مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل کرمان گفت: پیشنهاد و هدف ما تدوین دستورالعمل ویژه استان برای بازتوانی معتادان است.

معتادان بهبود یافته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل  از ایسنا، سیدمهدی قویدل اظهار کرد: اعتیاد یکی از آسیب‌های جامعه امروزی است که بسیاری از جرائم مرتبط با آن است و مشکلاتی برای خانواده‌ها و جامعه ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: بهترین راهکار در این رابطه، پیشگیری و کاهش آسیب است. برابر قانون مبارزه با موادمخدر، در سال‌های گذشته اعتیاد جرم محسوب می‌شد اما طی سال‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی و با اصلاح قانون مصوب شد در صورتی که فرد گواهی ترک اعتیاد دریافت کند، تعقیب و مجازات نخواهد شد.

قویدل ادامه داد: البته با توجه به اینکه اعتیاد به طور مشروط جرم‌انگاری شده و با نگاه بیماری مد نظر قرار گرفته است، مقداری سردرگمی ایجاد شد که این مساله نه مطلقاً جرم است که با آن برخورد شود و نه بیماری که به نحو احسن به دنبال درمان آن بروند، ضمن اینکه در سال‌های قبل خود ما نیز با این چالش مواجه شدیم که چرخه ترک اعتیادِ مد نظر قانون‌گذار به صورت مطلوب اجرایی نشده است چراکه برخی افراد بارها و بارها به مراکز ترک اعتیاد معرفی و دولت هزینه‌های سنگینی متحمل شده اما بازخورد مناسبی دریافت نشده است.

این مقام قضایی تصریح کرد: دستورالعمل، شیوه‌نامه و آیین‌نامه نحوه مقابله و پیشگیری مقوله اعتیاد وجود دارد اما ضرورت دارد که با یکدیگر به وفاق رسیده و زنجیره مراقبت و پازل ترک اعتیاد را کامل کنیم، چراکه در گذشته آموزش‌های ساده و غیرهدفمند رخ داده که درنهایت به دلیل عدم مراقبت کافی به مقصود نرسیده‌ایم و شاید افرادی که باید این پازل مهم را تکمیل کنند به نوعی دنبال قطعه‌های گمشده آن نگشته‌اند.

قویدل گفت: یکی از حلقه‌های مهم این زنجیره سازمان فنی و حرفه‌ای است که هم علاقمند و هم دارای امکانات است و بعد از بازپروری و آموزش، بهبودیافتگانی که توانمندی حرفه‌ای یافته‌اند را حمایت و به مراکز معرفی می‌کند تا به کار و روال عادی زندگی اجتماعی بازگردند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که در استان کرمان دستورالعمل خاصی برای بازتوانی معتادان تدوین کنیم تا با حضور ریاست کل دادگستری، دادستان، استاندار، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، بهزیستی و بخش درمان بررسی و دستگاه‌های دولتی که بسیاری از آنها طبق قانون موظف به انجام بخشی از کار هستند، درگیر این مساله شوند تا درنهایت با وفاق بین دستگاهی به نتایج مثمر ثمری دست یابیم.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل کرمان ادامه داد: ما به دنبال توانمندسازی فردی هستیم چراکه زمینه‌ساز توانمندسازی اجتماعی است، به همین جهت هم تلاش خواهیم کرد تا مجمع خیرین را راهاندازی و افراد علاقمند را به همکاری دعوت کنیم.

قویدل افزود: لازم است در کنار آموزش‌های مهارتی به بهبودیافتگان، یکسری آموزش‌های اخلاقی نیز به آنها داده شود تا در محیط کار دچار چالش نشوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌ها در حوزه ترک اعتیاد به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند از این رو ضرورت دارد این مهم را مدیریت کنیم تا نتایج خوبی در سطح استان به دست بیاوریم.

کد خبر 518667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha