اهالی مازندران براین باورند که حضور مسافران در ایام تعطیلات در مازندران زحمات همه بومیانی را که با وجود تحمل همه مشکلات اقتصادی و روحی و روانی در خانه ماندند را نقش برآب کرده و بومیان در این بین گناهی ندارند و قربانی تفریحات و خودخواهی‌های آنهایی می‌شوند که برای خوشگذرانی به مازندران سفر می‌کنند.

سفر و دریا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سالیان طولانی است که مردم مازندران به مهمان‌نوازی، شهره همه ایران و حتی چند کشور خارجی هستند. طبیعت زیبا، وجود دریا، جنگل و اماکن تاریخی تفریحی  منظره‌ای بس بدیع را برای این استان به‌وجود آورده که هرساله پذیرای میلیون‌ها مسافر از اقصی‌نقاط کشور به این استان است.

اما این روزها کرونا حال مردم باصفای این استان مهمان‌نواز را بهم ریخته است. ویروس کوید ۱۹ نه تنها مردم مازندران بلکه بسیاری از استان‌های کشور را دستخوش بیماری، نگرانی، بالا رفتن هزینه برای استان و خانواده‌ها کرده است و چه بسیار استانی‌هایی که در این چند ماه اخیر عزیزان خود را از دست دادند و یا ناچار شدند روزهای زیادی آنها را بر روی تخت بیمارستان و در شرایط سخت ببینند.

وقتی استان مازندران در اسفند ماه ۹۸  و فروردین ۹۹ در شرایط قرمز این بیماری قرار گرفت مسافرت به این استان ممنوع شد و کم‌کم با تلاش کادر درمان و بسیاری از دستگاه‌ها و خیرین، وضعیت بستری و مبتلایان بهتر شد و از حالت وضعیت قرمز درآمد.

اما طی چند روز اخیر با آغاز تعطیلات خرداد ماه ما شاهد سرازیر شدن مسافران زیادی از نقاط مختلف به این استان بودیم که زیر گوش مسئولان ملی، زنگ خطر جدی را به صدا درآورد. حال باید از هموطنان خواست برای جلوگیری از موج دوم بیماری کرونا، به این استان سفر نکنند.

اصغر علی‌نژاد یکی از ساکنان غرب مازندران با ابراز نگرانی از حضور مسافران و گردشگران به مازندران، اظهار کرد: بیماری کرونا همچنان از میان سنین‌ مختلف قربانی می‌گیرد و با هیچکس شوخی ندارد و اینکه بخواهیم فکر کنیم که مرگ فقط برای همسایه است این یک برداشت کاملاً نادرست است و امروز کرونا هر لحظه در کمین تک‌تک مردم قرار دارد تا بتواند قربانیان خود را یکی پس از دیگری به خاک بسپارد.

نقش برآب شدن زحمات بومیان در قرنطینه خانگی با آمدن مسافران

وی گفت: حضور مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات در استان مازندران خطر بسیار بزرگی است که رشته بومیان را که همواره در خانه ماندن را با وجود همه مشکلات اقتصادی و روحی و روانی تحمل کردند و رعایت کردند تبدیل به پنبه می‌کند و بومیانی که در این بین گناهی ندارند قربانی تفریحات و خودخواهی‌های آنهایی می‌شوند که برای خوشگذرانی به مازندران سفر می‌کنند.

این شهروند غرب مازندرانی متذکر شد: در این بین مسئولان کشوری و استانی می توانند با ایجاد برخی محدودیت‌ها، حضور مسافران و گردشگران را در ایام تعطیلات به حداقل ممکن برسانند. به طور مثال در پذیرش هتل‌ها و اماکن اقامتی هیچگونه خدماتی داده نشود و یا اینکه جلوی برپایی چادر مسافرتی از سوی مسافران گرفته شود.

 وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید استان‌هایی مانند مازندران که بسیار مسافرپذیر هستند را در ایام تعطیلات در حالت قرنطینه قرار دهند و پس از اتمام دوران تعطیلات مجدداً با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شرایط عادی بازگردانند.

این شهروند غرب مازندرانی گفت: یکی از پیشنهاداتی که می‌توان در مورد محدودیت‌سازی برای مسافرت در ایام تعطیلات به مازندران در نظر گرفت جریمه سنگین خودروهای غیربومی در سطح شهرهای مازندران است تا از این منظر بسیاری از افراد برای در امان ماندن از جرائم بسیار سنگین از مسافرت به استان مازندران خودداری کرده تا هم خود و خانواده آنها و هم مردم مازندران از خطرات کرونا در امان بمانند.

علی‌نژاد یادآورشد: اگر امروز وضعیت کرونا در استان مازندران به شرایط نسبتاً مناسبی رسیده است حاصل رعایت اصول و مقررات بهداشتی مردم مازندران بوده است، پس حق مردم این نیست که به‌خاطر خوشگذرانی عده‌ای غیربومی جانشان در خانه‌هایشان به خطر بیفتد و این مسئولیت بر عهده مدیران است که تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده هستند تا با تشدید محدودیت‌ها جلوی فاجعه انسانی را در استان مازندران بگیرند.

مریم حسینی ساکن یکی از شهرهای غرب مازندران با ابراز نگرانی از ورود و سفر تعداد زیادی از هموطنان به مازندران و بخصوص غرب مازندران گفت: وقتی برای انجام کاری ضروری از منزل خارج شدم با تعداد زیادی مسافر مواجه شدم که انگار نه انگار ویروس کرونایی وجود دارد که خواب و خوراک را از همه گرفته است.

وی افزود: تعطیلات چند روزه باعث شد سیل بیشماری از مسافران به غرب مازندران سرازیر شوند و بی‌توجهی به مسائل بهداشتی به‌ویژه در سواحل خزر از سوی دیگر، این منطقه  را روی موج جدید شیوع کرونا قرار داده است.

عدم رعایت موازین بهداشتی خطر ابتلا را افزایش می‌دهد

این بانوی غرب مازندران تصریح کرد: افزایش چشم‌گیر مسافران در مازندران در حالی است که شمار زیادی از مهمانان هر ساله برای بهره‌مندی از جاذبه‌های دریا به استان سفر می‌کنند و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سواحل استان را در روزهایی گذشته در وضعیت قرمز قرار داده است.

حسینی ادامه داد: بی‌توجهی مسافران به برنامه‌های بهداشتی  و حضور مسافران در خیابان‌ها، پاساژها، بازارها و سواحل وضعیت نگران‌کننده را در مازندران ایجاد کرده و این استان را دوباره روی سرخط اخبار کرونایی قرار داده است و باعث نگرانی‌های شدید برای ساکنان منطقه شده است و انگار قرنطینه و در خانه ماندن فقط برای ساکنین بوده نه برای مسافران.

کیومرث قراخانلو یکی از مسافرانی بود که به اتفاق خانواده خود از تهران به مازندران سفر کرد.

وی که در ساحل دریای آرام مشغول استفاده از این موهبت الهی بود وقتی با پرسشی در این زمینه که چرا با وجود وضعیت بیماری کرونا، به مسافرت آماده است، گفت: با اینکه شغل آزاد دارم اسفند و فروردین را کامل در قرنطینه بودیم و حتی منزل نزدیک‌ترین قوم و خویشان خود نرفتیم، اما وقتی این چند روز تعطیلی پیش امد و آمار کرونا نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کرد با اتفاق خانواده تصمیمی گرفتیم با رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی به مسافرت بیاییم.

قراخانلو ادامه داد: در  مدت مسافرات سعی می‌کنیم حتما با ماسک و دستکش باشیم و به موازین بهداشتی هم احترام می‌گذاریم تا نه خود و نه سایر مردم دچار بیماری نشوند.

حال با مطالبی که ذکر شد، بسیاری از مسافران هم هستند که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون استفاده از دستکش و ماسک به راحتی در همه جای شهر و روستا و طبیعت گردش و خرید می‌کنند و با این بی مبالاتی هم جان خود و هم جان بومیان را به خطر می‌اندازند، بنابراین نیاز است قوانین سفت و سخت‌تری برای کاهش سفر به مازندران و یا هر نقطه دیگر کشور اعمال شود.

کد خبر 518342
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha