مدیر کل حفاظت محیط‌زیست با اشاره به بحث انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز چنین مجوزی صادر نکرده‌ و تنها اولویت ما برای تامین آب شرب در این حوزه است.

کارون

به گزارشهمشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا،  محمد جواد اشرفی در نشست با نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان بیان کرد: هیچ‌گونه موافقتی برای انتقال آب کارون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و حتی استان‌های بالادستی خصوصاً چهارمحال و بختیاری صورت نگرفته‌است.

اشرفی با اشاره به اینکه توسعه پایدار در راستای مطالبه‌گری به حق مردم محقق خواهد شد؛ ادامه داد: همواره به همکاران در مجموعه محیط زیست توصیه می‌کنم که پاسخگوی نقدهای سازنده و  مطالبه‌گری‌های به حق سمن‌ها باشند و از نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد می خواهیم از موج‌سواری بر نقدهای فاقد ارزش که جنبه‌های مخرب و تخریب دارند، پرهیز کنند.

به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان،  مدیرکل این اداره در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد گفت: نباید تنها پرسش ها و مطالبات را  فقط از مجموعه  محیط زیست خواست؛ چرا که حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه یک ارگان به تنهایی نیست، بلکه وظیفه همه دستگاه و ارگانها است و ما به عنوان یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی از لحاظ دیدگاهی در کنار شما فعالان محیط زیست هستیم و نقش اجرایی در این زمینه نداریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در قانون جایگاهی برای سمن‌ها دیده شده که مطالبه‌گری به حق داشته باشند.

وی افزود: یکی از نقش‌های اساسی سازمان‌های مردم نهاد توسعه آموزش است زیرا زمانی محیط زیست موفق خواهد بود که آموزش در همه سطوح در جامعه اجرا و نهادینه شود که در این حوزه بیشترین نقش را سمن ها می‌توانند داشته باشند.

اشرفی درخصوص تالاب‌های استان گفت: خوزستان با داشتن پنج تالاب بزرگ از جمله تالاب بین المللی شادگان و تالاب‌های هورالعظیم، بامدژ،  میانگران و شیمبار و به خاطر بارندگی‌های اخیر و مدیریت نگهداشت آب، خوشبختانه وضعیت خوبی قرار دارد و برنامه‌های خوبی در حوزه نگهداشت آب در تالاب‌ها درحال انجام است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: با توجه به جوسازی‌هایی که امروزه در فضای مجازی صورت می‌گیرد، وضعیت دبی رودخانه کارون در حال حاضر ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه است که برای این فصل گرم از سال، خوب است.

اشرفی در خصوص رسوب‌گذاری و لایروبی کارون نیز گفت: این خواسته به حق شما و ما است و باید از طریق وزارت نیرو این خواست‌های به‌ حق را  دنبال کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پساب‌های وارد به رودخانه کارون گفت: از لحاظ پساب‌های بیمارستانی خوشبختانه همه بیمارستان‌های استان در حوزه کارون دارای تصفیه خانه آب و پکیج تصفیه می‌باشند و در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه نیست.

 وی ادامه داد: در حوزه پساب‌های صنعتی نیز ما کمتر با این دغدغه روبرو هستیم؛ چرا که صنایع بزرگ استان مجهز به پیشرفته‌ترین تصفیه خانه‌های صنعتی هستند و تنها مشکل ما پساب‌های شهری است که تقریباً ۱۸۰ هزار مترمکعب در شبانه روز در این حوزه تولید می‌شود،  تلاش‌های زیادی برای ساماندهی فاضلاب شده که ۱۰۰ میلیون یورو برای تکمیل شبکه  فاضلاب شهر اهواز اختصاص داده شده است که ظرف سه سال این شبکه فاضلاب تکمیل و از ورود پساب به رودخانه کارون جلوگیری می‌شود.

در این نشست نماینده کل سازمان‌های مردم نهاد در استان خوزستان نیز از فعالان اجتماعی و این سازمان‌ها خواست بر اساس حقوق شهروندی، مطالبه‌گر خواسته‌های خود باشند.

سیروس داوودی ادامه داد: پیگیری مطالبات  محیط زیست در فضای مجازی جایگاه خاصی نخواهد داشت، بلکه همه باید بر اساس مستندات قانونی مطالبه گر در موضوعات زیست محیطی باشیم.

وی گفت: بسیاری از مطالبی که امروز در این جلسه مطرح می‌شود نیاز است در  فضای گسترده‌تر و با  حضور استاندار و مسوولان دیگر  مطرح شوند، چرا که در بسیاری از موارد خود محیط زیست نیز مطالبه‌گر این خواسته‌ها است.

 داوودی گفت: هر یک از جلسات سازمان‌های مردم‌نهاد با مسوولان، خروجی خاص خود را دارد و برای همین است که  برای محیط زیست با اهمیت بوده که در هفته محیط زیست روزی را به عنوان روز مشارکت های مردمی اختصاص داده است.

در این جلسه نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد خواسته‌های سوالات و مطالبات زیست محیطی خود را در حوزه  بیان کردند.

پروژه انتقال آب سرشاخه‌های کارون به دشت رفسنجان (ونک-سولگان) که از سال ۱۳۸۱ مسکوت مانده بود در سال ۱۳۹۳ با نامه وزارت نیرو دوباره به جریان افتاده که انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است.

 این در حالی است که اخیرا اعتراض فعالان محیط زیست به فعال شدن دوباره طرح انتقال آب  بهشت آباد (طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی)  از ابتدای سال جاری بالا گرفته است. در چند روز گذشته جمعی از فعالان محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری نسبت به اجرای این طرح در این استان تجمع داشتند.

هفته گذشته نیز نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به دولت اعتراض خود را نسبت به اجرای این طرح بیان کردند.

کد خبر 519771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha