یک سال و ۲ ماه پیش بود که «افشین حبیب‌زاده»، عضو کمیته نظارت شورای‌شهر تهران، از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روددره «قوری چای» از سوی مجمتع صنعتی شهید «کلاهدوز» که سبب انحراف مسیر رودخانه شده،برای خطرات احتمالی آن هشدار داد.

ساخت‌وساز

همشهری آنلاین_ سعیده مرادی:  هرچند مجتمع صنعتی شهید کلاهدوز در منطقه ۱۸ قراردارد، اما این موضوع تأثیر منفی روی منطقه ۲۱ می‌گذارد و موجب بالا آمدن سطح آب رودخانه در زیر پل بزرگراه «فتح» می‌شود. در سال جدید، این موضوع را از افشین حبیب‌زاده پیگیری کردیم تا از سرانجام و سرنوشت ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام شده، مطلع شویم.  

افشین حبیب‌زاده، در نخستین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای شهر، روز ۱۸ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸، با اشاره به بارش‌های اخیر در شهر تهران هشدار داد که براساس بازدید و بررسی کارشناسان کمیته نظارت از حریم مسیل «وردآورد»، روددره قوری چای، در محدوده بزرگراه فتح، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در یکی از اماکن صنعتی، مسیر طبیعی رودخانه را با انحراف ۹۰ درجه مواجه کرده است. رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد، ساخت‌وساز غیرمجاز صورت گرفته در شرکت صنایع شهید کلاهدوز و تغییر مسیر طبیعی رودخانه، ممکن است منجر به ورود خسارات جبران‌ناپذیری همچون تخریب پل ساخته شده بر روی بزرگراه فتح و نیز ساختمان‌های موجود در محدوده پادگان و مجتمع مسکونی شهید کلاهدوز شود. » 

  • ساخت‌وساز غیرمجاز و انحراف رودخانه

افشـــین حبیــب‌زاده در گفت‌وگو با همشهری‌محله درباره آخرین وضعیت ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم رودخانه قوری چای شهر تهران در خردادماه سال ۱۳۹۹ می‌گوید: «ابتدای سال گذشته، به سبب حجم بالای بارش باران و به راه افتادن سیلاب در روددره‌های تهران، بازدیدی از برخی رودهای غرب و شمال غرب تهران صورت گرفت. در حین بازدید از حریم مسیل قوری‌چای در محدوده بزرگراه فتح، مشاهده شد که به سبب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در یکی از اماکن صنعتی موجود در این بزرگراه، مسیر طبیعی رودخانه با انحرافی ۹۰ درجه مواجه است که این امر موجب انباشت آب در کانال زیرپل روگذر فتح شده، به گونه‌ای که با وجود تلاش کارکنان شهرداری، اختلاف سطح پل با آب کمتر از یک‌متر بود. »

  • تذکر به شهرداری تهران

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه می‌دهد: «با توجه به اهمیت موضوع و جلوگیری از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر، در نخستین جلسه علنی شورای اسلامی شهر در تذکری به شهردار تهران، خواستار رسیدگی فوری به این مسئله و هماهنگی با نهادهای مسئول برای اصلاح مسیر رود و بازگشت به حالت طبیعی شدم. »

  • هفت ملک در حریم رودخانه

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه براساس بررسی‌های به عمل آمده در طول مسیر رود قوری‌چای، هفت ملک در حریم رودخانه قرار دارند که سه ملک آن شخصی و چهار ملک دیگر متعلق به ارگان‌ها است، اظهار می‌کند: «براساس پیگیری‌های انجام شده، شهرداری تهران ضمن لایروبی مسیر و جمع‌آوری زباله‌های کف رودخانه، با صدور اخطاریه‌ای به متصرفین اعلام کرده که ملک آنها برخلاف ضوابط در مسیر رود ساخته شده و با توجه به احتمال وقوع سیل و بروز خسارت جانی و مالی، نسبت به جمع‌آوری سازه خود اقدام کنند. از سوی دیگر با اداره آب منطقه‌ای مکاتباتی برای آزادسازی مسیر و رفع خلاهای شناسایی شده، انجام شد. »

  • پرونده پادگان در کمیسیون ماده صد

حبیب‌زاده با اشاره به این موضوع که یکی از املاک واقع در مسیر رود قوری چای، پادگان شهید کلاهدوز است، می‌گوید: «پیرو بررسی‌های به عمل آمده برای این ملک، پرونده‌ای در کمیسیون ماده صد تشکیل شده است و با توجه به اهمیت و حساسیت آن، موضوع پادگان شهید کلاهدوز، در نامه‌ای به اطلاع مراجع ذیربط رسانده شد و تا جایی که اطلاع دارم، این مسئله از سوی این مراجع در حال پیگیری است. »

  • لزوم تعریض رودخانه و گابیون‌بندی

رئیس کمیته نظارت شورای‌شهر تهران درباره راهکارهایی موجود برای برونرفت از مشکلات ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم رود قوری چای اظهار می‌کند: «اصلی‌ترین و مهم‌ترین پیشنهاد، اعاده به وضع سابق رودخانه و آزادسازی مسیر طبیعی رودخانه است. شهرداری مناطق ۱۸ و ۲۱ که رود قوری چای از آن مناطق عبور می‌کند، به‌طور مستمر در حال لایروبی و جمع‌آوری زباله از این مسیر هستند تا نزولات جوی مشکلی برای شهروندان آن مناطق ایجاد نکند. اما باید تدابیری نیز برای تعریض محل رودخانه و ایجاد سازه مستهلک‌کننده و یا گابیون‌بندی در مسیر رودخانه اندیشیده شود. »

  • گزارش شهرداری به شورای‌شهر درباره ساخت‌وساز غیرمجاز در قوری چای 

افشین حبیب‌زاده درباره نتیجه اخطار و هشداری که درباره ساخت‌وساز غیرمجاز در بستر روددره قوری چای از سوی پادگان شهید کلاهدوز مطرح شده بود، گزارش شهرداری تهران را درباره پیگیری این موضوع، در اختیار همشهری محله قرارمی دهد.  

بسمه تعالی
احتراماً، بازگشت به نامه مورخ ۱۹/۱/۹۸ در ارتباط با تذکر جناب آقای حبیب‌زاده، عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران، پیرامون «رسیدگی به ساخت‌وساز غیرمجاز در مسیل رود قوری چای»، به حضور معروض می‌دارد.  
ازآنجایی که صیانت از حریم و بستر رودخانه‌ها از وظایف ذاتی وزارت نیرو است، از این رو، شهرداری مراتب انسداد مسیر رودخانه از سوی پادگان شهید کلاهدوز را طی مکاتبه مورخ ۱۰/۱/۹۸ به شرکت آب منطقه‌ای تهران و فرمانداری شهرستان قدس به جهت آزادسازی مسیر اعلام نموده است و در گام بعد، ضمن صدور و ابلاغ اخطاریه (در دو نوبت) به پادگان شهید کلاهدوز درباره استقرار غیرقانونی در مسیر رودخانه، در راستای انجام اقدامات حقوقی مقتضی، مکاتبه‌ای نیز طی نامه مورخ ۱۵/۱/۹۸ با سرپرست محترم دادسرای ناحیه ۳۷ انجام داده است که در این خصوص، معاون محترم دادستان عمومی و انقلاب تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۳۷ (ویژه انفال و حمایت از حقوق عامه) طی دستور قضایی مورخ ۲۷/۱/۹۸ (واصله در تاریخ ۴/۲/۹۸) خطاب به رئیس محترم پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام نموده است: «با توجه به اهمیت و فوریت امر، ضمن برقراری نظم و امنیت، ‌ترتیبی اتخاذ نمایید که شرکت آب منطقه‌ای و عوامل شهرداری نسبت به رفع تصرف از مسیر آبراهه رودخانه مذکور در راستای انجام وظایف قانونی خویش اقدام نمایند. چنانچه شخص یا اشخاصی اقدام به تمرد و مقاومت در برابر مأموران نمایند، نسبت به جلب و دستگیری ایشان با تنظیم صورتجلسه اقدام گردد. »
مع الوصف برای اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم، جلسه‌ای ما بین شهرداری تهران و فرماندهی پادگان شهید کلاهدوز در مورخ ۲۷/۱/۹۷ برگزار و مقررگردید: شهرداری منطقه ۱۸ به اقدامات لایروبی ادامه دهد و سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران نیز نسبت به معرفی مشاور اقدام نماید. همچنین درباره تثبیت وضعیت کنونی و جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی (با توجه به وضعیت آب و هوایی شهر تهران)، لایروبی مسیل با حجم ۴۰۰‌متر طول (فاز اول)، رسوب‌برداری با حجم ۱۰‌مترمکعب، جمع‌آوری و انتقال بیش از ۱۰۰ آیتم واریزه‌های انتقالی سیلابی برابر تصاویر پیوست، صورت پذیرفته است. مراتب جهت استحضار به حضور ایفاد می‌گردد.

کد خبر 518975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha