درصد ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

سرپرست بیمارستان امام خمینی (ره) خمین گفت: مدافعان سلامت مشقات زیادی را برای کمک به مبتلایان و مهار کوید ۱۹ متحمل شده‌اند و تنها انتظار از مردم این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حوزه سلامت را تا شکست نهایی این ویروس یاری دهند.

دکتر فاضلیان بیان کرد: یادمان نرود که کادر درمان این ایثارها را به عشق مردم انجام داده‌اند و اکنون وظیفه تک تک شهوندان است که بکوشند با پایبندی به مسائل بهداشتی باری از دوش حوزه بهداشت و درمان بردارد.

کد خبر 520959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha