پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

لیلا رستگار*: قهوه بعد از نفت عمده‌ترین محصولی است که در دنیا تجارت می‌شود و چای بعد از آب رایج‌ترین نوشیدنی جهان است

پس اگر قهوه و چای در جهان جایگاه بالایی مانند نفت و آب دارند، احتمالا مسائل قابل توجه زیادی هم در موردشان وجود دارد. یکی از این مسائل آن است که همه ما دوست داریم یک فنجان گوارا، سالم، نشاط‌آور و دوست‌دار محیط زیست از این نوشیدنی‌ها، که در عین حال به صورت عادلانه‌ای هم تجارت شده باشد، بنوشیم. پس گشت کوتاهی به دنیای تهیه چای و قهوه سبز می‌زنیم.

* با خرید کالاهایی که در داخل کشورتان تولید می شود چند گام مهم برمی‌دارید، اول اینکه این کالاها مسافت کمتری را برای رسیدن به شما طی کرده‌اند، پس سوخت کمتری هم استفاده شده است.این یعنی تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای. دوم اینکه با این کار از مزرعه‌های تولید داخلی حمایت می‌کنید و عاملی برای حفظ این مزرعه‌ها می‌شوید. یعنی حفظ طبیعت و فضاهای سبز و جلوگیری از تبدیل آنها به ساختمان.

* فنجان مورد علاقه‌تان را تهیه کنید. با این کار هم لذت نوشیدن در ظرف دلخواهتان را می‌برید و هم لیوان یک بار مصرف استفاده نکرده‌اید ؛ مهم‌تر از همه در تولید زباله ظرف‌های یک بار مصرف شریک نشده‌اید.

* بسته‌های چای و قهوه‌ای که  روی آنها آرم‌های مخصوص دوست‌دار محیط‌زیست وجود دارد، مناسب‌تر هستند، چون در مزرعه‌هایی تولید شده‌اند که از کود شیمیایی استفاده نکرده‌اند؛کاشت و برداشت آنها به شکلی بوده است که به اکوسیستم آسیب نرسانده و کارگرانی که در این مزرعه‌ها کار می‌کنند با مواد شیمیایی و خطرناک، که سلامت آنها را به خطر می‌اندازد، در تماس نیستند.

* چای کیسه‌ای می‌تواند کمک باشد، اما بیشتر وقت‌ها لازم نیست. یک قوری خوب سال‌ها می‌ماند و جلوی استفاده از صدها یا هزارها چای کیسه‌ای را، که  کاغذ‌های آنها تولید زباله می‌کند، می‌گیرد. برای تهیه‌این کیسه‌ها معمولا از مواد سفید کننده استفاده می شود که برای سلامتی مضر هستند.

* بیشتر مردم در نوشیدنی‌های خود شیر یا شکر اضافه می‌کنند. از شیرها یا شکرهایی که در بسته‌های کاغذی کوچک و تک نفره هستند و به شیوه طبیعی تولید نشده‌اند استفاده نکنید. استفاده از بسته‌های کوچک فقط همراهی با زباله‌سازان است.

* تفاله‌چای را به کود طبیعی تبدیل کنید. لازم نیست حتماً برای بازیافت طبیعی تفاله چای آن را در گوشه‌ای از خاک باغچه دفن کنید تا تبدیل به کود شود. حتی ریختن تفاله‌های چای در پای گلدان‌ها هم می تواند مفید باشد.  نیتروژن موجود در برگ‌های چای آن را به کود مناسبی تبدیل می‌کند. استفاده از این کود باعث می‌شود زباله‌های تر و طبیعی وارد سطل‌های آشغال نشوند، خاک را تقویت می‌کند و کیسه‌های زباله را خیس نمی‌کند.

* کارشناس محیط زیست

کد خبر 51758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز