مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: مریم بهروزی، دبیرکل جامعه زینب(س) از جمله زنانی است که در میان اصولگرایان فعالیت‌هایی با رویکرد شبه سیاسی را بر فعالیت‌های اصیل حزبی ترجیح می‌دهد.

برنامه‌های جبهه اصولگرا به‌خصوص جامعه زینب(س) برای حضور در فعالیت‌های سیاسی، حضور زنان در انتخابات مجلس هشتم و انتقاد از دولت موضوعاتی است که در گفت‌وگو با همشهری عصر بررسی می‌شود.

  • حضور زنان در انتخابات مجلس هشتم را چگونه دیدید، فکر می‌کنید فراکسیون زنان در مجلس هشتم با مجلس‌های دیگر تفاوتی دارد؟

- باید گفت زنان در مجلس هفتم نقش زیادی نداشتند.

  •  ارزیابی‌تان از جایگاه زنان مسئول در کشور چیست؟

- به‌طور کلی ما چند زن مسئول در کشور داریم تا بتوان در مورد جایگاهشان صحبت کرد. به عقیده من زنان، آن جایگاه حقیقی و متناسب با نظام مردمسالاری دینی را پیدا نکرده‌اند و جایگاه زنان مسئول در رده مسئولان و نظام جمهوری اسلامی اندک است.

  •  نگاه دولت نهم به زنان در جایگاه مدیریت چگونه است؟

- به‌طور کلی در رده مدیریت‌ها و مسئولیت‌های کلان و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری جایگاه زنان مدیر، چندان نسبت به گذشته رشدی نداشته است. امیدواریم در سال نوآوری و شکوفایی که امسال مقام معظم رهبری نامگذاری کردند؛ در زمینه مسئولیت‌دهی و جایگاه حقیقی زنان ، شاهد نوآوری و شکوفایی قابل توجهی باشیم.

  •  جایگاه واقعی زنان چگونه است؟ تعریفی از این جایگاه ارائه دهید.

- جایگاه حقیقی زنان به نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برمی‌گردد؛ جایگاه زنان، طبق آیات قرآن، مساوی با مردان از نظر امورات اجتماعی و فرهنگی، جدای از مسائل خانوادگی و روابط زناشویی است.

در حقیقت، زن و مرد در امورات اجتماعی قابلیت حضور و فعالیت و بهره‌‌دهی را دارا هستند اما از وجود زنان در این زمینه‌ها استفاده نمی‌شود و هنوز مسئولان، دولتمردان و یا جامعه توانمندی زنان را باور ندارند و در رشد و پیشرفت جامعه از آنان کمک چندانی گرفته نمی‌شود و در حقیقت این نگاه هنوز شکل نگرفته است.

  •  آیا تشکل‌های زنان در جبهه اصولگرایان و به‌خصوص جامعه زینب(س)(س)، برنامه‌ای برای گسترش فعالیت در کشور دارند؟

- خوشبختانه در حال حاضر، در جناح اصولگرایان، چند سالی است که در کنار تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی 7 حزب و تشکل سیاسی زنان را داریم و در مجموع جبهه‌های از احزاب، زنان اصولگرایان را تشکیل داده‌اند و در حقیقت به‌صورت هماهنگ، فعال و تاثیرگذار عمل می‌کنند که با سابقه‌ترین تشکل، جامعه زنان زینب(س) است.

در آینده برنامه و جلساتی با موضوع مسائل حقوقی زنان در مجلس را داریم چون نقد و بررسی لایحه خانواده و سهم‌الارث زنان از زوج و همچنین همکاری و تعامل با دفتر ریاست‌جمهوری و نماینده شورای اسلامی به‌منظور تقویت کارآمدی زنان نماینده درخصوص بررسی مسائل و مشکلات زنان و خانواده و توسعه و پیشرفت زنان در چشم‌انداز 20 ساله است. به‌طور کلی بعد از دور دوم انتخابات مجلس هشتم، نشستی با احزاب زنان اصولگرا به‌منظور همکاری و تعامل زنان در امور زنان را داریم.

  • تشکل‌های سیاسی زنان و یا جامعه زینب(س)، آیا برنامه‌ای برای ارتقاء دانش سیاسی زنان در دست دارند؟

- بله، جامعه زینب(س) به‌عنوان یک تشکل سیاسی هم دارای یک واحد سیاسی و هم تحلیل سیاسی جلسات است. همچنین جزوه‌های جریان سیاسی و نقش زنان در امور سیاسی و خانوادگی و هم برنامه‌ریزی سیاسی، حضور و مشارکت زنان را به‌صورت جامع و کامل دارا هستیم.

لازم به ذکر است سال گذشته، طرح قانونی «اصلاح سهم‌الارث زنان از زوج» را داشتیم و این طرح به‌صورت موفق در مجلس به یک فوریت رأی داده شده و با پیگیری‌های مداوم به‌صورت قانون درمی‌آید.

  • برنامه‌های دیگری هم در دست دارید؟

- به‌صورت کلی ما پیشنهاداتی برای اصلاحات و طرح لایحه حمایت از خانواده در مجلس داریم که در سخنی با نمایندگان با موضوع پیشنهادات تکمیلی برای لایحه حمایت از خانواده که در حال حاضر در مجلس است؛ در دور هشتم مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.

  •  به‌عنوان دبیرکل جامعه زینب(س) اصلی‌ترین انتقاد شما به دولت چیست؟

- در حال حاضر هیچ انتقادی نداریم و بعد از فاصله گرفتن از فضای انتخاباتی در این خصوص می‌توان نظر داد.

  • یعنی هنوز فضا انتخاباتی است؟

-بله باید قدری صبر کرد.

  • خانم بهروزی! ارزیابی‌تان از آرایش سیاسی دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا که حول محور انتخابات شکل گرفت چیست؟

- گروه اصولگرایان در آرایش سیاسی‌شان تغییری صورت نداده‌اند اما اصلاح‌طلبان از مرحله اول تا دوم تغییرات زیادی کردند؛ در دور اول انتخابات به‌عنوان یاران خاتمی حضور یافتند ولی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بدون این شعار پا به میدان گذاشتند که این مسئله نشان از  تغییراتی در میان اصلاح طلبان دارد.

کد خبر 51761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز