با نگاهی سریع به وضعیت معیشت و توسعه شهری و روستایی منطقه آزاد ارس و شهرها و روستاهایی که در محدوده نیستند ولی از آن تاثیر می‌گیرند، می‌توان دریافت که متاسفانه این هدف نیز از اهداف مناطق آزاد حداقل در مدتی از فعالیت آن می‌گذرد محقق نشده است. 

امداد رسانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، یکی از مهم‌ترین اهداف مناطق آزاد به‌واسطه قرارگیری آنها در نقاط مرزی و محروم مطابق با آنچه که در قانون مناطق آزاد و گفته‌های مسئولان و متولیان امر رشد و آبادانی در این مناطق و در یک نگاه کلی محرومیت‌زدایی از این مناطق و حتی شهرها و روستاهای جوار آنها بوده است. 

با نگاهی سریع به وضعیت معیشت و توسعه شهری و روستایی منطقه آزاد ارس و شهرها و روستاهایی که در محدوده نیستند ولی از آن تاثیر می‌گیرند، می‌توان دریافت که متاسفانه این هدف نیز از اهداف مناطق آزاد حداقل در مدتی از فعالیت آن می‌گذرد محقق نشده است. 
وضع معیشتی و کیفیت خدمات عمومی برای اهالی روستاهای شجاع و سیلگرد و ده‌ها روستای واقع در شهرستان خداآفرین و شهرهای نزدیک به این منطقه از جمله‌هادیشهر در استان آذربایجان‌شرقی موید این امر است. در گزارش‌های قبلی در خصوص وضعیت بهداشت و درمان و زیرساخت‌های آموزشی، ورزشی، رفاهی و... مطالبی ارائه شد. 

رشد اقتصادی و عمرانی سریع در بخش‌هایی از این منطقه مرزی و کم توجهی به اقشار کم درآمد یا با درآمد متوسط کارمندی و کارگری در کنار تحمیل تورم غیرقابل تحمل به مردم عادی این مناطق آسیب جدی وارد  کرد ه است و فعالیت دستگاه‌های حمایتی و گروه‌های جهادی و مردمی نیز قادر به جبران این شکاف نشده است. 

فعالیت گروه جهادی شهید عبداللهی با ۹۰ عضو 

 مسئول گروه جهادی شهید عبداللهی که در منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا فعالیت می‌نماید، معتقد است با وجود تمام مشکلات اجرایی و حتی برخی کم‌کاری‌ها، خوشبختانه فرهنگ محرومیت‌زدایی و دست‌گیری از نیازمندان بین مردم شهرستان جلفا نهادینه شده است. 

گروه شهید عبداللهی، گروهی است جهادی با بیش از ۹۰ عضو از اقشار مختلف جلفا و شهرستان‌های همجوار که از سال 90 فعالیت خود را تحت عنوان گروه "شهید مغنیه" آغاز کرده و سال ۹۴ همزمان با شهادت حاج عباس عبداللهی از شهدای مدافعان حرم آذربایجان‌شرقی، عنوان این گروه نیز به نام این شهید بزرگوار تغییر کرده است. 

بین‌المللی شدن گروه‌های جهادی شهید عبداللهی

محور فعالیت‌های گروه جهادی شهید عبداللهی محرومیت‌زدایی در شهرستان جلفا و مناطق همجوار آن است که در بیش از هفت سال دوره فعالیتی توانسته علاوه‌بر جذب و فعال‌سازی اعضا از مردم محلی، پشتیبانی و حمایت گروهی از دانشجویان مقطع دکترای شهر کونیا در کشور ترکیه را نیز از طریق فضای مجازی جلب کند. 

به گفته مسئول گروه جهادی شهید عبداللهی بسیج دانشجویی شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس قرار بوده این دانشجویان ترکیه‌ای پیش از عید نوروز به ایران سفر کرده و در فعالیت‌های جهادی شهرستان جلفا مشارکت کنند که شیوع کرونا مانع این سفر شده اما علاقمند هستند در صورت مهیا بودن شرایط، تابستان امسال در کارهای عمرانی و فرهنگی گروه جهادی شهید عبداللهی حضور داشته باشند. 

ساخت ۱۰۰ باب منزل برای محرومان | ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ خانوار

زینالی می‌گوید: با همراهی و همکاری اعضا از بدو تاسیس تاکنون نزدیک به 100 باب منزل برای افراد محروم ساخته‌ایم و برای بیش از 100 خانواده نیز در رشته‌های قالی، گلیم و ورنی‌بافی ایجاد اشتغال کرده‌ایم و همه اقدامات به‌واسطه نهادینه شدن فرهنگ ارزشمند کمک به نیازمند در بین مردم جلفا محقق شده است. 
 

تهیه ۴۰ سری جهیزیه کامل

وی از اعزام به درمان دو خانواده نازا و تهیه ۴۰ سری جهیزیه کامل و کمکی نیز به‌عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های گروه جهادی شهید عبداللهی نام برده و می‌افزاید: اعضای این گروه تنها در سال ۹۸ در سه دوره متفاوت برای کمک‌رسانی پس از حوادث رخ داده در سیل و زلزله به استان‌های کرمانشاه، گلستان، لرستان و نیز شهرستان میانه اعزام شده‌اند و و در میانه نیز برای خانواده زهرا و ریحانه دختران دانش‌آموز جان باخته در زلزله این شهرستان دو خانه ۸۵ متری استاندارد ساخته شده و این اقدامات در سال ۹۹ نیز ادامه داشته است. 

همچنین ساختمان بارگاه جرجیس نبی با گنبد و گلدسته صرفا با پشتیبانی گروه‌های مردمی و توسط این گروه احداث شده است. 

گلایه از بی‌مهری مسئولان به اقدامات گروه‌های جهادی | عقب‌نشینی هر روزه ادارات و مسئولان در خصوص کمک

 مسئول گروه جهادی شهید عبداللهی با گلایه از بی‌مهری‌های مسئولان به چنین اقدامات جهادی می‌گوید: هر چند برخی ادارات و نهادها از جمله آب و گاز و رسانه‌های محلی و صدا و سیما همراهی خوبی با فعالیت‌های گروه‌های جهادی دارند اما با وجود مکاتبات و پیگیری‌های متعدد از سایر ادارات به‌ویژه فرمانداری جلفا، شوراهای شهر و شهرداری جلفا وهادیشهر، در بخش اعظم اقدامات جهادی گروه، حمایت مناسبی از سوی این نهادها صورت نگرفته است و متاسفانه شاهد عقب‌نشینی هر روزه ادارات و مسئولان در خصوص کمک به کاهش مشکلات و دشواری‌های چنین اقداماتی هستیم. 

خلف وعده مسئولان منطقه آزاد ارس

وی می‌افزاید: این وعده در جریان بازدید مدیرعامل منطقه آزاد از یکی از پروژه‌های جهادی در مهر ۹۷ داده شد و از ما خواستند درخواست مکتوبی در این خصوص ارائه کنیم و از آن زمان تاکنون بارها این وعده تکرار اما عملی نشده است. 

منطقه آزاد ارس فقیر را فقیرتر و غنی را غنی‌تر کرده است

زینالی حتی به وعده اهدای چند قطعه زمین نیز اشاره می‌کند و ضمن بی‌نتیجه دانستن تمام این وعده‌ها، از تاثیرات منطقه آزاد ارس بر ابعاد مختلف زندگی مردم منطقه می‌گوید: به‌عنوان فردی با ۴۰ سال سابقه فعالیت اجتماعی و فرهنگی با صراحت می‌گویم منطقه آزادی که می‌تواند نعمتی برای مردم شهرستان باشد، اکنون به عامل آسیب تبدیل شده و ملموس‌ترین خروجی آن فقیرتر شدن فقرا و غنی‌تر شدن ثروتمندان و اغنیا بوده است و به‌واسطه افزایش سالانه فعالیت‌های گروه جهادی شهید عبداللهی در محرومیت‌زدایی به وضوح شاهد این موضوع هستیم. 

وی ادامه می‌دهد: باید اذعان کرد، در کنار مواهبی که با ایجاد منطقه آزاد در بخش‌های مختلف عاید این منطقه شده است و باید آن را هدیه نظام مقدس به مردم مرزنشین جلفا بدانیم، شرایط کنونی منطقه آزاد ارس با آرمان‌های انقلاب امام راحل و منویات مقام معظم رهبری فاصله بسیاری دارد و هر چند حضور گردشگران و مسافران زمینه‌ساز برخی تغییرات اقتصادی و تجاری در منطقه شده است، اما آسیب‌های آن به باورها و هنجارهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی نیز کم نبوده است. 

 قهر صنعت و دانشگاه در صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور 

مسئول گروه جهادی شهید عبداللهی قهر صنعت و دانشگاه در صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور و نیز غیرمردمی بودن مسئولان و کارکنان سازمان منطقه آزاد ارس را از دیگر آسیب‌های این مجموعه دانسته و می‌گوید: متاسفانه برای نمونه در سال گذشته اعلام شد که چندین نفر از وابستگان و منتسبان مسئولان به‌صورت غیرمعمول و غیرعادی در سازمان منطقه آزاد ارس استخدام شده‌اند اما هیچ واکنشی در تائید یا تکذیب این موضوع از سوی مسئولان مرتبط صورت نگرفت که این موارد ضمن ایجاد فضای ناامیدی و یاس در جامعه محلی تائیدی بر این ادعا است که منطقه آزاد برای قاطبه مردم بومی منطقه مایه رشد و توسعه نبوده و بلکه مشکلات جدی برای زندگی برای آنان فراهم کرده است. 

وی به آرمان‌های انقلاب برای برچیدن طاغوت و برقراری عدالت اشاره و تصریح می‌کند: هدف امام راحل و انقلاب اسلامی برابری، برادری و برقراری عدل الهی بوده است اما وضعیت امروز منطقه آزاد ارس و نتایج آن به‌واسطه بی‌تدبیری‌ها و عدم توجه به مردم ضعیف در کنار درآمدهای کلانی که برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌داران ایجاده شده، افزایش نابرابری و ایجاد فاصله طبقاتی بوده که همه با آرمان‌های انقلاب در تناقض است. 

وی اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد که متاسفانه دولت و مجلس در سطح کلان نتوانسته‌اند سیاستگذاری و نظارت خوبی را بر این منطقه آزاد اعمال کنند و همین موضوع آن را از اهداف ایجاد که همان توسعه همه جانبه برای همه است، دور ساخته است. 

زینالی می‌گوید: با وجود تمام این آسیب‌ها و مشکلات اقتصادی در همین سال‌جاری که هنوز هیچ بخشنامه و دستوری در خصوص فعالیت‌های محرومیت‌زدایی صادر نشده، پنج گروه کاملاً مردمی در حال ساخت پنج منزل برای نیازمندان هستند و حتی ما نیز به‌عنوان گروهی جهادی و فعال در این حوزه، تنها در حد خدمات مشاوره‌ای و نهایتاً تامین برخی ابزار و مصالح در این پروژه‌ها نقش داریم و بقیه موارد توسط نیروهای خودجوش مردمی پیگیری می‌شود. 

توزیع ۱۶۷۴ بسته معیشتی در منطقه آزاد ارس

وی به موضوع بیماری کرونا نیز اشاره و خاطرنشان می‌کند: به تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص کمک‌های مؤمنانه، در زمان شیوع کرونا بیش از ۶۵ هزار ماسک توسط مردم و به‌ویژه سرمایه‌گذاران خیر و خیران شهرستان جلفا و منطقه به‌صورت صلواتی تامین و ۲۸ هزار مورد از آنها نیز در خارج از شهرستان توزیع شده و بیش از ۲۲ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده نیز در ۲۰ نقطه از معابر عمومی با مشارکت هشت گروه جهادی و مردمی مورد استفاده قرار گرفته است. 

مسئول گروه جهادی شهید عبداللهی در ادامه تصریح می‌کند: خوشبختانه با همراهی چشمگیر مردم و خیران و همکاری امام جمعه جلفا وهادیشهر، یک‌هزار و ۶۷۴ بسته معیشتی نیز در همین مدت تامین و بین نیازمندان شهرستان توزیع شده است که امیدواریم مجموع این اقدامات هر چند اندک زمینه‌ساز کاهش برخی مشکلات نیازمندان و محرومان آبرومند شهرستان بوده باشد. 

کد خبر 518385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha