اعضای تیم آزمایشگاه پلیمر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید ساختند.

دستگاه شبیه‌ساز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عضو هیأت علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری روز دوشنبه ۱۹ خرداد در این‌باره به خبرنگاران گفت: دستگاه‌های شبیه‌ساز نور خورشید علاوه بر کاربردهای تحقیقاتی برای آزمایش سلول‌ها و پنل‌های خورشیدی، در حوزه کشاورزی و صنعت کاربردهای گسترده‌ای دارند.

دکتر غلامعلی فرزی افزود: دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید در صنایع خودروسازی برای آزمایش قطعات گوناگون خودرو، قطعات پلاستیکی، رنگ بدنه و لاستیک‌ها نیز کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: از این دستگاه همچنین در حوزه عمران و ساختمان برای آزمایش مواد و مصالح به کار رفته در نمای ساختمان که تحت تابش خورشید است و در حوزه کشاورزی برای کشت گیاهان در شرایط مختلف که نیاز به طیف‌سازی‌های متنوعی از تابش نور وجود دارد استفاده می‌شود.

عضو هیأت‌علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری گفت: استفاده حداقل از تجهیزات جانبی نور، قابل حمل بودن دستگاه در محیط آزمایشگاهی، کالیبره کردن آسان با استفاده از سلول خورشیدی کالیبره، گسترده بودن طیف لامپ در نواحی فرابنفش، مرئی و فروسرخ از جمله مزایای دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید به‌شمار می‌رود.

فرزی گفت: این دستگاه با ترکیب لامپ‌های زنون و هالوژن ساخته شده است، لامپ هالوژن ناحیه مادون قرمز و لامپ زنون هم بخش مرئی و فرابنفش را پوشش می‌دهد و شدت نورها به گونه‌ای تنظیم شده است که بیشترین تطابق با طیف نور خورشید را دارد.

 دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۲۲ دانشگاه محور در کشور است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد، خراسان رضوی قرار دارد.

کد خبر 519380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha