رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران استان یزد گفت: نبود برنامه‌ریزی و بی‌توجهی به تالارداران، وضعیت کاری این قشر را در حالت بحران قرار داده است.

تالار پذیرایی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، ویروس کرونا با شیوع جهانی خود سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای عموم مردم شد و در این بین بسیاری از فعالان اقتصادی ایران خسارت‌های اقتصادی بسیار زیادی را متحمل شدند.

همزمانی اعیاد رجب، شعبان و سال نو با شیوع کرونا عاملی بود که بسیاری از کسبه و مغازه‌داران عمده و خرده فروش را با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو کرد و تالارداران و رستوران‌داران هم از جمله این صنوف هستند.

تالارهایی که از ماه‌ها قبل، شب‌های اعیاد مختلف را برای جشن‌های عمومی به‌ویژه مراسم‌های عروسی رزرو کرده و چک‌های آن را از مردم گرفته و علاوه بر این اقدام به خرید مواد مصرفی خود برای این ایام کرده بودند، به دلیل شیوع کرونا مجبور شدند تمام رزروها را کنسل کنند.

بدهی تالارها

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران استان یزد اظهار کرد: در حال حاضر تالارها بدهکار هستند و سررسید اقساطشان رسیده  و به بانک‌ها که مراجعه می‌کنند با جواب   «به ما ربطی ندارد» روبه رو می‌شوند.

محمدحسین قهوه‌چی‌الحسینی افزود: از یک طرف، تالارها در مورد مراسم‌هایی که در ماه‌های آذر، دی و بهمن گرفته شده و مردم چک‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت را داده بودند، با حساب خالی روبه روشده‌اند. از طرف دیگر، چک‌های خودشان که برای تأمین مواد اولیه به بازار دادند، به دلیل نداشتن درآمد برگشت خورده و از یک سو هم انبار تالارها پر شده از مواد اولیه‌ای که به خاطر شب عید و اعیاد شعبانیه خریداری شده بود.

وی ادامه داد: در این میان، تعدادی از تالارها شرایط نگهداری استاندارد و ایزو دارند و مشکلی برای مواد اولیه آنها به وجود نمی‌آید، اما تالاهایی که از نظرنگهداری مواد اولیه شرایط مناسبی ندارند با خراب شدن مواد اولیه و از دست رفتن بخشی از سرمایه روبه‌رو هستند.

برگزاری مراسم با نصف ظرفیت

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران استان یزد گفت: از هفتم اسفند ماه سال گذشته امکان فعالیت به تالارهای برگزاری مراسم داده نشده است. اگر دفاتر ازدواج را بررسی کنید می‌بینید که در حال برگزاری مراسم هستند و مراسم عقد و عروسی در منازل یا باغ‌ها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: از جمله دلایل افزایش آمار بیماری کرونا همین مهمانی‌هایی است که بدون رعایت بهداشت از طرف مردم برگزار می‌شود. در جلسه‌ای با حضور استاندار پیشنهاد دادیم که مجوز شروع به کار تالارهای عروسی با ۵۰ یا ۶۰ درصد ظرفیت را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بدهند، اما تا این لحظه جوابی نداده‌اند و از طرف دیگر هم هیچ کدام از وعده‌هایی که داده بودند، عملی نشده است.

قهوه‌چی‌الحسینی افزود: مراجعه خانواده‌ها به اتحادیه و دعوا کردن با کادر اداری و امور قراردادها برای مشخص شدن وضعیت تالارها از دیگر مشکلاتی است که در این مدت برای آنها به وجود آمده، چراکه خانواده‌ها فکر می‌کنند ما مقصر هستیم.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران استان یزد ادامه داد: مسئولان می‌گویند، در فضای باز مراسم بگیرید یا تنها مهمانی بگیرید، ولی عروسی نگیرید، در حالی که این پیشنهادهای نادرست بیشتر بر سختی شرایط  این روزها و ناراحتی تالارداران می‌افزاید؛ زیرا آب وهوای شهر یزد در این زمان از سال به دلیل تغییرات ناگهانی و طوفان‌های شدید، مناسب مراسم گرفتن در فضای باز نیست و بسیاری از تالارها فضای باز مناسب ندارند.

وی بیان کرد: تالارداران هم مانند بقیه اصناف سال‌ها زحمت کشیده و آبرو جمع کرده‌اند. هر روز عده‌ای از آنها با مراجعه به اتحادیه تنها یک سوال می‌پرسند که بگویید ما چه کار کنیم. از دست دادن بازار عید نوروز و اعیاد شعبانیه وضعیت سختی برای کارمندانشان، تالار و همچنین خانواده‌هایشان به وجود آورده و از طرف دیگر ماه‌های محرم و صفر تا دو ماه دیگر در پیش است که سبب می‌شود وضعیت سخت‌تر شود.

قهوه‌چی‌الحسینی گفت: این روشِ مسئولان برای کار کردن جز وارد کردن ضربه اقتصادی شدید فایده‌ای ندارد، چراکه نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی و ایجاد ضوابط و شرایط  خاص برایِ فعالیت صنوف، مسئله را حل کرد.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران یزد گفت: رستوران‌داران و واحدهای غذای بیرون‌بر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجازه فعالیت دارند؛ با این وجود مردم هنوز تمایل به استفاده از این مکان‌ها ندارند، بنابراین رستوران‌ها هم رونق سابق را ندارند.

توجه یکسان

یکی از مدیران تالارهای یزد در ارتباط با مشکلاتی که در این ایام برای آنها به وجود آمده، اظهار کرد: تالارها هم مانند بسیاری دیگر از صنوف در این ایام خسارت‌های بسیار زیادی را متحمل شده‌اند.

وی گفت: بیشترین کار و سود تالارها مربوط به ایام رجب، شعبان و دیگر اعیاد است، اما متاسفانه دقیقا در همین زمان کرونا سبب شد که تالارها هیچ سودی نداشته باشند.

این فرد ادامه داد: درخواست ما از مسئولان این است که برنامه‌ریزی برای جبران خسارت صنوف را به چند صنف محدود نکنند و هم فعالان اقتصادی را به طور یکسان مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 520104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha