استان قزوین به عنوان پایلوت اجرای طرح حسابرسی آب کشاورزی انتخاب شده که در آن وضعیت آب‌بری ۲ محصول گندم و ذرت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین دوشنبه دوازدهم خرداد در دوره آموزشی مدرسه در مزرعه که با حضور کارشناسان فنی آب و خاک برگزار شد، افزود: در همین راستا ۲ مزرعه خراوان و قوشچی از اراضی منطقه تحت پوشش شبکه آبرسانی استان قزوین؛ برای اجرای طرح حسابرسی به عنوان پایلوت انتخاب‌شده‌اند.

احمد مستخدمی اظهار کرد: استان قزوین به دلیل دارا بودن پتانسیل بالای سوابق مطالعاتی و اجرایی بخش کشاورزی، داده‌های موجود در حسابرسی آب و همچنین مواجه بودن با کمبود منابع آبی به ‌عنوان پایلوت کشوری برای اجرای طرح حسابرسی آب انتخاب شده است.

مستخدمی افزود: همچنین منحصربه‌فرد بودن شبکه آبرسانی قزوین به‌عنوان اولین و مجهزترین شبکه آبرسانی در سطح کشور از دیگر دلایل انتخاب قزوین به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح است.

وی یادآور شد: شبکه آبرسانی قزوین بالاترین ضریب انشعابات را دارد و بزرگترین شبکه آبرسانی کشور محسوب می‌شود.

مستخدمی خاطرنشان کرد: منابع آبی که این اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می‌دهند تلفیقی از منابع آب‌های سطحی، رودخانه‌های فصلی، چشمه و استفاده از آب‌های عمیق و زیرسطحی است که در ارزیابی این طرح اهمیت دارد.

این مسئول تاکید کرد: قرار است نگاه بین‌المللی در این استان اجرا و تجربیات کسب شده در صورت موفقیت در این طرح تحقیقی به کل کشور تعمیم داده شود.

وی کاهش مصرف آب، افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری آب از مهم‌ترین شاخصه‌های فائو برای اجرای این طرح در استان قزوین برشمرد.

مستخدمی یادآور شد: به همین منظور؛ کارگاه‌های آموزشی حسابرسی آب تا پایان فصل برداشت برای بهره‌برداران برگزار خواهد شد.

با توجه به بحران آب سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد یا فائو در نظر دارد طرحی را در هشت کشور به‌منظور ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اجرا کند که ایران نیز یکی از این کشورها است.  

کد خبر 517111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha