جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امسال روز جهانی ارتباطات به شکلی متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار خواهد شد.

به گزارش مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای همشهری، امسال روز جهانی ارتباطات به شکلی متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار خواهد شد.

نوید این تغییر و تحول، برگزاری اولین همایش بزرگ ارتباطات اسلامی - ایرانی است که در روز شنبه 28 اردیبهشت ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.  آنچه در ادامه می‌آید صحبت‌های دکتر حسن بشیر، دبیر این همایش و رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) است که درباره اهداف و برنامه های برگزاری این همایش ایراد شده است

هر سال، ما برای روز جهانی ارتباطات یک کار جدی انجام می‌دهیم. روز جهانی ارتباطات روزی است که تقریباً بحث ارتباطات در سطح جهانی به شکل در ابعاد مختلف مطرح می‌شود و در ایران و کشورهای مختلف نیز مراسم ویژه‌ای با تکیه بر موضوعات مرتبط برگزار می‌شود. اما امسال یک کار جدیدی در شرف انجام است و آن عبارتست از  تجمع بزرگ همه دانشکده‌ها و گروههای ارتباطی دانشگاهی که در کشورمان مشغول فعالیت هستند و از آنجایی که  عمده دانشکده‌ها یا گروه‌های علمی ارتباطات در تهران هستند، این همایش سعی دارد به مناسبت روز جهانی ارتباطات، این مراکز آموزشی را کنار هم جمع کند.
این ایده که چنین مجموعه‌ای در کنار همدیگر جمع شوند، برای اولین بار در این حوزه اتفاق می‌افتد و در عین حال اتفاق بسیار مهم و قابل توجهی است. اقبال و مشارکت این دانشکده‌ها بی‌نظیر بوده است و آنها به شکل جدی در این زمینه مشارکت موثر و همکاری صمیمانه داشته‌اند.

در کنار ایده تجمع که ایده‌ای بسیار مهم بود، ایده بعدی این است که در سال جاری که با عنوان سال نوآوری و شکوفایی نام گذاری شده است، تلاش بر این است که در بحث ارتباطات اسلامی و ایرانی حرف جدیدی ارایه شود که این حرف، قاعدتاً می‌بایست از طرف همه دانشکده‌ها زده شود.

با مشارکت جمعی در این زمینه هم همکاری بسیار خوبی شد. در بحث ارتباطات گرایش‌ها، ایده‌ها و جهتگیری‌های مختلفی داریم. فرض کنید بحث میان رشته‌ای بودن علم ارتباطات، بحث بسیار مهمی است. مباحث میان رشته‌ای مانند نسبت بحث‌های علوم اجتماعی و علوم ارتباطی با زمینه‌های اسلامی و بومی امر بسیار مهمی است که می‌بایست بدان توجه جدی شود. رویکرد دیگر، غنی‌سازی مطالعات اسلامی دراین زمینه است و رویکرد دیگر، نگاه ایرانی با تاکید بر بومی‌سازی علوم اجتماعی و علوم ارتباطات است که این زمینه هم مورد توجه بسیاری از اندیشمندان در این حوزه عملی و مطالعاتی است.

بنظر می‌رسد که این همایش می‌تواند بسیاری از محورهای مهم و مفید در این زمینه را مطرح و مورد بحث و بررسی قرار دهد. 
با توجه به  استقبال اساتید و دانشجویان در این زمینه ها سبب شد تا ایده پایه‌ای این همایش شکل بگیرد.

برنامه همایش به این شکل خواهد بود که ابتدا دییر همایش سخنرانی می‌کند و سپس  یکی از اساتید برجسته علم ارتباطات سخنرانی خواهد کرد.

سخنران بعدی یکی از مسئولین دست اندرکار در حوزه ارتباطات است. همایش با پنل گسترده‌ای از مدیران و روسای دانشکده‌های ارتباطات ادامه پیدا می‌کند.

در این پنل محوریت صحبت تحت عنوان نوآوری و شکوفایی در ارتباطات اسلامی ایرانی خواهد بود. انتظار ما این است که ایده‌ها و محورهای مهم مدنظر اساتید و مدیران علمی کشور و نیز دغدغه‌های آنان در این رابطه مطرح شود.

بعد از این پنل، بخش پرسش و پاسخ میان اساتید و دانشجویان را خواهیم داشت تا با مشارکت دانشجویان و اساتید در این زمینه مباحث مهم بحث به گفتگو گذاشته شود.

بعد از برگزاری پنل، مراسم اختتامیه توسط یکی از اساتید برجسته برگزار می‌شود. این مراسم؛ مراسم مفصل شامل سخنرانی نخواهد بود چرا که هدف اصلی این مراسم، جمع آوری همه مراکز علمی مختصص در ارتباطات زیر یک چتر و تحت لوای نام روز جهانی ارتباطات است. طرح اولویت‌های علمی و آموزشی و پژوهشی در زمینه نوآوری و شکوفایی ارتباطات اسلامی ایرانی یکی دیگر از اهداف مهم این همایش است.

نهایتا از اهداف عمده در این زمینه، ایجاد دبیرخانه دائمی برای این همایش است که بتواند هر سال و به شکل مداوم این همایش را برگزار کند. در سال های بعد، در کنار این کارها و علاوه بر بزرگداشت روز ارتباطات جهانی، برنامه‌های جنبی مانند همایش‌های موردی و تخصصی را مدنظر خواهیم داشت. بزرگداشت‌هایی برای اساتید خواهیم داشت، رونمایی از کتاب‌های مهم ارتباطی و تشویق و تقدیر از نویسندگان و پژوهشگران برجسته در این زمینه از سایر ایده‌هایی است که امیدواریم امکان تحقق آنها فراهم شود.

امیدواریم این تجمع یک تجمع پر برکتی برای ایجاد دبیرخانه، حرکت‌های بعدی علمی، وحدت رویه، وحدت نظر، وحدت علمی برای همه دانشکده های ارتباطات در زمینه آموزش، پژوهش تالیف، ترجمه و تحقیقات مختلف در زمینه های ارتباطات و سایر زمینه‌های مرتبط با علوم ارتباطات باشد. این خلاصه ای بود از کار هایی که می‌خواهد انجام شود.

لازم به ذکر است که همایش مزبور با هماهنگی‌های انجام شده تحت کمیته برگزاری همایش متشکل از روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های ارتباطات شامل دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده صداو سیما ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، ، دانشکده خبر، دانشکده ارتباطات سوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تشکیل شده که با همکاری فرهنگسرای رسانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این همایش را برگزار می‌کنند. تمامی این عزیزان کمال همکاری در برگزاری این همایش داشته‌اند.
برنامه روز شنبه 28 اردیبهشت ساعت 4 تا 6 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سالن ابن خلدون برگزار خواهد شد.

کد خبر 52017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز