مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت: ۳۵ درصد فاضلاب کلانشهر کرمانشاه هم‌اکنون تصفیه می‌شود و مابقی به رودخانه‌ها به‌ویژه قره‌سو ریخته می‌شود که اصلا مورد تایید محیط‌زیست نیست.

فاضلاب در رودخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فریدون یاوری به مناسبت روز جهانی محیط‌زیست افزود: انتظار داریم شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه هرچه سریعتر نسبت به راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهر کرمانشاه اقدام کند که متأسفانه باتوجه به شرایط اقتصادی کشور فکر می‌کنم با مشکل تامین اعتبار مواجه است.

وی در ادامه راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهر کرمانشاه را از نظر محیط‌زیست و بهداشت ویژه و حیاتی دانست و احداث آن را از اولویت‌های مهم استان برشمرد.

او فاضلاب‌های شهری و پساب‌های صنعتی را ۲ عامل اصلی آلودگی آب رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: همه واحدهای صنعتی به سیستم کنترل آلودگی پساب مجهزند و محیط‌زیست تا زمانی که تایید نکات محیط‌زیستی یک واحد صنعتی را ندهد مجوز راه‌اندازی به آن داده نمی‌شود و همچنین به‌طور مستمر پسآب‌های صنعتی مورد نظارت و پایش محیط‌زیست قرار می‌گیرد.

یاوری اضافه کرد: نظارت مطلوبی برپساب‌های صنعتی استان داریم، اگر در پساب واحد صنعتی آلودگی گزارش شود در کمترین زمان، از آن نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود و تا رفع مشکل واحد تعطیل می‌شود و از این نظر در این حوزه مشکل جدی در استان نداریم.

او فاضلاب خانگی را عامل اصلی آلودگی رودخانه‌ها و همچنین محیط زندگی روستاییان ذکر کرد و گفت: هشت شهر استان تصفیه‌خانه فاضلاب دارد و اگر تصفیه‌خانه شهر هرسین و منطقه اورامانات (روانسر، جوانرود و تصفیه‌خانه شماره ۲ پاوه) به بهره‌برداری برسد، در این زمینه گام‌های بزرگ و اساسی در سطح استان برداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: فاضلاب خانگی روستاها نیز باید مدیریت شود زیرا محیط‌زیست روی کل زندگی موجودات زنده اثر  می‌گذارد، وقتی محصولی در زمین آلوده‌ای تولید شود فقط مربوط به همان محله نیست بلکه همه‌کسانی که از آن محصول استفاده می‌کنند را دربر می‌گیرد.

 کرمانشاه از نظر ذرات  هوا (گازها) وضعیت مطلوبی دارد

مدیرکل محیط‌زیست کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود؛ مقابله با ریزگردها را یکی از اولویت‌های مهم محیط‌زیست اعلام کرد و گفت: شناسایی کانون‌های گردوغبار استان‌ها و مقابله با آن از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال‌جاری است که خوشبختانه در کرمانشاه کانون ریزگردی نداریم و گردوغباری که در استان دیده می‌شود از کشورهای همسایه به‌ویژه عراق است.

یاوری گفت: ۱۰ ایستگاه سنجش آلایندگی به‌صورت آنلاین هوای استان را سنجش می‌کنند، این سایت‌ها علاوه بر سنجش میزان گردوغبار، غلظت گازهای موجود در هوای استان را نیز می‌سنجند که خوشبختانه از نظر ذرات معلق (گازهای آلاینده) هوای استان در حد نرمال است.

پسماندهای بهداشتی اول بی خطرسازی و سپس دفع می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نظارت شدید بر پسماندهای بهداشتی در استان اشاره کرد و گفت: پسماند تمام بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکی استان ابتدا توسط شرکت‌های خصوصی با رعایت موارد بهداشتی سوزانده و بی خطرسازی می‌شود سپس برای دفع منتقل می‌گردد.

این مقام مسئول با اشاره به شیوع گسترده کرونا و نحوه انتقال سریع آن گفت: وجود سیستم بی خطرسازی پسماندهای بهداشتی که همه بیمارستان‌های استان به آن مجهزند، در مقابله با ویروس کرونا، کمک بزرگ و شایانی کرد و عملکرد مطلوبی داشت.

یاوری افزود: برای دفع پسماند زباله بهداشتی  یک مکان ویژه در پشت سایت دفع زباله خانگی سراب قنبر انتخاب شده است. مکان دفع پسماندهای بیمارستانی از نظر محیط‌زیستی مانند قاطی نشدن پسماندهای آن با آب زیرزمینی، محصور بودن برای جلوگیری از ورود زباله گردها باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد که الان مکانی انتخاب و تایید شده که برای انجام اقدام‌های بعدی منتظر دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت به آماده‌سازی آن هستیم.

وی همچنین به دفع پسماندهای خانگی در استان اشاره کرد، اظهار کرد: هم‌اکنون یک شرکت بازیافت فعال برای زباله خانگی در سطح استان داریم و راه‌اندازی ۶ شرکت بازیافت دیگر در شهرستان‌ها نیز برنامه‌ریزی‌شده و در دست اجرا است که برای تکمیل آن‌ها نیازمند تامین اعتبار هستیم.

استان کرمانشاه ۱۶۱ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده دارد

مدیرکل محیط‌زیست کرمانشاه در ادامه گفت: کرمانشاه ۱۶۱ هزار هکتار معادل ۶.۷ درصد مساحت استان منطقه حفاظت‌شده دارد که از میانگین ۱۰ درصدی کشور، پایین‌تر است.

یاوری افزود: به دنبال تبدیل مناطق بکر طبیعی استان به مناطق حفاظت‌شده هستیم، کرمانشاه مناطق بکر طبیعی فراوانی دارد که باید مورد محافظت قرار گیرد و افزودن بر این تبدیل مناطق بکر به مناطق حفاظت‌شده از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل در سال جاری است.

وجود پلنگ در کرمانشاه نشانگر زنجیره غذایی کامل است

وی با اشاره به ثبت اولین پلنگ در استان کرمانشاه در سال گذشته گفت: کارشناسان محیط‌زیست سراسر جهان وجود پلنگ در یک منطقه را نشانگر کامل بودن زنجیره غذایی آن منطقه می‌دانند و این یعنی مناطق محافظت‌شده کرمانشاه چرخه غذایی طبیعی کامل دارد و  باید از مناطق بکر طبیعی دیارمان به‌خوبی محافظت کنیم.

یاوری همچنین به منطقه حفاظت‌شده قلاویز اشاره کرد و آن را در سطح کشور منحصربه‌فرد دانست و گفت: در سطح کشور، منطقه حفاظت‌شده قلاویز را به‌عنوان زیست‌بوم اصلی آهو اصیل ایرانی می‌شناسند و این از اهمیت بالای این منطقه محافظت‌شده است.

او، تعداد آهوهای منطقه حفاظت‌شده قلاویز را بیش از هزار راس دانست و گفت: درسرشماری‌ که از موجودات سطح استان در سالیان اخیر داشتیم روندی رو به رشد داشته‌اند.

وی به خرید هفت‌دستگاه پهپاد جدید برای نگهداری از مناطق حفاظت‌شده استان اشاره کرد و گفت: در سرشماری‌ها و نگهداری از مناطق باید از تکنیک‌ها و فناوری مدرن الکترونیکی استفاده کنیم که بتوانیم از موجودات آن اطلاع دقیق و بهتری داشته باشیم.

محافظت از محیط‌زیست بدون مشارکت امکان‌پذیر نیست

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به شروع آتش‌سوزی  مراتع و جنگل‌ها در فصل تابستان گفت: همه امکانات و تجهیزات اطفاء حریق مانند آتش‌برها، دمنده‌ها، آتش کوب‌ها و همچنین هماهنگی با ۱۰۰ گروه محلی برای خاموش کردن به‌موقع آتش‌سوزی به حالت آماده‌باش قرار دارد.

یاوری، تمام کارکنان اداره محیط‌زیست استان اعم از اداری، نگهبان و محیط بان را ۱۶۰ نفر اعلام کرد و گفت: اگر همه آن‌ها هم پای‌کار بیایند، چطور می‌توانند از ۱۶۱ هزار هکتار محافظت کنند، بنابراین بدون مشارکت مردمی، هم‌افزایی ارگان‌ها و کمک گروه‌های مردم‌نهاد محافظت از محیط‌زیست امکان‌پذیر نیست.   

او نگرش و هم‌افزایی مدیران استان برای محافظت از محیط‌زیست را بسیار مهم برشمرد، گفت: بین مدیران استان نسبت به محافظت از محیط‌زیست هم‌افزایی مطلوبی وجود دارد.

یاوری در پایان با تقدیر از نیروهای نظامی در اطفاء حریق منطقه حفاظت‌شده بوزین و مره خیل پاوه در روزهای گذشته، بر فرهنگ‌سازی بیشتر برای محافظت از محیط‌زیست استان تاکید کرد.  
استان کرمانشاه با ۲۴ هزار کیلومتر مساحت، ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد.

کد خبر 519224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمانشاه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha