محققان موفق شدند با استفاده از داروی ریبوفلاوین و اشعه ماوراءبنفش، پاتوژن‌های ویروس کرونا را در پلاسما و کل خون کاهش دهند.

محققان پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین‏، ایسنا به نقل از مدیکال‌اکسپرس نوشت: دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا ویروس جدید کرونا (سارس-کوو-۲) یعنی ویروسی که موجب ابتلا به بیماری کوویدـ۱۹ می‌شود از طریق خون قابل انتقال است یا خیر. محققان دانشگاه ایالتی کلرادو با توجه به ناشناخته‌های موجود در مورد این عامل بیماری‌زای جدید از فناوری‌های موجود استفاده کردند تا نشان دهند قرار گرفتن کروناویروس در معرض ریبوفلاوین و نور ماوراءبنفش باعث کاهش پاتوژن‌های موجود در پلاسمای انسان و کل خون می‌شود.

دکتر ایزابلا راگان گفت: تیم تحقیقاتی یکی از سؤالات بزرگ راجع به کروناویروس جدید را پاسخ داد. اگر این عامل‌ بیماری‌زا بتواند از طریق خون یا با اهدای خون پخش شود، آیا می‌توان ویروس را کشت؟

وی افزود: تحقیقاتی که انجام دادیم به این سؤال پاسخ می‌دهد: بله، می‌توانید. ما مقدار زیادی ویروس را از بین بردیم و اثری از وجود ویروس پس از درمان ندیدیم.

این تیم تحقیقاتی از سیستم فناوری کاهش عوامل بیماری‌زای «میراسول» (Mirasol) برای فراوری ۹ فراورده پلاسما و ۳ فراورده خون کامل برای مطالعه استفاده کردند.

این فناوری که متعلق به شرکت تجهیزات پزشکی Terumo BCT است، توسط ری گودریچ نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر اجرایی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی در دانشگاه کلرادو اختراع شده است. وی همچنین استاد گروه میکروبیولوژی، ایمونولوژی و آسیب‌شناسی این دانشگاه است.

دکتر هیتر پیدکوک یکی از محققان این مطالعه و مدیر ارشد تحقیقات پزشکی در دانشگاه کلرادو گفت: فرایند استفاده‌شده توسط تیم تحقیقاتی ما بسیار ساده است.

فراورده خونی یا پلاسما در یک کیسه ذخیره‌سازی مخصوص طراحی شده قرار می‌گیرد و محلول ریبوفلاوین اضافه می‌شود و سپس این مخلوط در معرض نور ماوراءبنفش قرار می‌گیرد. دستگاه میراسول به آرامی کیسه را برای گردش سلول‌های خونی تکان می‌دهد، بنابراین سلول‌ها وقتی در معرض نور ماوراءبنفش قرار می‌گیرند به سطح می‌آیند.

محققان هشدار می‌دهند این آزمایشی نیست که در خانه انجام شود. ضمن این‌که نور به کل کیسه نفوذ نمی‌کند، بنابراین با قرار گرفتن قسمت‌های بدن در برابر اشعه ماوراءبنفش فرق می‌کند.

گودریچ گفت: این تحقیقات ممکن است از تکرار وقایع دهه ۱۹۸۰ که HIV از طریق خون و فراورده‌های خونی منتقل شد، جلوگیری کند در حالی که دانشمندان هنوز سعی در جداسازی و شناسایی آنچه می‌تواند موجب انتقال ویروس شود، هستند. با این حال وی خاطرنشان کرد که سیستم میراسول در حال حاضر فقط برای استفاده در خارج از ایالات متحده عمدتاً در اروپا، خاورمیانه و آفریقا مورد تأیید قرار گرفته است.

محققان در حال حاضر در حال بررسی این مسئله‌اند که آیا ویروس جدید کرونا یا سارس-کوو-۲ از طریق خون منتقل می‌شود. راگان می‌گوید که آن‌ها امیدوارند خیلی زود به این سؤال پاسخ دهند.

این مطالعه با عنوان کاهش عامل بیماری‌زای ویروس جدید کرونا یا سارس-کوو-۲ در پلاسما و خون کامل با استفاده از ریبوفلاوین و نور ماوراءبنفش در مجله PLOS ONE منتشر شده است.