جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

آب‌وهوای مناسب و خاک حاصلخیز شهرستان سلسله موجب شده تا کاشت دانه‌های روغنی کلزا در این شهرستان از افزایش عملکرد برخوردار باشد و در صورت حمایت منجر به افزایش تولید و رشد اقتصادی کشاورزان منطقه شود.

روغن کلزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کلزا دانه روغنی زردی است که گل‌های آن در دل مزارع سبز، چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد و تولید آن روغنی را به ارمغان می‌آورد که تولید داخل و حاصل دسترنج کشاورزانی است که کوشیده‌اند هم اقتصاد مقاومتی را تبلور ببخشند و هم جهشی در تولید داخلی ایجاد نمایند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر کشت این محصول در بسیاری از استان‌های کشور رواج یافته و در استان لرستان و ازجمله شهرستان سلسله نیز کاشت آن رو به افزایش است اما شاید هنوز بسیاری از کشاورزان از مزایای کاشت این محصول به‌صرفه و اقتصادی در مزارع خود بی‌خبر باشند و این امر ضرورت آگاهی بخشی آنها را از طریق کارشناسان جهاد کشاورزی بیشتر می‌کند که البته در کنار آن خرید تضمینی محصول و پرداخت به موقع هزینه‌ها و حل مشکلات پیش روی کاشت این محصول می‌تواند نقش مهمی در توسعه کاشت آن داشته باشد.

کشاورزان کلزاکار نیازمند حمایت

یکی از کشاورزان شهرستان سلسله که اقدام به کاشت کلزا در مزرعه ۲ هکتاری خود کرده است در این باره گفت: سهولت در کاشت، داشت و برداشت و سوددهی مناسب ازجمله عواملی است که موجب روی آوردن کشاورزان کلزا کار شهرستان به کشت این محصول شده است.

محسن مروتی با اشاره به اینکه کشت کلزا کشتی باصرفه است که به آبیاری کمتری نیاز دارد و قیمت خرید این محصول نیز ۲ برابر محصول گندم است، افزود: البته در ۲ سال گذشته به موقع پرداخت نکردن طلب کشاورزان و بالا بودن هزینه‌های تولید باعث شده که کشاورزانی که کلزا می‌کاشتند از کاشت این محصول استراتژیک منصرف شوند اما با توجه به رفع موانع موجود امسال کشاورزان بیشتری اقدام به کاشت محصول کلزا در مزارع خودکرده‌اند.

این کشاورز کلزا کار با اشاره به اینکه کلیه نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز این محصول را به صورت آزاد خریداری می‌کنند، بیان کرد: قطعاً دادن کود یارانه‌ای و سموم مورد نیاز کشاورزان به قیمت کمتر و به موقع پرداخت کردن طلب باعث ترغیب کشاورزان بیشتری به سمت تولید این محصول استراتژیک و باصرفه خواهد شد.

مروتی افزود: ضمن آنکه دولت قرار بود تسهیلات بلاعوضی را در اختیار کشاورزان کلزاکار قرار دهد که هنوز این امر تحقق‌نیافته و قطعاً حمایت دولت و پرداخت این تسهیلات بلاعوض می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید این محصول داشته باشد.

مروتی یکی دیگر از مشکلات تولید دانه‌های روغنی را نبود ماشین‌آلات کشاورزی مناسب در این صنعت عنوان کرد و گفت: این امر موجب می‌شود در زمان برداشت ریزش افزایش یابد.

پس از گندم، کلزا مهمترین محصول استراتژیک کشور است

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سلسله نیز اظهار کرد: کلزا گیاهی است که با قرار گرفتن در تناوب کشت کشاورزان هم از نظر اقتصادی برای کشاورز بسیار مقرون‌به‌صرفه است و هم باعث افزایش توان زمین در کشت‌های بعدی می‌شود، کلزا پس از غلات مهم‌ترین محصول استراتژیک کشور محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر آموزش‌های کشت و ترویج کلزا افزایش یافته است.

اصغر حسینی افزود: کشت کلزا در شرایط فعلی کم آبی بسیار مقرون‌به‌صرفه است، با افزایش سطح زیرکشت کلزا در کشور قطعاً شاهد خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی خواهیم بود که این موضوع به خودی خود مشوقی برای کشاورزان است تا در این حوزه نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کلزا به‌ عنوان یکی از دانه‌های روغنی مهم دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است، خاطرنشان کرد: کشت این محصول علف‌های هرز مزرعه را کنترل و آفات را کاهش می‌دهد و باعث افزایش محصول در سال آینده می‌شود و لذا باید کشاورزان از مزایای کاشت این محصول باصرفه بیشتر آگاه شوند.

حسینی نیاز آبی کم این محصول نسبت به دیگر محصولات کشاورزی را از دیگر مزایای کشت این محصول برشمرد و عنوان کرد: دانه روغنی کلزا حدود ۶۱ درصد اسیداولئیک(امگا ۹)، ۱۱ درصد آلفا لینولئیک(امگا سه) و ۲۱ درصد لینولئیک اسید(امگا شش) و هفت درصد هم اسید چرب غیر اشباع دارد که نسبت به سایر منابع تولید روغن از مزیت نسبی برخوردار است.

وی افزود: از هر هکتار حدود سه تن کلزا برداشت می‌شود که هر کیلوگرم کلزا نیز بیش از چهار هزار و هفتصد تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که در مقایسه با سایر محصولات بسیار به‌صرفه و با درآمد است.

سیاست دولت، حذف گیاهان آبدوست است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این رابطه گفت: سیاست دولت حذف گیاهان آبدوست و جایگزینی کشت‌های کم آب است.  

چنگیز ابراهیمی عنوان کرد: در دنیای امروز داشتن فن و تکنیک کشاورزی خیلی مهم است و کشاورزان ما باید شناخت کافی نسبت به تکنیک‌های روز دنیا داشته باشند، سلسله یکی از مناطق پر آب استان است اما باید آینده را نیز در نظر بگیریم و محصولات با مصرف آب کم را ترویج دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروز یکی از دغدغه‌های کشور کم آبی است پس باید به این مهم توجه ویژه داشت، ادامه داد: ترویج کشت محصولاتی که نیاز کمتری به آب داشته باشند و توجیه اقتصادی خوبی هم داشته باشد از سیاست‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی است.

کاشت کلزا موجب مدیریت کم آبی می‌شود

فرماندار سلسله نیز در این رابطه اظهار کرد: مسئله کم آبی را باید مدیریت  بکنیم و این همان امانت نسل‌های آینده در دست ماست، وظیفه ماست که مصرف آب را خوب مدیریت کنیم.

شریف خسروی گفت: سلسله منطقه پر آبی است اما کشت محصولاتی با میزان مصرف آب پایین، سرمایه آب را برای نسل‌های آینده حفظ خواهد کرد و در این راستا کلزا یکی از محصولاتی است که می‌تواند در مدیریت منابع آبی نقش مهمی داشته باشد.

۶۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی سلسله به کشت کلزا اختصاص یافته است

رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز اظهار کرد: میانگین تولید کلزا در هر هکتار در شهرستان سلسله، حدود سه تن است.

رضا سوخته زاری با اشاره به‌پیش بینی برداشت بیش از ۲ هزار تن کلزا در شهرستان سلسله، عنوان کرد: دانه روغنی کلزا از نظر اقتصادی برای کشاورز بسیار مقرون‌به‌صرفه است و باعث افزایش توان زمین در کشت‌های بعدی می‌شود ازاین‌رو  ترویج کشت محصولاتی از این قبیل که نیاز کمتری به آب دارند از سیاست‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی است.

سوخته زاری با تاکید بر اینکه کشت کلزا در افزایش تولید روغن و کنجاله بسیار اثرگذار است و عملکرد این گیاه در پایداری تولید غلات نیز اثر قابل توجهی دارد، خاطرنشان کرد:  کلزا یکی از دانه‌های روغنی بسیار مهم است که در مناطق معتدل کشت می‌شود و کاشت این محصول کم آب بر و به‌صرفه می‌تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی شهروندان داشته باشد.

کد خبر 515972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha