دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

رئیس میراث فرهنگی شهرستان خوسف گفت: کشت و تولید صنایع‌دستی محصولات پنبه مله در شهرستان خوسف، شهر ملی پارچه بافی مله توسعه می‌یابد.

پنبه مله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صالحی رئیس میراث فرهنگی شهرستان خوسف گفت: چند شرکت تعاونی و کشاورزی، بذر پنبه مله (پنبه قهوه‌ای رنگ) را دریافت و برای توسعه کشت و تولیدات صنایع‌دستی پارچه مله اقدام کرده‌اند.

وی افزود: سطح زیر کشت پنبه مله در سال گذشته حدود هفت هزار هکتار بود، ولی از این مقدار سطح زیرکشت، چهار هکتار بر اثر سرمازدگی از بین رفت چراکه پنبه مله در اثر کم آبی و سرما مقاوم نبوده و باید بیمه شود.

صالحی ادامه داد: امسال نیز هفت هزار هکتار پنبه مله در ماژان، خور، گارجگان و خوسف کشت شده است تا نقاط مستعد برای کشت این بذر، بیشتر شناسایی و توسعه داده شود.

رئیس میراث فرهنگی خوسف با اشاره به توصیه استاندار خراسان جنوبی مبنی بر توسعه پتانسیل‌های خاص صنایع‌دستی هر شهرستان، گفت: مزیت‌های شهرستان خوسف (شهرملی پارچه بافی مله) در زمنیه پارچه مله و سنگ‌های قیمتی شهرستان خوسف توسعه می‌یابد، لذا در این راستا، افراد مستعد برای دریافت تسهیلات به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده‌اند.

وی بیان کرد: افرادی که تمایل دارند در خصوص پارچه بافی مله و سنگ‌های قیمتی با اداره میراث فرهنگی همکاری کنند می‌توانند درخواست خود را به این اداره ارسال کنند.

صالحی گفت: تاکنون لیست ۲۰۰ متقاضی برای تولیدات صنایع‌دستی مانند پارچه بافی مله و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی برای دریافت تسهیلات به صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی ارسال شده است که با تخصیص این اعتبارات این دو مزیت صنایع‌دستی شهرستان توسعه می‌یابد.

رئیس میراث فرهنگی خوسف افزود: تفاهم‌نامه‌ای در استانداری خراسان جنوبی با شرکت تعاونی مورد نظر منعقد شده است تا تولیدات صنایع‌دستی سفارش شده این شرکت، از افراد خرید تضمینی شود.

وی اظهار کرد: تمام افرادی که در حرفه پارچه بافی مهارت دارند، می‌توانند در بافت پارچه مله همکاری کنند، در این خصوص محدودیت نداریم، ولی محدودیت ما پنبه مله است.

کمبود بذر پنبه مله در خوسف جبران می‌شود

صالحی رئیس میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان خوسف با بین این‌که دو سال است که در خصوص افزایش بذر پنبه مله کار کرده ایم، گفت: سال نخست ۱۰ کیلو بذر داشته ایم که امسال به بیش ۱۰۰ کیلو بذر رسیده که کشت شده و امیداریم سال آینده برای بذر پنبه، مشکل نداشته باشیم چراکه که اگر این بذرها، به ثمر برسد در سال آینده بالای یک تن بذر خواهیم داشت.

او افزود: بذر پنبه مله حساس است و نیاز به بیمه دارد به همین دلیل کشت این پنبه با گذر زمان کم شده است، لذا تولیدات این محصول ارزش بالایی دارد.

صالحی گفت: روستای ملی سنگ‌های نیمه قیمتی خور در قالب طرح روستای بدون بیکار از سوی صندوق کارآفرینی امید حمایت می‌شود، تا پتانسیل‌های این روستا تقویت شود.

کد خبر 517043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha