گرم شدن هوا و طولانی شدن شب‌ها از یک طرف و حضور کم افراد در معابر و محله‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر باعث شده تا عده‌ای از شهروندان، شب‌ها را برای پیاده‌روی و گاهی دور ‌دور با خودروهای خود در شهر انتخاب کنند.

امیرانی انجمن نمایشگرانی خیابانی

در این میان، جوانان هم که تعدادشان در جنوب شهر کم نیست، پس از تاریک شدن هوا، به دیدار دوستان خود می‌روند و گاهی اوقات چنان سرگرم صحبت می‌شوند که ساعت از نیمه‌شب می‌گذرد.  
متأسفانه عده‌ای از این جوان‌ها، خیابان یا کوچه‌ها را برای دیدار با دوستان خود انتخاب می‌کنند و به درازا کشیدن حرف‌هایشان باعث می‌شود کنار دیوار خانه هم‌محله ای‌ها و همسایه‌های خود اتراق و با یکدیگر گفت‌وگو کنند. در این گفت‌وگوها، گاهی صدا و خنده‌های این افراد بالا می‌رود و مانع از استراحت همسایه‌های خود می‌شوند.  

از آنجا که هنوز مراودات اجتماعی و همسایگی در محله‌های جنوبی شهر وجود دارد و اهالی همدیگر را به خوبی می‌شناسند، خیلی‌ها حاضر می‌شوند بی‌خوابی به خاطر آلودگی صوتی این افراد را تحمل کنند، اما لب به اعتراض یا گلایه از بچه‌های همسایه خود باز نکنند. از سوی دیگر، بسیاری از این جوانان هم از مزاحمت خود برای همسایه‌ها بی‌خبرند؛ چراکه به دلیل همین مراودات و احترامی که برای همسایه‌های خود غائل هستند، درصورت اطلاع از مزاحمتی که برای آنها به وجود می‌آورند، هرگز پاتوق شبانه‌شان را در کنار دیوار و خانه هم‌محله‌ای‌های خود پهن نمی‌کنند. 
با این وجود، بی‌شک ادامه این روند باعث ایجاد مشکلاتی در روابط همسایه‌ها می‌شود و در آینده تأثیر خود را نشان می‌دهد. بنابراین لازم است اقدامی برای آگاه‌سازی جوانان انجام شود.  وساطت قراردادن ریش‌سفیدان و معتمدان محله برای گفت‌وگو با جوان‌ها، فعالیت‌های آموزشی و فرهنگسازی در محله‌ها، طرح مسئله در مساجد و از همه مهم‌تر نظارت خانواده‌ها به رفتار فرزندان‌شان، از فعالیت‌هایی است که می‌تواند به حل این معضل کمک کند.

مسئولان فرهنگی مناطق جنوبی شهر هم باید درباره این موضوع که در این نقاط و محدوده‌ها پررنگ است، راهکارهایی اتخاذ و جوانان را به رعایت بیشتر حال همسایه‌های خود ترغیب کنند.  این شب‌ها می‌توان به جای حضور در کوچه و خیابان‌ها، در بوستان‌ها که هوای لطیفی دارند، به دیدار و گفت‌وگو با دوستان و هم‌محله‌ای‌ها نشست. 
 

کد خبر 519689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha