دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تعداد تلفات ناشی از زلزله قوی ۷.۸ درجه ریشتری دوشنبه ۱۲ مه (۲۳ اردیبهشت) در منطقه مرکزی چین در ایالت سیْ‌چوان به ۷۶۵۱ نفر رسید.

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از خبرگزاری دولتی شین‌هوا مقامات ایالت سین‌چوآن معتقدند که حدود ۱۰۰۰۰ نفر به علت زلزله در شهر بیچوآن در بخش شمال غربی ایالت مجروح شده‌اند.

مسئولان امدادرسانی در ایالت سی‌چوآن می‌گویند هشتاد درصد ساختمان‌ها در شهر بیچوآن تخریب شده‌اند.

به گزارش شین‌هوا این زلزله در اغلب نقاط چین احساس شد و  در استان‌ها و شهرستان‌های سیچوآن، گانسو،چونگ‌کینگ و یونان باعث باعث مجروح شدن افراد شده است.

چندین مدرسه در اثر زلزله فروریخته‌اند. از جمله تصور می‌شود حدود ۹۰۰ دانش‌آموز  در شهرک جویوآن در شهر دیوجانگیان زیر آوار مانده باشند و اجساد  دست کم ۵۰ نفر آنها از زیر آوار بیرون کشیده شده‌است.

یک سخنگوی دولت محلی شهر دیوجانگیان نیز گفت احتمالاً مجروح‌ها و کشته‌های بیشتری در خانه‌های فروریخته وجود داشته باشند.

رئیس جمهور چین هوو جیانتو دستور داده است که همه اقدامات برای کمک به قربانیان انجام شود و نخست وزیر ون جیابو نیز به محل زلزله رفته است تا عملیات نجات را رهبری کند.

به گزارش سی‌ان‌ان بروس پرسگریو، متخصص ژئوفیزیک از سازمان زمین‌شناسی آمریکا در این باره گفت این زلزله به خاطر قدرت بالای آن و نزدیکی به مراکز عمده جمعیتی بالقوه می‌تواند باعث خسارات عمده‌ای شده باشد.

او اضافه کرد، این زلزله نسبتاً سطحی بوده است و این نوع  زلزله‌ها نسبت به انواع عمیق‌تر در نزدیکی ‌مرکز سطحی (اپی‌سنتر) خود باعث خسارات بیشتری می‌شوند.

به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا زلزله سال ۱۹۷۶ در شهر تانگ‌شان در شمال چین به مرگ ۲۵۵ هزار نفر انجامید که بیشترین مرگ و میر ناشی از زمین‌لرزه در چهار قرن گذشته و دومین آن در تاریخ ثبت‌شده است.

شهر تانگ‌شان در ۱۶۰۰ کیلومتری شهر چنگ‌دو قرار دارد که نزدیکترین شهر عمده به مرکز سطحی زلزله روز دوشنبه است.

کد خبر 51673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز