از اسفندماه سال گذشته و در پی شیوع گسترده کرونا، برخی کسب و کارها مثل آرایشگاه‌های زنانه و تالارهای پذیرایی و... تعطیل شدند.

كرونا چراغ تالار هارا خاموش كرد

همشهری آنلاین_پریسا نوری: هرچند بعد از مدت کوتاهی اغلب آرایشگاه‌ها بی‌سروصدا و زیرزمینی کارشان را از سر گرفتند، اما این محدودیت برای تالارهای پذیرایی که فعالیتشان پر سروصداست، همچنان ادامه دارد و، به گفته فعالان بازار، منجر به ورشکستگی و تغییر صنف صاحبان این واحدها شده است. از طرفی، تعطیلی ۹ ماهه تالارهای عروسی و کسادی این بازار، رونق کسب و کار برخی صنوف مانند باغ‌داران و صاحبان خانه‌های اجاره‌ای و محضرداران و... را به دنبال داشته است. برای اطلاع از وضع کسب و کار صاحبان تالارها سری به راسته تالارداران شرق پایتخت در خیابان دماوند زدیم.  

ماه‌هاست کرکره‌های تالارها بالا نرفته و کسب و کار صاحبان آنها سوت و کور است. تلفن صاحبان تالارها را از روی تابلوهایشان برمی‌داریم و با آنها تماس می‌گیریم؛ به‌جز یکی‌ـ دو مورد، تلفن مشترک مورد نظر یا خاموش است یا در دسترس نیست. یکی از مدیران این تالارها که موفق به گفت‌وگو با او شدیم در پاسخ به چرایی خاموش بودن گوشی همکارانش می‌گوید: «فراری شده‌اند... د. چک دست مردم دارند و طلبکارها حکم جلبشان را گرفته‌اند، به همین دلیل شماره موبایلشان را عوض کرده‌اند.» او در توضیح بیشتر می‌گوید: «در صنف ما همه خریدها چکی است.

همکارانم سال گذشته برنج، گوشت، جوجه و... را چکی خریده‌اند و وقتی تالارها بسته شد نتوانستند چک‌هایشان را پاس کنند. از طرفی قراردادهای ما با عروس و دامادها هم چند ماه جلوتر بسته شده بود و وقتی عروسی کنسل و قرارداد فسخ شد، پول‌ها را برگرداندیم. خیلی‌هاکه پول را خرج حقوق کارگران و هزینه‌های جاری تالار کرده بودند، به مشتریان بدهکار شدند.» 

  • آخرین مراسمی که برگزار کردیم بهمن ماه بود

خسروشاهی یکی دیگر از مدیران تالارهای خیابان دماوند است. به گفته خودش، عروس و دامادها حاضرند برای برگزاری مراسمشان در تالار او ۶ ماه در نوبت رزرو بمانند.

او می‌گوید آخرین مراسمی که در تالارش برگزار شده، مربوط به بهمن ماه سال گذشته بوده است و در ماه‌های بعد نتوانسته چراغ تالار را روشن نگه دارد: «در چند ماه اول سال امید داشتم که تالارها باز شود، برای همین کارگران را تا مرداد نگه داشتم و حقوقشان را هم دادم، اما دیگر کفگیر به ته دیگ خورد و همه را جواب کردم.»

او با ناراحتی می‌گوید: «مهلت قراردادم با مالک هم سر نرسیده و در این شرایط باید ماهی ۵۰ میلیون تومان هم بابت اجاره تالار بپردازم. به صاحب ملک می‌گویم قرارداد را فسخ کند، ولی قبول نمی‌کند و می‌گوید در این شرایط برای تالار مستأجر پیدا نمی‌کند. از طرفی ۲ ماه است که به دلیل بدهی، برق تالار قطع شده است، با این حال هرماه یک قبض ۳ میلیون تومانی بابت اشتراک برایم صادر می‌شود. به اداره برق هم مراجعه کردم، ولی فایده نداشت.»

  • برپایی جشن عروسی در دفاتر ثبت ازدواج

«سلطانی» مدیر یکی از تالارهای پذیرایی خیابان هنگام را در کافه‌ای در تهرانپارس ملاقات می‌کنیم. او که سابقه دوازده‌ساله مدیریت تالارهای پذیرایی را دارد با توقف فعالیت تالارهای پذیرایی، به‌ناچار در کافه دوستش به‌عنوان مدیر مشغول کار شده است.

او دل پر دردی از تعطیلی تالارهای پذیرایی دارد و معتقد است تعطیلی تالارها باعث رونق کار دفاتر ثبت ازدواج شده است: «خیلی از محضردارها در این شرایط حسابی سود کردند و خدمات ویژه و به اصطلاح VIP به مشتریان ارائه می‌دهند. آنها در یک اتاق خنچه عقد وتعدادی صندلی چیده‌اند و بعد از مراسم عقد از آشپزخانه غذا سفارش می‌دهند و با کمترین هزینه یک مراسم جمع و جور برای عروس و دامادها برگزار می‌کنند.»

سپس مکث می‌کند و می‌گوید: «دو تایشان را خودم در فلکه اول تهرانپارس سراغ دارم که بعد از شام قلیان هم برای مهمان‌ها سرو می‌کنند، بدون اینکه نظارتی بر کارشان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. خلاصه اینکه محضرداران از آبی که کرونا برای تالارداران گل‌آلود کرده حسابی ماهی می‌گیرند.» 

  • فروش به علت مهاجرت

موج‌سواری کرونا و تعطیلی ادامه‌دار تالارهای پذیرایی، خیلی از مالکان را به فکر فروش انداخته است. آگهی فروش یک تالار پذیرایی در خیابان هنگام را در سایت دیوار پیدا می‌کنیم. مالک تالار خود را «جمشیدی» معرفی می‌کند و می‌گوید قصد مهاجرت دارد و تالارپذیرایی و سایر املاکش را برای فروش گذاشته است.

او معتقد است کرونا به این زودی‌ها دست از سرمان برنمی‌دارد و حتی در صورت موافقت ستاد ملی کرونا، فعالیت تالارها با پذیرش یک‌سوم یا نیمی از ظرفیت هم کمکی به تالارداران نمی‌کند: «در تیرماه مدت کوتاهی تالارها به شرط رعایت پروتکل‌ها و با پذیرش یک‌سوم ظرفیت باز شد، اما پذیرش کمتر از ظرفیت با هزینه‌های جاری تالار مقرون به صرفه نیست و دخل و خرج اصلاً جور درنمی‌آید.» جمشیدی نسبت به آینده این صنف حتی بعد از پایان کرونا و باز شدن تالارها هم بدبین است. او معتقد است به دلیل گرانی خیلی‌ها دیگر نمی‌توانند جشن عروسی بگیرند.  

  • مسئولان از این صنف حمایت کنند 

«خسرو ابراهیمی‌نیا» رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی که از تعطیلی طولانی مدت تالارها و ورشکستگی همکارانش بسیار گلایه دارد، معتقد است تعطیلی تالارها عده‌ای را برای برگزاری مراسم به سوی مکان‌های غیراستاندارد سوق داده است. او با تأکید بر اینکه فقط تالارها متخصص برگزاری مراسم عروسی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری هستند،

می‌گوید: «تعطیلی تالارهای پذیرایی، مشتریان تالارها را به قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها، دفاتر عقد و ازدواج و... سوق داده، جایی که امکانات و تخصص برگزاری جشن عروسی را ندارند، از این رو، برخی از این مراکز به شیوع کرونا دامن زده‌اند.» ابراهیمی‌نیا در ادامه می‌افزاید: «در چند شب گذشته با برخی از همکارانم به جاهای مختلفی در شهر سر زدیم و شاهد برگزاری چندین مراسم عروسی در چلوکبابی‌ها و رستوران‌ها بودیم، بدون اینکه فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده باشد.»

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی با بیان اینکه تعطیلی ۹ ماهه، صنف تالارداران را به نابودی کشانده می‌گوید: «از دولت و مسئولان انتظار داریم با اتخاذ تدابیری برای بازگشایی تالارها اقدام کنند تا هم این صنف از نابودی کامل نجات پیدا کند و هم مانع از برپایی مراسم در محیط‌های غیربهداشتی و فاقد صلاحیت شوند.» 
 

کد خبر 565489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha