مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

آبگیری تالاب بین‌المللی جازموریان، بزرگ‌ترین حوضه آبریز کرمان و به دنبال آن رونق کسب و کار، این روزها بارقه‌های امید را در دل کشاورزان زنده کرده است.

تالاب جازموریان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تالاب جازموریان در جنوب کرمان و بخشی از سیستان و بلوچستان، مهم‌ترین حوضه آبریز استان است که زمانی، یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعی نیز محسوب می‌شد، اما به دلیل احداث سدهای متعدد بر روی هلیل‌رود، وسعت آن کاهش یافت.  سهم کرمان از این تالاب حدود ۵۱ درصد و سهم سیستان و بلوچستان ۴۹ درصد تخمین زده شده است.

فرماندار رودبار جنوب گفت: طبق بررسی‌ها تالاب جازموریان در مقایسه با سال ۹۸ بیش از ۹۰درصد آبگیری شده است. با باز شدن دریچه‌های سد و بارش‌های سال ۹۹ پیش‌بینی آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب جازموریان دور از انتظار نیست.

محمود قانعی فرد بیان کرد: بیشترین ورودی آب به تالاب جازموریان در شهرستان رودبار جنوب بوده است. میزان قابل توجهی آب از سمت شهرستان قلعه‌گنج هم به این تالاب وارد شده است.

وی افزود: ۲۵درصد ریزگرد‌ها از تالاب جازموریان نشأت می‌گیرد. امیدواریم امسال باتوجه به بارندگی‌های اخیر این ریزگردها کمتر شوند.

قانعی فرد ادامه داد: حقابه تالاب جازموریان باید در تمامی فصل‌های سال رهاسازی شود نه فقط در فصل بارش باران، از این رو شرکت آب منطقه‌ای استان باید به این موضوع توجه کرده و در فصول خشک و گرما نیز حقابه را رها کند.

فرماندار رودبار جنوب بیان کرد: برخی حتی وجود تالاب جازموریان را کتمان می‌کردند. با مستندات لازم به کارشناسان، خواستار رهاسازی حقابه جازموریان شدیم چرا که تالاب جازموریان تاثیرات زیست‌محیطی مهمی نه تنها بر استان‌های همجوار تالاب، بلکه بر کشور می‌گذارد.

قانعی فرد گفت: تالاب جازموریان زیستگاه هوبره پرنده زیبا و منحصر به فردی بوده که بنا به گفته ریش‌سفیدان در زمان قدیم عده‌ای از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای شکار این پرنده به تالاب جازموریان سفر می‌کرده‌اند.

سرپرست سابق اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار جنوب نیز بیان کرد: هوبره در کشور ایران از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان گونه حمایت شده اعلام شده است. یکی مکان‌های اصلی مهاجرت این پرنده استان کرمان به ویژه حوزه شهرستان قلعه‌گنج و دشت‌های تالاب جازموریان و محدوده شمالی منطقه حفاطت شده مارز است.

سعید محمودی افزود: امسال جوامع محلی در حاشیه تالاب جازموریان و منطقه حفاطت شده مارز میزبان خوبی برای هوبره هستند.

کد خبر 516972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha