گرمای هوا و لذت خنکای آب بالا آمده رودخانه و نهرهای فارس در پی بارش‌های خوب امسال برخی را بر این داشته که بی‌گدار به آب بزنند و موجبات افزایش بیش از دو برابری تعداد غرق شدگان این استان را رقم بزنند.

غرق شدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در گذشته که می‌خواستند از رودخانه‌ای رد شوند، باید کلی بررسی کرده و گدار (معبر) می‌زدند تا از آن رودخانه عبور کنند، چرا که جریان یا عمق آب در برخی نقاط رودخانه زیاد بود و اگر کسی بی‌گدار به آب می‌زد، احتمال غرق شدنش زیاد بود.

برخی که از نظر خودشان شهامت داشتند یا جان و کالای باارزشی به همراه نداشتند، بدون گدار زدن و با اتکا به شانس و اقبال، به دل آب و رودخانه می‌زدند که یا غرق می‌شدند یا از رود عبور می‌کردند و زنده می‌ماندند.

فرار از گرما، بعضی خانواده‌های فارسی را خصوصا در روزهای تعطیل برای تفریح روانه طبیعت یا حاشیه سدها کرده و برخی نیز در این تفریحات، هوای آبتنی به سرشان زده و تنی به آب می‌زنند در صورتی که شنا کردن در این مناطق می‌تواند خطرناک باشد و جان آنها را نیز تهدید کند.

افزایش ۱۴۰ درصدی غرق‌شدگی در فارس

شیوع کرونا موجب کاهش سفر در این استان شد به‌گونه‌ای که اهالی فارس در ایام تعطیلات نوروز و اوایل بهار ۹۹ کمتر از منازل خود خارج شدند و به همین دلیل تعداد سوانح غرق‌شدگی در فروردین ۹۹ کاهش ۶۱درصدی را نشان می‌دهد اما با گرمای هوا از نیمه اردیبهشت گذشته و بازگشت روال عادی زندگی علیرغم وجود کرونا بسیاری طبیعت کنار رودها و نهرها را برای تفریح مناسب دیده و روانه این مناطق شدند به نحوی که به گفته مسئولان مربوطه آمار فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی در اردیبهشت ۰۰  به نسبت مدت مشابه سال قبل در استان فارس ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

آمار بالای غرق شدن افراد در آبگیرها و رودخانه‌های استان فارس و شهرستان شیراز بیانگر بی‌توجهی افراد در هنگامه تفریح و سفر است امری که نیازمند توجه شهروندان برای کاهش آمار افراد غرق شده است.

بارندگی‌های یکسال گذشته و خصوصا بهار ۹۹ باعث جاری شدن آب در بستر رودخانه‌ها و جان گرفتن تالاب و دریاچه‌های استان فارس شده است.

در یک‌ماه گذشته هفته‌ای نبوده که خبر غرق شدن چندین نفر از شهروندان و اهالی این دیار در رسانه‌ها منعکس نشود.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۳۷ مورد غرق‌شدگی در سطح این استان گزارش شده که ۲۷ مورد آن فوت و ۹ مورد توسط تیم‌های امدادی به مراکز درمانی فارس منتقل شده و یک مورد نیز پس از اقدامات درمانی به‌صورت سرپایی در محل درمان شده است.

محمد جواد مرادیان افزود: براساس اطلاعات موجود در اردیبهشت امسال ۱۴۰ درصد افزایش موارد غرق‌شدگی به نسبت مدت مشابه سال ۹۸ در فارس رخ داده است.

وی ادامه داد: در فروردین ماه ۹۹ نیز ۶۱ درصد موارد غرق‌شدگی به نسبت مدت مشابه سال گذشته در فارس کاهش داشته است.

رود شوخی بردار نیست

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس در ادامه بیان کرد: در پی بارش‌های خوب سال ۹۸ و بهار ۹۹ قنات، نهرها، برکه‌ها و رودخانه‌های این استان پر آب شده که از این جهت اهالی فارس نباید به هیچ وجه در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا یا شوخی‌های خطرناک کنند.

وی اضافه کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که اگر با فردی در حال غرق شدن مواجه شدند و با فنون شنا نیز آشنایی ندارند ابتدا با اورژانس تماس برقرار کنند و بعد تنها با استفاده از چوب، طناب و یا پوشیدن جلیقه نجات یا تشکیل زنجیره انسانی به کمک وی بروند.

رئیس اورژانس فارس با اشاره به وجود ۵ فروند بالگرد در این استان گفت: اگر افراد در مکان‌های صعب‌العبور دچار حادثه شدند نیز با روشن کردن آتش و حرکت دادن پارچه‌های رنگی سرنشینان بالگردهای اورژانس را از محل حادثه باخبر کنند تا بتوان سریع‌تر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را انجام داد.

کودکان و غرق‌شدگی 

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز نیز دراین‌باره  گفت: بهار سال ۹۹ در اغلب نقاط  کشور از جمله استان فارس شاهد بارندگی‌های چشمگیری بودیم که این امر سبب پر آب شدن مناطق آبی درآب گیرها و رودخانه‌های سطح استان شد.

محمدهادی قانع افزود: غرق‌شدگی از جمله مشکلات جدی فصل تابستان به شمار می‌رود چرا که تعطیلی مدارس از یک سو و افزایش مسافرت‌های هموطنان و رفتن به مناطق تفریحی از سوی دیگر آمارغرق‌شدگی در این فصل را به نوعی افزایش می‌دهد به نحوی که در ایران سالانه بین هزار تا هزار و ۲۰۰ مرگ ناشی از غرق‌شدگی وجود دارد و تعداد کل برآورد غرق‌شدگی در دنیا ۳۸۸ هزار نفر است که سومین مرگ ناشی از صدمات غیر عمدی بعد از سوانح ترافیکی و سقوط محسوب می‌شود.

قانع ادامه داد: غرق‌شدگی در میان کودکان یکی از مسائل جدی است که به دلایل تحرک بیش از حد کودکان، کنجکاوی آنها و عدم درک صحیح از مخاطراتی که آنها را تهدید می‌کند بیش از سایر گروه‌های سنی مشاهده می‌شود، همچنین عدم مراقبت و نظارت صحیح والدین از فرزندان یکی از مهم‌ترین عوامل غرق‌شدگی در میان کودکان است.

وی بیان کرد: از ابتدای فروردین ماه سال ۹۹  تاکنون تعداد ۲ عملیات مربوط به غرق‌شدگی به ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی شیراز اعلام شد که از این تعداد ۳ نفر در این شهرستان فوت کردند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز  گفت: شهروندان و بخصوص جوانان و نوجوانان از شنا کردن در مناطق ممنوعه خودداری کنند و اشرافیت کامل به منطقه تفریحی داشته باشند و در صورتی که آشنایی لازم با فنون شنا ندارند جدا از حضور در نقاط عمیق رودخانه‌ها و تالاب‌ها خودداری کنند.

شنا در محل‌های خطرناک 

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز در این رابطه هشدار داد و گفت: شنا در مخازن سدها، بندهای انحرافی و سایر تاسیسات آبی بسیار خطرناک و خطر غرق‌شدگی در این مکان‌ها بسیار بالاست.

محمدرضا ارجمند افزود: باتوجه به اینکه احداث سدها و تاسیسات آبی در بستر طبیعی و کوه‌ها و ارتفاعات منشعب از آنها انجام می‌شود و با جمع شدن آب در پشت آنها، پستی و بلندی‌های طبیعی نمایان نیستند خطر غرق‌شدگی دراین تاسیسات بسیار جدی است و افراد زیادی به خاطر علاقه‌مندی به شنا در این مکان‌ها قربانی شرایطی شده‌اند که تصور آن را هم نمی‌کردند.

وی ادامه داد: شنا در مخازن سدها، بندهای انحرافی و سایر تاسیسات آبی بسیارخطرناک است و باتوجه به اینکه احداث سدها و تاسیسات آبی در بستر طبیعی و کوه‌ها و ارتفاعات منشعب از آنها انجام می‌شود و با جمع شدن آب در پشت آنها، پستی و بلندی‌های طبیعی نمایان نیستند خطر غرق‌شدگی در این تاسیسات بسیار جدی است و افراد زیادی به خاطر علاقه‌مندی به شنا در این مکان‌ها قربانی شرایطی شده‌اند که تصور آن را هم نمی‌کردند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس اضافه کرد: نبود آگاهی از شرایط حاکم بر مخازن این تاسیسات، حتی شناگران ماهر را به کام مرگ کشانده است.

ارجمند ادامه داد: ورود و شنا کردن در مخازن سدها و بندهای انحرافی و تاسیسات آبی ممنوع است و از مردم عزیز خواشمندم از شنا در این اماکن پرهیز کنند و عواقب ناشی ازآن به عهده شخص خاطی است.

کد خبر 516464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha