مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تولید سواب نمونه‌گیری و دستگاه ویدیو لارینگوسکوپ برای اولین بار در کشور در استان کرمانشاه تحت حمایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و پارک علم و فناوری استان خبر داد.

لارنگوسکوپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر «تورج شیرزادیان» پنج‌شنبه ۲۲ خرداد افزود: تولیدکننده داخلی سواب‌های انتقال و نمونه‌برداری برای بیماری کرونا در کشور وجود ندارد، اما یکی از فناوران پارک علم و فناوری کرمانشاه با مشارکت علمی و اجرایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و زیر نظر مدیریت تجهیزات پزشکی دانشگاه برای اولین بار در کشور موفق به تولید سواب نمونه‌گیری پلیمری شده است.

وی گفت: دسترسی به تعداد بالای سواب‌های نمونه گیری Nasopharyngeal از مهم‌ترین چالش‌های هر یک از کشورهای درگیر این پاندمی در دنیاست.

شیرزادیان افزود: نمونه‌ها با تکنیک پرینت سه بعدی ساخته شده و کشورهای مختلفی مانند آمریکا، اسپانیا و کانادا از این تکنیک برای تولید سواپ استفاده می‌کنند.نمونه تولید شده قابل رقابت با نمونه‌های خارجی و بسیار مشابه همین نمونه هاست و تمامی مشخصات این نمونه‌ها را دارد.  

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طراحی منحصر به فرد، انعطاف‌پذیری بالا، عدم اثر بر روی RNA و تداخل با PCR و سازگار بودن مواد اولیه آن با بدن را از دیگر از مزایای این دستگاه نسبت به نمونه‌های موجود در دنیا دانست و گفت: این دستگاه همچنین قابلیت تحمل توسط فرد نمونه‌گیری شونده را بالا برده و موجب سهولت کار نمونه‌گیری می‌شود.

شیرزادیان افزود: پس‌از انجام تست‌های اولیه، عملکرد این سواب‌های تولیدشده در نمونه‌برداری از موارد مشکوک به کرونا ویروس در بیمارستان فارابی کرمانشاه و آزمایشگاه مرکزی (زیر نظر جناب آقای دکتر رضوانی) بررسی و با نمونه‌های خارجی کاملا تطابق داشت.

وی گفت: این نمونه تولیدی با پیگیری‌های معاونت غذا و دارو و مدیریت تجهیزات پزشکی دانشگاه، در تاریخ ۱۰ خرداد ۹۹ برای اولین بار در کشور موفق به دریافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گردید و بزودی به تولید انبوه خواهد رسید.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: محصول دیگر تولید شده در استان و آن هم برای نخستین بار در کشور دستگاه ویدیو لارنگوسکوپ با تکنولوژی و دانش فنی داخلی است.

شیرزادیان اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده و تأیید پزشکان، دستگاه ویدیو لارنگوسکوپ علاوه بر کاربردهای تخصصی و تعریف شده کمک شایانی در رابطه با بیماران کرونایی در سطح کشور داشته است.  

وی ادامه داد: با اتکاء به این ظرفیت‌های بومی خوشبختانه در تولید محصولاتی همچون ماسک N۹۵، انواع لباس‌های حفاظتی در مقابل ویروس کرونا، شیلدهای محافظ صورت و سایر اقلام در استان به خودکفایی رسیده و هیچ نیازی به خارج از استان احساس نشده است.

کد خبر 520604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha