یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

واکنش‌های عمومی به بیماری همه‌گیر کرونا در نقاط مختلف جهان متفاوت بود. در حالی که در برخی نقاط ...

جنابي

همشهری آنلاین_ سروش جنابی: واکنش‌های عمومی به بیماری همه‌گیر کرونا در نقاط مختلف جهان متفاوت بود. در حالی که در برخی نقاط رقابت فشرده‌ای برای خرید و انبار کالاهای مصرفی شکل گرفته بود، در اینجا کالاهای اساسی از سوی نیکوکاران و مؤسسات خیریه بسته‌بندی و به منزل نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا ارسال شد. همین‌طور کادرهای درمانی و بیماران بستری نیز شامل این مهرورزی کم‌مثال قرار گرفتند و برخی خیّران تجهیزات گرانبهای پزشکی به بیمارستان‌های درگیر هدیه دادند.
جلوه‌های ارزشمندی که در اوج بحران در جامعه ما ظهور و بروز یافت، شایسته تقدیر و قدردانی‌اند، اما بیش از آن حاوی درس‌هایی‌اند که می‌باید در عرصه برنامه‌ریزی و اجرا بدانها توجه ویژه‌ای شود. در این مجال دو نکته قابل طرح است: نخست آنکه به لحاظ معنوی و تقویت روحیه عمومی حین بحران ما به خیریه‌ها و سمن‌ها نیازمندیم؛ چه آنکه حرکت‌های اجتماعی داوطلبانه و نیکوکارانه نه تنها در تقویت روحیه افراد و پرهیز از حرکت‌های فردی افراط‌گرایانه مؤثر است، بلکه در ارتقای مشارکت و همبستگی اجتماعی برای عبور دادن جامعه از وضعیت بحرانی و کمک به مدیریت بحران از سوی نهادهای رسمی تأثیر بسزایی دارد. در وهله دوم، به لحاظ مادی فعالیت سمن‌ها و خیریه‌ها هنگامی که دولت‌ها با بحرانی همه‌گیر و گسترده 
دست و پنجه نرم می‌کنند یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا که دولت‌های حاکم نه تنها در ایران که در همه کشورها در اوج بحران قادر نخواهد بود به همه ابعاد خسارت‌ها و همه اقشار خسارت‌دیده توجه کافی و وافی داشته باشد.
پذیرش این مفهوم که جز آماده‌سازی‌های سنتی برای مقابله با بحران، ما نیازمند ورود و مداخله نهادهای غیردولتی در شرایط بحرانی هستیم، مستلزم آن است که در گام اول از رویکرد سنتی یا متداول مدیریت بحران قدری فاصله بگیریم و در گام دوم، برنامه‌ریزی برای هدفمند و ساختارمند کردن فعالیت‌های نهادهای غیردولتی را به‌منظور توزیع متناسب امکانات و پوشش عادلانه جامعه هدف مدنظر قرار دهیم.
چنین طرح‌هایی قبلاً به‌طور جزئی از سوی سمن‌ها ـ به‌طور مثال خیرین مدرسه‌ساز با تشکیل یک مجمع با هدف همگرایی و گسترش اقدام‌ها - اجرا شده است. خیریه اکرام جاوید هم با هدف ارائه کمک‌ها به‌طور عادلانه به جامعه هدف در دنیای مجازی خیّریابی و توزیع متناسب خدمات می‌کند. این الگوها قابل دسترسند، اما به نظر می‌رسد این مهم نیازمند توجه ویژه و برنامه‌ریزی از سوی نهادهای غیردولتی با مدیریت منسجم یا حتی‌المقدور نهادهای رسمی شبه اجتماعی یا با کارکرد اجتماعی مثل شهرداری است.  

کد خبر 520885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha