جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای تکمیل طرح فاضلاب اهواز گفت: با راه‌اندازی یک شبکه موقت جمع‌آوری فاضلاب در شرق اهواز تا ۲ ماه آینده از ورود فاضلاب خام به رودخانه کارون در شرق جلوگیری می‌شود.

رود کارون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد جواد اشرفی درباره دفع فاضلاب‌های شهری اهواز استان خوزستان گفت: متاسفانه از سال‌های گذشته تاکنون به دلیل عدم تکمیل شبکه فاضلاب شهری در اهواز این فاضلاب‌ها وارد رودخانه کارون می‌شود که این امر مشکلاتی هم برای رودخانه و شهروندان اهوازی به دنبال داشته است.

وی افزود: به همین منظور در شورای حفاظت کیفی کارون و با تلاش استاندار اقدامات و پیگیری‌های زیادی انجام شده که منجر به تامین اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر اهواز شد، با موافقت مقام معظم رهبری با برداشت از صندوق ملی توسعه کشور این اعتبار تامین شده است.

اشرفی اضافه کرد: در سال ۹۹ مبلغ ۵۰ میلیون یورو به این امر اختصاص داده شده است که در راستای ایستگاه‌های پمپاژ و تکمیل شبکه فاضلاب شهر اهواز هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: با تامین این اعتبارات ظرف سه سال مشکل  فاضلاب شهر اهواز بر طرف خواهد شد.

اشرفی گفت: در همین زمینه برای شرق اهواز که تقریبا ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز فاضلاب دارد، تصفیه خانه مدرن احداث شده که آماده بهره‌برداری است و افتتاح اولیه نیز انجام شده ولی به دلیل اینکه شبکه جمع آوری و کلکتور اصلی فاضلاب در شرق اهواز کامل نیست، این تصفیه خانه به طور کامل و با ظرفیت واقعی فعالیت نمی‌کند، خبر خوب این است که با پیگیری‌های انجام شده، یک شبکه جمع آوری کننده موقت تا ۲ ماه آینده با همکاری آبفای اهواز وارد مدار می‌شود و شاهد این خواهیم بود که بخش قابل توجهی از پساب شرق اهواز دیگر وارد رودخانه نخواهد شد.

به گفته وی مقرر شده است که فاضلاب تصفیه شده نیز بازچرخانی و استفاده مجدد شود.

وی گفت: تصفیه‌خانه شرق اهواز یکی از مجهزترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال حاضر در اهواز و از بهترین نمونه‌های تصفیه خانه در خاورمیانه است که توانایی تصفیه روزانه ۱۱۲ هزار مترمکعب پساب مطابق با استانداردهای جهانی را دارد، در این طرح بازچرخانی آب و استفاده مجدد از آب تصفیه شده برای پایین آوردن فشار برداشت آب بیشتر رودخانه که مورد تاکید شورای حفاظت محیط زیست است را دنبال می‌کنیم.

اشرفی ادامه داد: با  تکمیل کلکتورهای شبکه فاضلاب شرق اهواز روزانه در حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار متر مکعب پساب به رودخانه  جلوگیری می‌شود.

وی عدم تکمیل شبکه فاضلاب در سال‌های گذشته را نامناسب دانست و تصریح کرد: هنوز بخشی از فاضلاب شهر اهواز به رودخانه کارون وارد می‌شود که مورد قبول ما نیست و در تلاش هستیم تا این مشکل به صورت کامل حل شود، به مردم شریف خوزستان قول می دهیم تا ظرف سه سال آینده فاضلاب‌های شهری در اهواز وارد رودخانه کارون نخواهند شد، اعتبار آن تخصیص داده شده و اراده همه مسئولان استان  برای حل موضوع است، بر همین اساس فعالیت شروع شده و آب و فاضلاب اهواز در حال انتخاب پیمانکار و انجام کارهای اداری است.

اشرفی درباره فاضلاب‌های  غرب اهواز نیز گفت: غرب اهواز دارای تصفیه‌خانه  ۸۰ هزار متر مکعبی است و فاز دوم تکمیل این تصفیه‌خانه تامین اعتبار شده و ۴۰ میلیون یورویی برای آن اختصاص یافته که پیمانکار نیز مشخص و عملیات احداث  در حال انجام است که امیدواریم ظرف ۲ سال آینده این تصفیه‌خانه نیز تکمیل شود.

تصفیه فاضلاب بیمارستان‌های مسیر کارون

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با تاکید بر تصفیه همه فاضلاب‌های بیمارستانی قبل از ورود به رودخانه کارون، گفت: همه بیمارستان‌های خوزستان به خصوص بیمارستان‌هایی که در مسیر رودخانه کارون هستند، مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب شده‌اند و نگرانی‌ بابت ورود پساب‌های بیمارستانی به رودخانه کارون وجود ندارد، شهروندان مطمئن باشند  که فاضلاب تصفیه نشده بیمارستانی وارد رودخانه کارون نمی‌شود.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به صورت مستمر توسط آزمایشگاه تخصصی خود و هم از طریق آزمایشگاه‌های معتمد تصفیه خانه و پساب خروجی تمام بیمارستان‌ها را مورد پایش قرار می‌دهد که منطبق با استاندارد ملی باشند و خوشبختانه در حال حاضر به همین شکل است.

اشرفی در مورد پساب‌های طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز  گفت: بخش قابل توجهی از این پساب‌ها به آبگیرهای موجود هدایت می‌شوند و بخش دیگر به قسمت‌های جنوب تالاب شادگان و بخشی در تالاب ناصری هدایت می‌شوند.

وی افزود: مقدار محدودی از پساب‌های نیشکر به رودخانه کارون وارد می‌شود که دلیل آن بحران‌های آبی و سیل اخیر است، در حال پیگیری هستیم تا از طریق سازمان آب و برق و توسعه نیشکر از ورود این مقدار محدود هم جلوگیری کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: با توجه به اینکه آب شرب مصرفی و  پایدار از مقطع رودخانه کارون از ملاثانی تا جنوب اهواز برداشت نمی‌شود و عمده آب شرب مصرفی از طریق طرح غدیر و رودخانه کرخه تامین می‌شود، بنابراین آب مصرفی اهواز فاقد آلودگی است، اینکه گفته می‌شود پساب‌های بیمارستانی و کشاورزی وارد آب شرب می‌شوند صحت ندارد و مردم از لحاظ  مصرف آب شرب آسوده خاطر باشند.

وی در ادامه درباره اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست گفت: تمام برنامه‌های این اداره کل در راستای حفاظت از رودخانه کارون و از طریق شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که به ریاست استاندار و دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار می‌شود، انجام می‌شود.

اشرفی ادامه داد: طرح تجهیز بیمارستان‌ها به تصفیه پساب و جلوگیری از ورود فاضلاب و پساب بیمارستانی به طور مستقیم به رودخانه کارون، پایش مستمر تصفیه‌خانه‌های بیمارستانی و جلوگیری از ورود پساب‌های شرکت توسعه نیشکر به رودخانه از اقدامات و پیگیری‌های مجدانه محیط زیست با همکاری دستگاه‌های استان بوده همچنین تامین آب شرب از طریق طرح غدیر و تخصیص ۱۰۰ میلیون یورو برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر اهواز از عنایت خاص مقام معظم رهبری و ریاست  جمهوری در استان و پیگیری‌های مستمر امام‌جمعه و تاکید استاندار و همه مسئولان استان بوده که سبب شد تا تصمیم خوبی برای ساماندهی فاضلاب کارون اتخاذ شود.

بر اساس این گزارش، اهواز با بیش از ۱.۴ میلیون نفر جمعیت، تنها دارای یک تصفیه خانه فاضلاب در غرب شهر است که با ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز نمی‌تواند پاسخگوی حجم فاضلاب تولیدی باشد.

در حال حاضر ۹۵ درصد فاضلاب به صورت خام از ۲۳ نقطه به رودخانه کارون در اهواز تخلیه می‌شود. مقرر شده بود شرکت آبفا اهواز تا سال ۱۳۹۶ پنج نقطه بحرانی را که حدود ۴۰ درصد از فاضلاب اهواز از طریق آنها وارد رودخانه می‌شود، به عنوان اولویت اجرا کنند. اما این شرکت پیش از این اعلام کرده بوده که عدم اختصاص اعتبار مانع اجرای تعهداتش شده است.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تیر ماه ۹۸ در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، با اشاره به محقق نشدن تعهدات وزارت نیرو در طرح علاج بخشی و کاهش آلودگی رودخانه کارون گفته بود: در صورت عدم ارائه برنامه مدون برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون ظرف یک ماه آینده، شرکت آب و فاضلاب اهواز به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

به گفته وی، شرکت آب و فاضلاب اهواز سال‌هاست نبود اعتبار را به عنوان دلیل اجرایی نشدن طرح کاهش تخلیه آلودگی به رودخانه ارائه می‌کند، این در حالیست که در چهار سال گذشته هیچ اقدام عملی در زمینه کاهش تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون انجام نداده است، بر همین اساس به عنوان حافظ منافع محیط زیست نمی‌توانیم بیش از این صبر کنیم، بنابراین اقدام قضایی خود را علیه این شرکت انجام می‌دهیم.

کد خبر 515913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha