دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

زعفران جایگاه گران‌ترین ادویه بر اساس وزن را در جهان به خود اختصاص داده است؛ امروزه علاوه بر ایران، یونان، کشمیر، افغانستان و اسپانیا در کشت و صادرات این محصول رقابت می‌کنند. اما باید دید جایگاه واقعی زعفران در خارج از مرزهای شناخت ما ایرانیان چگونه است؟

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین، گیاه زعفران، به گفته مجله کشاورزی دانشگاه کمبریج، بومی جنوب غربی آسیا است و برای اولین بار در منطقه‌ای که اکنون به نام یونان شناخته می‌شود کشت شد.

از دیرباز کشت زعفران در منطقه اوراسیا رواج داشت و همین امر باعث شد کشورهای ایران، اسپانیا، هند و یونان از گذشته تا اکنون بر بازار گرانقیمت این ادویه حاکم باشند.

به نوشته ژورنال ورد اپلای ساینس، کشت زعفران در قاره آمریکا توسط اعضای کلیسای شوونکفلدر در پنسیلوانیا آغاز شد. در دهه‌های اخیر کشت این محصول در نیوزلند، تاسمانی و کالیفرنیا نیز رواج یافته است.

ایران حدود ۹۰ تا ۹۳ درصد از تولید سالانه اخیر جهان را به خود اختصاص داده؛ یونان، مراکش، کشمیر و افغانستان در مرتبه‌های بعدی قرار دارند. 

دهکده توریستی ماند در سوئیس محل کشت زعفران است.

برخی کشورهای اروپایی نیز در سال‌های اخیر به تولید محدود این محصول اقدام کرده‌اند، به طور مثال دهده کوچک ماند در سوئیس سالانه چند کیلوگرم زعفران تولید می‌کند و مزارع زعفران این شهر به یکی از جاذبه‌های توریستی آن بدل شده است.

مصرف طلای قرمز ریشه‌های تاریخی جالب توجهی دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، کلئوپاترا از آن در آب حمام خود استفاده می‌کرد؛ 

اسکندر  زخم‌هایی که در طول نبرد بر داشته بود را با زعفران شستشو میداد و چای زعفران می‌نوشید. در قرن چهاردهم میلادی از آن برای مقابله با طاعون خیارکی استفاده شد؛ 

این ادویه نقشی اصلی در غذای اسپانیایی پائیا، شیرینی رول سوئدی و غذاهای هندی داراست. همچنین یکی از افزودنی‌های محبوب به محصولاتی مانند قهوه، نمک، کرم‌های پوستی و شامپو است.

غذاهای اسپانیایی پائلا که با زعفران تهیه می‌شود.

از زعفران در طب سنتی برای معالجه مشکلات قاعدگی، افسردگی، آسم و اختلالات جنسی استفاده شده است. برخی پژوهش‌ها نیز از تاثیر مثبت این گیاه بر مشکلات از دست دادن حافظه گرفته و سرطان حکایت دارند. 

شرایط کاری دشوار و زمان‌بر کشت زعفران دلیل اصلی قیمت بالای آن است؛ در سال ۲۰۱۸ هر گرم زعفران مرغوب ارزشی در حدود ۱۸ دلار داشت. 

به گزارش اکنومیک‌تایمز، از هر صد هزار گل زعفران، یک کیلوگرم زعفران به دست می‌آید؛ به عبارت دیگر یک هکتار مزرعه زعفران برای داشتن این مقدار زعفران زیر کشت می‌رود.

با وجود قیمت بالای زعفران، استرنج مارکت نوشت: به دلیل افزایش کاربردهای زعفران در زمینه مواد غذایی، دارویی و آرایشی، این محصول بازار رو به رشدی دارد. نرخ رشد سالانه ۱۲٪ ارزش این بازار را تا سال ۲۰۲۵ به ۲ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شد زعفران به شکل عمده و از طریق بازرهای غیر رسمی به کشورهایی چون اسپانیا فروخته شود و بعد از بسته بندی به بازار جهانی عرضه شود. این اتفاق ضرر قابل توجهی به بازار و برند زعفران ایران وارد کرد.

اکنون و با ورود زعفران به بورس به نظر می‌رسد بازار این محصول گرانقیمت بیش از پیش رونق خواهد گرفت. معاون وزیر جهاد و مدیر عامل سازمان تعاون روستایی با اعلام این موضوع از افزایش قیمت قریب‌الوقوع زعفران در بازار داخلی خبر دارد.

کد خبر 520112
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha