دو تراژدی آسیه پناهی و رومینا اشرفی در نشست شورای عالی قوه قضاییه بازخوانی شدند.

رئيسي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، «آسیه پناهی» و «رومینا اشرفی»، در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضاییه «غایبانِ حاضر» بودند.

دو چهره‌ این‌ روزها سرشناس فضای مجازی و رسانه‌های جریان رسمی که روزهای ابتدایی خردادماه هرکدام به ‌دلیلی، و در دو نقطه از خاک ایران، کشته شدند؛ رومینای ۱۴ ساله را پدرش با داس در تالش به قتل رساند و آسیه پناهی هم قربانی خشونت ماموران شهرداری کرمانشاه شد و جان خود را از دست داد. ۲ حادثه تلخ که با وجود گذشت ۱۰ روز از آنها، هنوز هم نقل ‌زبان‌ها هستند و راه‌شان را به جلسه شورای عالی قوه قضاییه باز کرده‌اند. 

در این مدت افکار عمومی از رییس دستگاه خواستند تا به ماجرای قتل رومینا ورود کرده و با برخورد با این پدر که با ادعای «ناموس‌پرستی» دست به قتل دخترش زده، جلوی برخوردهای این‌چنینی در آینده را بگیرد.

بر همین اساس هم اگر چه دیروز حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مجلس یازدهم و رییس پیشین دادگاه انقلاب گفت که نمی‌توانیم پدری را که مرتکب چنین جنایتی شده را اعدام کنیم چون برخلاف قوانین اسلام است و فقط می‌توانیم قوانین در حوزه مجازات حبس را تشدید کنیم اما سیدابراهیم رییسی در جلسه دیروز وعده داد که «با عامل جنایت گیلان برخورد عبرت‎‎‌آموز خواهد شد.»

او در عین حال از مراکز علمی و دانشگاهی خواست که به آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی بپردازند تا ریشه و علل و عوامل چنین جنایات هولناکی که احساسات عمومی را جریحه‎دار می‌‎کند، مورد بررسی قرار گیرد. رییسی یکی از علل و عوامل اصلی حوادث و جنایاتی نابخشودنی همچون حادثه گیلان را دوری از اخلاق و معنویت عنوان کرد.

  • ماموران متخلف در شهرداری کرمانشاه

موضوع دیگری که در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضاییه مطرح شد، گزارش رییس سازمان بازرسی کل‌کشور در مورد پیگیری پرونده آسیه پناهی بود. حجت‌الاسلام درویشیان درباره بررسی‌های سازمان بازرسی در زمینه تخریب آلونک آسیه پناهی زن کرمانشاهی در گزارش خود به رییس دستگاه قضا اعلام کرد که ماموران شهرداری فاقد دستور قضایی تخریب بودند و برای اینکه مقاومت متوفی را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کرده‌اند و به همین دلیل هم تحت تعقیب دادگستری قرار گرفته و برای‌شان قرار صادر شده است.

او با اذعان به اینکه «زمین اوقافی بوده و تصرف شده و کاربری آن فضای سبز است و ساخت و ساز در آن از هر جهت غیرمجاز بوده» اما برخورد ماموران شهرداری با این خانم و تعدادی از بستگانش که در محل حاضر بودند را «غیرقابل قبول» عنوان کرد. 

بر اساس توضیح درویشیان، ماموران شهرداری فاقد دستور قضایی تخریب بودند؛ البته این افراد به دستور کلی یکی از سرپرستان نواحی دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه که سال گذشته و برای مدت یک سال صادر شده بود و هنوز مهلت آن به اتمام نرسیده، استناد کرده‌اند و این در حالی است که آن مجوز صرفا برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز صادر شده و برای تخریب نبوده است. نکته‌ای که حالا خود یکی از موارد اتهامی علیه آنهاست. رییس سازمان بازرسی در پایان گزارش خود از صدور دستورات لازم به بازرسی استان کرمانشاه برای پیگیری موارد مشابه از برخوردهایی که شهرداری انجام می‌دهد، خبر داد.

کد خبر 517243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نقي IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    10 0
    امثال اين خانم باز هم هستند مثل مامور سد معبري كه به صورت يك خانم سيلي ميزند و وسايل او را به كف خيابان ميريزد . اين يكي هم خيلي زود فراموش ميشود
  • FR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    1 1
    فدای شما عزیزان، عکس آقای رئیسی را برای تبلیغ گذاشته آید و هیچ ربطی با گزارش ندارد
  • هومن IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 3
    چرا باید مجازات بشه پدری که خون دل خورده دختر بزرگ کرده حالا در روز روشن سر از خونه پسرا درمیاره، چرا اون پسر را مجازات نکردن در عوض آزاد شد،
    • سارا CA ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      1 0
      آقای هومن، اون کسی باید مجازات بشه که این بچه رو پس داده به پدرش و اونم مجبور شده فرار کنه. باید ازش نگهداری میکردن.