همشهری آنلاین: نخستین نشست تعاملی اصحاب رسانه با مسئولین سال در جدید با حضور وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیرو روز چهارشنبه 25 اردیبهشت برای اطلاع رسانی در باره خشکسالی در محل وزارت نیرو برگزار شد

به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست که با حضور محمدحسین صفار هرندی و سید پرویز فتاح وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیرو؛ ملکیان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، زرگر معاون امور آب و احمدیان معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو در محل وزارت نیرو برگزار شد مدیران مسئول روزنامه های کثیرالانتشار و خبرگزاری ها به طرح نظرات و دیدگاه های خود در زمینه خشکسالی و نحوه مدیریت و اطلاع رسانی دولت در این زمینه پرداختند.

در این جلسه، سید پرویز فتاح ضمن قدردانی از تلاش رسانه ها برای اطلاع رسانی، از مردم خواست تا با صرفه جوئی در میزان مصرف آب حداقل به میزان 10 درصد، دولت را در زمینه کاهش اثرات خشکسالی یاری رسانند.

وزیر نیرو همچنین ضمن جدی دانستن بحران کم آبی و کاهش میزان نزولات آسمانی در کشور که طی ماه های آتی نیز ادامه خواهد داشت به تدابیر و برنامه ریزی های انجام شده توسط دولت برای سپری کردن این دوران اشاره کرد و از رسانه ها خواست تا نسبت به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای بهبود روش های مصرف و صرفه جوئی آب به عنوان یک امر ملی و مهم اقدام کنند.

خاطرنشان می کند دراین جلسه معاونین وزارت نیرو نیز گزارشی از برنامه ها و تدابیر اتخاذ شده برای کاهش اثرات خشکسالی ارائه نمودند.

 همچنین سایت خبری وزارت نیرو نیز در گزارشی از این نشست اعلام کرد:صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت یک نگاه مشترک میان مسئولان و اهالی رسانه در زمینه خشکسالی اظهار داشت:بنا به اعلام وزارت نیرو شرایط حاضر در 40 سال اخیر بی سابقه است و دیدن کشاورزانی که محصول چندین ماه خود را به خاطر بی آبی در حال سوختن می بیننند دردناک است.

وی تاکید کرد: این حوادث و بلایای طبیعی برای همه کشورها پیش می آید و ما باید برای استفاده از موجودی های خود تدبیر و چاره اندیشی کنیم.

صفار هرندی گفت: انتظار وزارت نیرو از رسانه ها این است که به این موضوع به عنوان یک موضوع ملی و ویژه بپردازند و از وارد شدن حداقل آسیب ها از جمله آسیب روانی به مردم جلوگیری کنند.

این شرایط را فقط می توان با همکاری ملی و جوشش در همه دستگاههای دولتی و نهادهای مردمی و مشارکت فعال مردم گذراند.

وی افزود: وجدان های ما باید ما را به این سمت سوق دهد که هر کاری بتوانیم برای انطباق با این شرایط انجام دهیم.

سید پرویز فتاح وزیر نیرو در این دیدار ضمن تشکر از همراهی رسانه ها با تهیه اخبار، گزارش ها و مقالات در زمینه خشکسالی و ابعاد گسترده آن اظهار داشت:مسئله خشکسالی یک مسئله منطقه ای و بین المللی بوده و مختص ایران نیست. به طور مثال در پرتغال، اسپانیا، استرالیا،قزاقستان و قرقیزستان،بخشی از روسیه و سایر کشورها نیز شرایط خشکسالی حاکم است.

وزیر نیرو با ارائه توضیحاتی در مورد چگونگی مدیریت آب و برق و مخازن سدها و ظرفیت تولیدی نیروگاهها گفت:اولویت اول ما تامین آب شرب شهری و روستایی تا پایان شهریور سال 88 است.

وی با بیان اینکه وجود شرایط خشکسالی آزمونی برای مدیریت آب و برق کشور است ، تاکید کرد:در صورت مدیریت مناسب در سطح ملی، همکاری مردم و تعامل مناسب با رسانه ها و محقق شدن 10 درصد صرفه جویی می تواینم تابستان را بدون جیره بندی آب و برق بگذرانیم.

فتاح با بیان اینکه 10 درصد صرفه جویی امکان پذیر است ،گفت:ما در گذشته سابقه 5 درصد صرفه جویی را داشتیم، همچنین به طور مثال در شش ماهه اول سال گذشته مصرف آب شهر تهران برای اولین بار 5/0 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل ستادی برای خشکسالی در کشور گفت: در این راستا با همکاری دانشگاهیان ،سازمان هواشناسی و وزارت جهاد کشاورزی و ... با یک نگاه علمی و رویکرد فنی،برنامه ریزی خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه ساختار تولید برق ما ساختار درستی نیست،افزود: در اکثر کشورها 30 درصد برق از نیروگاههای هسته ای ، 30 درصد حرارتی ،30 درصد برق آبی و 10 درصد از انرژی ها نو تامین می شود. بیان این مسئله نشانگر آن است که ما اگر نیروگاه هسته ای داشتیم مشکلاتمان به مراتب بسیار کمتر می شد.

وی ادامه داد:همچنین قوانین توزیع آب ما نیز با دنیا نمی خواند، در دنیا 70 درصد منابع آب به کشاورزی،22 درصد به صنعت ،حدود 7 درصد به شرب و 1 درصد مصارف عمومی است. در حالیکه این ارقام در ایران به صورت 92 درصد کشاورزی،6 درصد شرب ، 5/1 درصد صنعت و 5/0 درصد عمومی است.

وزیر نیرو بر حرکت به سوی کاهش سهم کشاورزی و افزایش سهم کشاورزی تاکید کرد.
وی همچنین از اختصاص 5 درصد بودجه عمرانی به خشکسالی ها و تصویب لایحه دو هزار میلیاردی مربوط به جبران خشکسالی ها و خسارات آن در مجلس خبر داد و گفت:در این راستا در شهرها و روستاهای مواجه با خشکسالی اقداماتی برای رفع مشکلات موجود و مواجهه با آینده انجام شده و یا در حال انجام است.همچنین اولین جلسه هیئت دولت با حضور استانداران در رابطه با موضوع خشکسالی برگزار شد و ستاد خشکسالی در استانها هر هفته تشکیل می شود.

در این جلسه معاونین وزیر نیرو در امور آب و آبفا و امور برق و انرژی، آخرین وضعیت آب و برق کشور را برای حاضرین ارائه دادند.

همچنین مدیران عامل ،مدیران مسئول و سردبیران حاضر در این جلسه به بیان نقطه نظرات و سوالات خود پرداختند.

 استفاده از تجارب سایر کشورها ، تدبیر مناسب تر در زمینه قناتهای موجود ، استفاده از اندیشه افراد صاحب نظر، تدوین یک استراتژی مطبوعاتی مناسب و چگونگی رفتار رسانه ای مطلوب در داخل و خارجی کشور، گسترش فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه، نگاه طولانی مدت، تدوین یک برنامه مناسب برای اعتلای فرهنگ صرفه جویی، اطلاع رسانی بیشتر به مردم و تلاش در جهت کاهش هدررفت آب و برق در شبکه های توزیع از جمله نقطه نظرات ارائه شده توسط مدیران عامل ، مدیران مسئول و سردبیران حاضر در این جلسه بود.

در پایان جلسه توسط وزیر نیرو به سوالات و ابهامات مطرح شده پاسخ داده شد.

کد خبر 51898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز