سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنامه زیست‌‌محیطی سازمان ملل (UNEP) سه‌شنبه 13 مه (24 اردیبهشت) اعلام کرد

به عنوان بخشی از کارزار سازمان ملل برای مقابله با تغییرات آب و هوایی کره زمین، بیش از 2 میلیارد درخت کاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این سازمان مستقر در نایروبی پایتخت کنیا، گفت کارزار درختکاری با الهام از برنده کنیایی جایزه صلح نوبل خانم وانگاری ماتایی، به مقابله با اثرات آلودگی هوا و تخریب محیط  زیست کمک خواهد کرد.

این کارزار در سال 2006 آغاز شد و در جریان آن  کشورهای اتیوپی با کاشت 700 میلیون درخت، ترکیه با کاشت 400 میلیون درخت، مکزیک با کاشت 250 میلیون درخت و کنیا با کاشت 100 میلیون درخت در راس سایر کشورها قرار گرفتند.

این کارزار در هنگام گردهمایی کشورها در کپنهاگ پایتخت دانمارک در یک کنفرانس تعیین کننده در مورد تغییرات آب و هوایی کره زمین، هدف جدید کاشت 7 میلیارد درخت را تا پایان سال 2009 را برای خود تعیین می‌کند.

آچیم استاینر، رئیس UNEP در بیانیه‌ای اعلام کرد: "هدف کاشتن 7 میلیارد درخت- معادل یک درخت برای هر فرد زنده روی کره زمین- با توجه سابقه سیر فوق‌العاده این کارزار و حمایت آشکار جهانی از آن باید قابل دست‌یابی باشد."

به گفته UNEP روسای دولت‌ها، و نیز شرکت‌ها، شهرها، گروه‌های مذهبی و اجتماعات محلی در این کارزار شرکت کردند، اما اشخاص منفرد بیش از نیمی از مشارکت‌کنندگان را تشکیل می‌دادند.

کارشناسان می‌گویند درختکاری باصرفه‌ترین شیوه برای جذب دی‌اکسیدکربن، گاز گلخانه‌ای است که تجمع آن در جو در پدیده گرمایش جهانی و تغییر آب و هوای کره زمین دخیل است.

UNEP  اعلام کرد: "درختان و جنگل‌‌ها نقشی حیاتی در تنظیم آب و هوا دارند چرا که دی‌اکسید کربن را جذب می‌کنند. تخریب‌ جنگل‌ها به نوبه خود مسئول 20 درصد دی‌اکسیدکربنی است که انسان‌ها تولید می‌کنند."

کد خبر 51832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز