پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات رسمی در چین اعلام کردند تعداد کشته‌شدگان زلزله اخیر این کشور به 15 هزار نفر رسیده است.

به گزارش بی‌بی‌سی هنوز 25 هزار نفر در زیر آوار گرفتار هستند و نیروهای امدادی در استان شی‌شوان در تلاش هستند تا افرادی که هنوز در زیر آوار زنده هستند نجات دهند.

سربازان ارتش چین موفق شده‌اند با استفاده از هلی‌کوپتر به مرکز زلزله که به خاطر خراب‌شدن جاده‌ها و راه‌های ارتباطی از دسترس امدادگران خارج بوده است بروند و به مردم در این منطقه کمک کنند.

در عین حال دولت اعلام کرده است نگرانی در مورد شکستن یکی از سد‌های بزرگ استان سی‌شوان که بر اثر زلزله آسیب دیده بود کاهش یافته است و دیگر شکسته شدن آن مطرح نیست.

هزاران کشته در زلزله چین

پیش‌تر رسانه‌ها اعلام کرده بودند که سربازان برای تعمیر و اصلاح شکاف‌هایی که بر روی سد بزرگ زیپینگ‌پو در نزدیگی شهر دوجیانگیان به منطقه اعلام شده‌اند. در صورتی که این سد شکسته می‌شد اوضاع در شهر دوجیانگیان که بر اثر زلزله خسارات بسیار زیادی دیده است بسیار خطرناک می‌شد. علاوه بر این سد، دولت اعلام کرده است که سد بزرگ دیگری که در منطقه است با خطر شکسته شدن مواجه نیست اما در مقابل هنوز وضعیت سدهای کوچک دیگری که در منطقه هستند به خوبی مشخص نشده است.

معاون استاندار استان سی‌شوان اعلام کرده است که تعداد کشته‌شدگان زلزله تا کنون نزدیک به پانزده هزار نفر است، حدود 15 هزار نفر مفقود شده‌اند، 25 هزار نفر زیر آوار گرفتار شده‌اند و 65 هزار نفر مجروح شده‌اند.

با نزدیک شدن هسته گروه‌های امدادی به مناطقی که نزدیک مرکز زلزله قرار دارند عمق فاجعه بیشتر مشخص می‌شود به گونه‌ای که امدادگران وقتی به شهر ینگخیو در منطقه ونچو رسیدند متوجه شدند از ده هزار سکنه این شهر تنها حدود دو هزار و سیصد نفر زنده مانده‌اند.

Survivors of the earthquake from Wenchuan City, close to the epicentre, make their way along a collapsed mountain road next to Zipingpu reservoir

در بیشتر شهرهایی که نزدیک مزکز زلزله قرار دارند تمام ساختمان‌ها با خاک یکسان شده‌اند و نیروهای امدادی مردم را در استادیوم‌های ورزشی جمع کرده‌اند تا به آن‌ها رسیدگی شود.

هواشناسان هم اعلام کرده‌اند وضعیت بد هوا که کار کمک‌رسانی به مصیبت‌دیدگان را با مشکل مواجه کرده است بدتر خواهد شد.

دولت برای کمک به زلزله‌زدگان هزاران سرباز را به منطقه اعزام کرده است تا بازماندگان احتمالی زلزله را که زیر آوار مانده‌اند بیرون بکشند. اما مشکل اصلی در کمک‌رسانی به مردم در شهرهای مجاور مرکز زلزله این است که عملا هیچ جاده‌ای برای رسیده به این مناطق وجود ندارد.

تمامی جاده‌ها در این مناطق کوهستانی یا بر اثر زلزله و یا بر اثر رانش زمین کاملا محو شده‌اند و به همین خاطر امدادگران و سربازان ارتش با پای پیاده به سوی شهرهای آسیب‌دیده حرکت کرده‌اند. برخی از گروه‌ها هم به وسیله هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شده‌اند و در برخی مناطق با استفاده از چتر در منطقه فرود آمده‌اند.

 انتظار می‌رود با پیشروی نیروهای امدادی به سوی مرکز زلزله، بر تعداد آمار کشته‌شدگان رسمی این فاجعه افزوده شود.

کد خبر 51948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز