نامناسب بودن آسفالت خیابان‌ها و وجود دست‌اندازهای فراوان، همواره موجب دردسر شهروندان بوده است.وقتی این مشکلات روی پل‌های سواره‌رو ایجاد شوند، مصائب دوچندان می‌شود.این مشکل مدتی است روی پل‌های سواره‌رو حافظ و کالج وجود دارد و شهروندان با آن دست به گریبان هستند. 

حادثه

پل‌های سواره‌رو حافظ و کالج در لیست ۵ پل قدیمی ‌تهران قرار دارد. این پل‌ها به‌طور موقت ساخته شدند و قرار شد بعد از گذشت چند سال، برچیده شوند و با سازه مقاوم‌تری از نو ساخته شوند، اما با گذشت سال‌ها از ساختشان، هنوز هم به همان شکل باقی مانده‌اند و تردد خودروها از روی این پل‌ها انجام می‌شود. رفت‌وآمد روزانه بیش از هزار دستگاه انواع خودرو سبک و سنگین و موتورسیکلت، پل‌های حافظ و کالج را دچار فرسودگی کرده و به همین دلیل این پل‌ها هر سال، مرمت و مقاوم‌سازی می‌شوند. 


مناسب نبودن آسفالت یا به اصطلاح کف این پل‌ها، مدتی است حادثه‌ساز شده است. ایجاد شکاف‌های عمیق روی پل‌های سواره‌رو وگیر کردن لاستیک موتورسیکلت‌ها در این شکاف‌ها منجر به فوت و زخمی‌ شدن تعداد زیادی از شهروندان شده است. این مشکل سال گذشته هم در همشهری مطرح شد، اما گویا گوشی برای شنیدن ندارند. 
«علی شعبانی» از جمله افراد صدمه‌دیده از شیارهای پل کالج است. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: «پل قوس دارد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد روی پل چه چیزی در انتظارمان است. از ابتدای پل که به بقیه آن نگاه می‌کنید، ظاهراً همه چیز خوب است و مشکلی وجود ندارد. همین وضعیت ظاهری پل سبب دردسر راننده‌ها و راکبان موتور می‌شود.» او در تشریح چگونگی وقوع حادثه‌ای که برایش اتفاق افتاده، می‌گوید: «عبارت «حادثه خبر نمی‌کند» واقعاً درست است. با سرعت مناسب روی پل در حال‌ تردد بودم که ناگهان در هوا معلق شدم. اصلاً نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده است. وقتی به هوش آمدم دیدم کنار خودرو اورژانس هستم. مردم حادثه را تعریف کردند و متوجه شدم به دلیل‌ گیر کردن لاستیک موتور داخل شیار، از روی موتورسیکلت پرتاب شده‌ام.»
وضعیت پل حافظ هم مناسب نیست و وجود برخی از موانع فلزی و مناسب نبودن کفپوش آن، شهروندان را مدام با مشکل مواجه می‌کند. «عباس انوری» هم روی پل حافظ دچار سانحه شده است. او می‌گوید: «پل‌های سواره‌رو مشکلات جدی دارند، اما برخی مدیران، فقط به ظواهر توجه می‌کنند. پل‌ها قبل از زیباسازی نیاز به  ایمن‌سازی دارند. بنابراین بهتر است به جای صرف هزینه برای زیباسازی ظاهری پل‌های سواره‌رو، آنها را برای‌ تردد شهروندان ایمن کنند و مانع از بروز حوادث تلخ و ناگوار شوند.»
ماموران ایستگاه ۴۶ آتش‌نشانی هم ناایمن بودن پل‌های سواره‌رو حافظ و کالج را تأیید می‌کنند. هفته‌ای ۲ تا ۳ مورد تصادف ناشی از شیارهای پل‌های سواره‌رو به ایستگاه ۴۶ آتش‌نشانی گزارش می‌شود و مأموران حتی شاهد فوت راکبان موتور هم بوده‌اند. 

شهرداری منطقه ۶ پیگیری می‌کند

بهره‌برداری از پل‌های سواره‌رو و پل‌های عابرپیاده، در منطقه ۶ به عهده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری این منطقه است، اما ایجاد شیار یک مشکل سازه‌ای محسوب می‌شود و به همین دلیل معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه باید آن را رفع کند. بنابراین سراغ «مرتضی مطهری» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۶ می‌رویم و از او علت رفع نشدن مشکلات پل‌های سواره‌رو را جویا می‌شویم. 

مرتضی مطهری /معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۶


«تا ۲ سال گذشته شرکت یادمان‌سازه متولی پل‌های سواره‌رو در منطقه بود.» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۶ در ابتدای صحبت‌هایش این مطلب را بیان می‌کند و می‌گوید: «مشکلی که شهروندان به آن اشاره می‌کنند، درست است. شیارها به دلیل انبساط و انقباض روی پل‌های سواره‌رو ایجاد می‌شود. اما رسیدگی به وضعیت پل‌های سواره‌رو در چهارچوب اختیارات منطقه نیست.»
مطهری در ادامه می‌گوید: «به‌طور کلی حفظ، ‌نگهداری و ترمیم پل‌های سواره‌رو، کار فنی و تخصصی است که باید از طریق مشاوران متخصص و پیمانکاران باتجربه انجام شود. در سال‌های گذشته کار مرمت پل‌های سواره‌رو به عهده شرکت یادمان‌سازه بود که ۲ سال است این کار به سازمان مهندسی شهرداری تهران واگذار شده است.»
او به مکاتبات انجام‌شده هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به بحرانی بودن وضعیت درزهای ایجادشده روی پل‌های سواره‌رو ‌حافظ و کالج، از سال گذشته مکاتباتی با اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق داشته‌ایم و به‌طور مستمر پیگیر رفع این مشکل هستیم.»
به گفته معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۶ سال گذشته هم به دلیل گلایه شهروندان، شهرداری منطقه با قرار دادن پوشش لاستیکی روی شیارهای ایجادشده تا حدودی مشکل را رفع کرد، اما رفع این مشکل نیازمند راهکار اساسی است.

کد خبر 518389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha