دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

این فرضیه مطرح است که رژیم غذایی کتوژنیک سردردهای میگرنی و علائم آن را تسکین می‌دهد، اما آیا شواهد علمی تاییدکننده این ادعا هستند؟

رژیم غذایی کتوژنیک

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از مایو کلینیک نوشت: میگرن عارضه‌ای عصبی است که معمولا با احساس درد در یک سمت سر شناخته می‌شود. این عارضه علاوه بر سردرد آزاردهنده با علائم دیگری از قبیل حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است.

از سویی دیگر رژیم غذایی کتوژنیک رژیمی تعریف‌شده و سرشار از چربی‌ها، میزان کمی از کربوهیدرات‌ها و مقدار متعادلی از پروتئین است. افرادی که این نوع رژیم غذایی را دنبال می‌کنند به میزان چشمگیری مصرف کربوهیدرات‌ها را به نفع چربی کاهش می‌دهند بنابراین بدن به وضعیت متابولیکی موسوم به کتوزیس می‌رسد.

جدا از تاثیر این رژیم غذایی در کاهش وزن، رژیم کتوژنیک فواید دیگری برای سلامت دارد. یکی از آن‌ها کنترل بیماری صرع و تشنج و پیشگیری از دیگر اختلالات مغزی است. به همین دلیل برخی افراد بر این باورند که این رژیم غذایی می‌تواند در تسکین عارضه میگرن تاثیرگذار باشد.

برای فهم بهتر تاثیرات احتمالی این رژیم غذایی در میگرن لازم است مشخص شود در وضعیت کتوزیس این رژیم غذایی چه فرایندی را در بدن انجام می‌دهد. بررسی‌ها حاکی از آن است زمانی که بدن به این مرحله از سوخت‌وساز می‌رسد سطح کتون‌های خون از حد نرمال بالاتر می‌رود.

کتون‌ها ترکیب‌های شیمیایی‌اند که بدن در زمان نبود میزان کافی انسولین در خون تولید می‌کند. در ظاهر، بدن در این حالت چربی را به جای گلوکز به منظور تامین انرژی تجزیه می‌کند.

نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن است کتون‌های تولیدشده در رژیم غذایی کتوژنیک به حفظ تحریک‌پذیری مغز و سوخت‌وساز انرژی کمک می‌کند و مانع التهاب مغز در افراد مبتلا به میگرن می‌شود. مکانیزم دقیق این فرایند مشخص نیست، اما محققان ادعا کرده‌اند که رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند عارضه میگرن و علائم آن را تسکین دهد.

مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد زنانی که رژیم غذایی کتوژنیک را برای مدت یک ماه دنبال کنند کمتر از افراد دیگر دچار سردردهای میگرنی می‌شوند.

همچنین محققان در مطالعه‌ای بررسی کردند آیا کاهش موارد ابتلا به میگرن به دلیل کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی است؟ این بار آنان متوسط موارد ابتلا به میگرن را در افرادی که از طریق رژیم غذایی کتوژنیک وزن کم کرده بودند و افراد دیگر را مقایسه کردند.

آن‌ها مشاهده کردند افرادی که رژیم غذایی کتوژنیک را دنبال کرده‌اند در مجموع کمتر دچار حملات میگرنی شده‌اند.

اگرچه رژیم غذایی کتوژنیک علائم میگرن را تسکین می‌دهد کارشناسان معتقدند لازم است پیش از هر نتیجه‌گیری قطعی تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

کد خبر 516929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha