مدیرکل محیط زیست استان مازندران گفت: تمام پلاژها و مجتمع‌های دولتی و حاکمیتی حاشیه دریای خزر به استقرار سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب برای ادامه فعالیت‌شان مجاب شدند.

پلاژهای دولتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: پیگیری قانونی محیط زیست که با همراهی مدیریت ارشد استان و دستگاه قضا برای حفظ سلامت شهروندان به خصوص شناگران در دریای خزر نیز مواجه شد، باعث شده تا متولیان این پلاژها شاید پس از نیم قرن به استقرار سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب در این واحدها تمکین کنند.

بر اساس ضرب‌الاجل محیط زیستی تمام پلاژها و مجتمع‌های فرهنگی و اقامتی دولتی و حاکمیتی حاشیه ساحل دریای خزر موظف شدند حداکثر تا پایان سال ۹۹ سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب خودشان را راه‌اندازی کنند و در غیر این صورت اجازه فعالیت نخواهند داشت.

دبیر شورای پسماند مازندران گفت: واحدهایی که به این دستورالعمل تمکین نکرده و تاکنون اقدامی برای استقرار سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب در اماکن اقامتی خود نداشتند، از طریق دایره حقوقی محیط زیست استان مازندران برای تصمیم قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

ابراهیمی کارنامی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر متولیان مجتمع‌های فرهنگی و اقامتی دولتی و حاکمیتی از سال گذشته فعالیت عمرانی خود برای استقرار سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب را شروع کردند و تعدادی نیز در سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

وی تمدید ضرب‌الاجل محیط زیست استان مازندران برای این مجتمع ها را ناشی از وابستگی مالی و تصمیم‌گیری این واحدها به مسئولان مرکز (پایتخت) و ویروس کرونا دانست که از ۳۰ بهمن ماه در استان مازندران شیوع یافت.

وی خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های عمرانی عملیات اجرایی برای ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در تعدادی از مجتمع‌های اقامتی دولتی و حاکمیتی را به تاخیر انداخت و ما نیز با این رویکرد به نوعی با این واحدها مدارا کردیم و دایره ضرب‌الاجل را  تا پایان سال جاری تمدید کردیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران اضافه کرد: قطعا ضرب‌الاجل فعلی به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و هر واحدی که نتواند تا پایان سال جاری تصفیه‌خانه فاضلابش را به بهره‌برداری برساند، حداقل حق استفاده از این واحدها را تا استقرار این سامانه نخواهد داشت.

وی یادآور شد: طرح الزام کردن مجتمع‌های دولتی و حاکمیتی مستقر در ساحل خزر به سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب پس از حدود چهار دهه تاخیر از سال ۹۶ وارد دستور کار محیط زیست استان شد و اگر سهل‌انگاری از سوی محیط زیست استانی بوده، باید مدیران پیشین پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: سازمان متبوعش الزام استقرار سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب را برای تمام اماکن اقامتی خصوصی در حاشیه ساحل خزر  نیز در دستور کار قرار داده و اخطارهای لازم را به مالکان این مجتمع‌ها داد و قطعا پس از پایان مهلت قانونی این واحدها نیز در صورت عدم اقدام اجرایی، پلمپ می‌شوند.

بر اساس آمار رسمی بیش از ۴۰ پلاژ و مجتمع فرهنگی اقامتی مربوط به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی در حاشیه دریای خزر در مازندران مستقر است که همزمان با اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب، برنامه عقب‌نشینی ساحل تا شعاع ۶۰ متر نیز از سال گذشته اجرا شد و تاکنون ۸۵ درصد از این سواحل از تملک این وزارتخانه‌ها و سازمان ها و نهادها خارج شد.

  • عقب‌ماندگی مازندران در تصفیه‌خانه فاضلاب 

مدیرکل محیط زیست استان مازندران گفت: این خطه شمال کشور با وجود این که باید در اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب خانگی در سطح کشور به دلیل موقعیت راهبردی و طبیعی پیشی می‌گرفت به دلایلی دو تا سه برابر از میانگین کشوری در برخورداری از این مزیت زیست محیطی عقب‌تر است.

ابراهیمی افزود: هم اکنون میانگین برخورداری استان از تصفیه‌خانه فاضلاب کمتر از ۲۰ درصد است و این در حالیست که این میانگین در سطح کشوری به حدود ۶۰ درصد نزدیک شد و این عقب‌ماندگی تاریخی باعث شده تا با محدودیت‌های مالی تلاش چند سال اخیر چشمگیر نباشد.

وی اضافه کرد: شرکت آبفای استان مازندران در چند سال اخیر با وجود محدودیت‌های مالی حاکم بر دولت ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا کارهای خوبی را در دست اجرا دارد و به نظر می‌رسد با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرا، مازندران در برخورداری از تصفیه‌خانه فاضلاب به میانگین کشور نزدیک شود.

وی پسماند و پایین بودن میزان برخورداری مازندران از سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری را دو مشکل عمده زیست محیطی در این خطه شمال کشور دانست که هر دو مشکل با کمک مالی دولت تدبیر و امید در دست اجراست و بزودی نیز یکی از نیروگاه‌های زباله‌سوز در غرب استان با ظرفیت بیش از ۲۰۰ تن در روز به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، نیروگاه زباله‌سوز شهر ساری نیز با ظرفیت ۴۵۰ تن از پیشرفت فیزیکی رضایت ‌خشی برخوردار است و برآورد می‌شود با بهره‌برداری از این پروژه تا حدودی مشکل استان در این حوزه نیز کاهش خواهد یافت.

در استان مازندران روزانه سه هزار تن زباله تولید می‌شود که این زباله‌ها در شرایط فعلی در ۲۸ مکان مصوب دفن می‌شود.

کد خبر 520119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha