عملیات اجرایی طرح پیاده راه ارم همدان اگرچه هنوز از سوی مدیریت شهری به اتمام نرسیده اما فرصتی را فراهم ساخته تا شهروندان با تردد در این پیاده راه، در مسیر سلامت و تندرستی قدم بردارند.

پیاده روی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، پیاده راه ارم همدان به‌واسطه نزدیکی به دامنه الوند و قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا، نه‌تنها مقصد اتراق و گردشگری شهروندان در پایان هفته و روزهای تعطیل است بلکه این روزها فعالیت گسترده ورزش صبحگاهی را در این مسیر شاهد هستیم.

ایجاد این پیاده راه با رعایت استانداردها این امکان را فراهم کرد تا ورزش پیاده‌روی به شکل سازمان‌دهی و منسجم‌تر از قبل نزد شهروندان توسعه یابد.

درواقع این پیاده راه امروزه مسیر اصلی ورزش شهروندی به شمار می‌رود و پیر و جوان، زن و مرد در این مسیر اقدام به پیاده‌روی و انجام برنامه‌های هوازی و ورزش صبحگاهی می‌کنند.

حالا پیاده راه ارم تبدیل به مسیری دائمی برای شهروندان علاقه‌مند به ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی شده است و خیلی‌ها از این حیث قدردان مدیریت شهری هستند که این امکان را فراهم کرد تا در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا، مسیر تندرستی ایجاد شود.

پیاده راه ارم همدان ۲ هزار و ۳۰ متر طول دارد و برای تردد شهروندان در مسیر پیاده، زیرساخت استاندارد و اصولی ایجادشده است.

پیاده‌روی، بهترین ورزش برای تمام سنین

رئیس هیات ورزش‌های همگانی همدان با اشاره به اینکه پیاده راه ارم مسیر بسیار خوبی برای انجام ورزش‌های سبک است، گفت: ورزش‌های همگانی نظیر پیاده‌روی، نرم دویی، صبحگاهی و هوازی در این مسیر به‌خوبی قابل‌اجرا است.

هادی سبزواری افزود: امروزه پیاده‌روی در تمامی رده‌های سنی انجام می‌شود و همدان یکی از استان‌های پیشتاز در این ورزش است.

وی بیان کرد: مسیر پیاده راه ارم این فرصت را ایجاد کرده که روزانه نزدیک به یک هزار همدانی در ساعات مختلف صبحگاهی، عصرگاهی و شامگانی در این محور تردد کنند.

سبزواری با تأکید بر اینکه مسیر پیاده راه ارم می‌تواند با برنامه‌ریزی منسجم به مسیر سلامت و تندرستی شهروندان تبدیل شود، گفت: برگزاری جشنواره‌های عمومی در قالب رشته‌های همگانی در این منطقه امکان‌پذیر است.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی همدان یادآور شد: حتی می‌توانیم رشته پیاده‌روی را به شکل منسجم و سازمان‌دهی شده در ساعاتی از روز برنامه‌ریزی کنیم تا مردم نسبت به رعایت اصول و قواعد پرداختن به این ورزش نیز آشنا شوند.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی در سازمان‌دهی برنامه‌های پیاده‌روی گفت: همدان پیشینه طولانی در برگزاری همایش‌های بزرگ پیاده‌روی خانوادگی دارد و علاوه برنهادهای شهرداری، از فرمانداران، بخشداران و دهیاران می‌خواهیم که در اجرای باشکوه چنین همایش‌هایی در سطح استان مشارکت کنند.

ارم ایستگاه سلامت شود

کارشناس توسعه ورزش‌های صبحگاهی همدان نیز پیشنهاد می‌دهد: ایستگاه سلامت در پیاده راه ارم ایجاد شود چراکه هم‌اینک این مسیر با استقبال پرشمار شهروندان برای پیاده‌روی مواجه است.

مریم روحی افزود: امروزه استقبال شهروندان از پیاده راه ارم برای فعالیت ورزشی روبه افزایش است و چه‌بهتر این منطقه تبدیل به مسیر سلامت شود و ایستگاه‌هایی نظیر نوشیدنی‌های ویتامینه، تست سلامت و سایر ورزش‌های همگانی ایجاد شود.

وی بیان کرد: زیرساخت استاندارد در این پیاده راه ایجادشده تا تمامی رده‌های سنی بتوانند فعالیت ورزشی را با پیاده‌روی انجام دهند، انتظار می‌رود شهرداری در این طرح عمرانی گردشگری؛ ورزش همگانی را به‌خوبی لحاظ کند.

کارشناس توسعه ورزش‌های صبحگاهی همدان بااهمیت شمردن پیاده‌روی در ارتقا سطح سلامت و تندرستی شهروندان گفت: یک شخص عادی روزانه بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار گام پیاده‌روی می‌کند و می‌توان با برنامه پیاده‌روی این میزان را افزایش داد.

روحی با اشاره به اینکه پیاده‌روی سریع میزان مصرف اکسیژن را افزایش می‌دهد، قلب را برای پمپ کردن خون بیشتر تقویت می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد، خاطرنشان کرد: این ورزش فشارخون را کاهش می‌دهد، همچنین روند پیشرفت آرتروز را کند می‌کند، سرعت از دست رفتن توده استخوانی را در پوکی استخوان کاهش می‌دهد و عضلات را تقویت می‌کند.

 وی افزود: پیاده‌روی به بسیاری از افراد مبتلا به درد آرتروز و کمردرد کمک کرده است ضمن اینکه استرس را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند چشم‌انداز مثبتی از زندگی پیداکرده و احساس جوان‌تر بودن داشته باشیم.

رعایت اصول آموزشی

مسئول پویش ورزش‌های همگانی همدان نیز گفت: پویش ایران فعال از سوی فدراسیون همگانی کشور در راستای مشارکت حداکثری مردم ایجادشده و آموزش اصولی را در رأس می‌دانیم.

میثم ناصرنژاد افزود: در این پویش توجه ویژه به حضور گسترده مردم در ورزش پیاده‌روی شده است اما انتظار می‌رود همراه با اجرای اصولی باشد.

وی بیان کرد: استفاده از کفش مناسب یکی از مهم‌ترین نیازهای انجام این ورزش است به‌طوری‌که مانع از ایجاد تاول و پینه پا شود ضمن اینکه پاشنه کفش پیاده‌روی باید سفت و پنجه نیز فضای کافی داشته باشد.

ناصرنژاد بیان کرد: از ورزشکاران پیاده‌روی می‌خواهیم پنج دقیقه ابتدایی را گرم کنند، سپس به‌تناوب سرعت را بالابرده و تنفس عمیق را همراه فعالیت انجام دهند و ۱۵ دقیقه این وضعیت را طی کنند.

وی افزود: به هنگام پیاده‌روی نیز باید دست‌ها را تاب داد، قامت را صاف و سر روبه بالا باشد و با گام بلند قدم برداشت.

ناصرنژاد خاطرنشان کرد: پنج دقیقه پایانی نیز باید با سرد کردن و چند حرکت کششی ملایم همراه باشد و نوشیدن آب نیز نباید فراموش شود.
 

کد خبر 516671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

دیدگاه خوانندگان