حسن حیدری: لیگ قهرمانان اروپا با نزدیک شدن به پایان دور رفت به تدریج چهره تیم‌های برتر خود را در مرحله یک هشتم نهایی می‌شناسد.

هفته آینده دور رفت مرحله مقدماتی به پایان می‌رسد. اکنون در برخی از گروه‌های هشتگانه وضعیت به گونه‌ای است که تیم‌های قدرتمند همه چیز را در اختیار دارند، ولی در برخی از گروه‌ها هنوز ابهاماتی برای شناخت تیم‌های صعود کننده وجود دارد. در گروه A  همان طور که پیش‌‌بینی می‌شد چلسی و بارسلونا راه صعود را در پیش گرفته‌اند. بازی هفته آینده این دو تیم در مقابل یکدیگر اوج بازی‌های پایان دور رفت خواهد بود. در گروه B بازی‌های ضعیف اینتر‌میلان تعجب محافل ایتالیایی را برانگیخته است. این تیم پرستاره اکنون با دو شکست متوالی در انتهای جدول قرار  دارد. تیم‌های لیورپول و آیندهوون در گروه C روی دو خط موازی گام برمی‌دارند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در گروه D نیز والنسیا و آث‌.رم  برای راهیابی به مرحله بعدی تلاش می‌کنند.
تیم رئال مادرید اگرچه در گروه E مقابل دیناموکیف به یک پیروزی پر گل دست یافت، اما برای صعود رقابت دشواری را با استه‌وابخارست دارد. لیون در این گروه بدون رقیب پیش می‌تازد.
تیم منچستر یونایتد قهرمان دو دوره جام باشگاه‌های اروپا بدون دردسر روی خط پیروزی قرار دارد تا به نقطه پایانی برسد. در گروه F سلتیک جدی‌ترین تیم برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی است. آرسنال مثل دو نماینده دیگر بریتانیا در لیگ قهرمانان با اقتدار در صدر گروه G جدول ایستاده است.

در روز دوم دور رفت ایتالیایی‌ها به نوعی ناکامان بزرگ بودند بعد از شکست اینتر و آث.رم، میلان نیز در مصاف با لیل با تساوی بدون گل متوقف شد تا این تیم پر ستاره از رسیدن به پیروزی محروم شود.هر چه بازی‌ها به پایان مرحله مقدماتی نزدیک می‌شود بر جذابیت آن افزوده می‌شود.بارسلونا، قهرمان فصل قبل لیگ قهرمانان اروپا در حالی‌که دیدار آسانی را مقابل وردربرمن پیش‌بینی می‌کرد اما اینگونه نشد و این تیم پر ستاره با تساوی یک بر یک مقابل این تیم آلمانی نتوانست به رکورد  200 گل در لیگ قهرمانان برسد و حالا باید در پی رسیدن به این رکورد در دیدار هفته آینده مقابل چلسی باشد.این تیم در حال حاضر در  104 بازی  198گل به ثمر رسانده است.
اما حادثه بزرگ این سفرمصدومیت ساموئل اتو که به دلیل یک برخورد شدید مجبور به ترک زمین شد و بعد از اینکه رامون کوتات، پزشک تیم بارسلونا به خوبی  او را معاینه کرد گفت: او پنج ماه از صحنه رقابت‌ها دور خواهد بود.
اتو از ناحیه زانوی را‌ست باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. غیبت او در بازی هفته آینده بارسلونا مقابل چلسی قطعاً تیم اسپانیایی را دچار مشکل خواهد کرد. این مهاجم در بازی قبلی این دو تیم در لندن گل پیروزی تیمش را در مرحله نیمه نهایی درون دروازه حریف جای داد.
در این گروه چلسی مقابل لفسکی‌صوفیه با هت‌تریک دروگبا  با 6 امتیاز در صدر جدول گروه A  قرار گرفت. برای چلسی اکنون زمان گرفتن انتقام مقابل بارسلونا رسیده است تا با یک پیروزی بزرگ ناکامی فصل پیش خود برابر ماتادورها را جبران کند. در این گروه وردربرمن و لفسکی شانس زیادی برای صعود ندارند.

سقوط اینتر
در آغاز قرعه‌کشی لیگ قهرمانان از اینترمیلان به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی یاد شد، اما اکنون یاران مانچینی در بحرانی‌ترین زمان با دو شکست متوالی در آستانه حذف شدن قرار دارند. بازی پر انتقاد اینتر در مصاف با بایرن مونیخ که منجر به شکست دو بر صفر و اخراج دو بازیکن کلیدی این تیم ابراهیموویچ و گروسو شد، این تیم را در شرایط بدی قرار داده است.هفته آینده اینتر با اسپارتاک مسکو دیدار سرنوشت‌ساز را در پیش دارد. برای ایتالیایی‌ها این بازی‌ آخرین فرصت برای بقا در لیگ قهرمانان است.
از سوی دیگر بایرن مونیخ با شکست اینتر با 6 امتیاز در صدر گروه B قرار گرفت تا صعودش را به مرحله بعدی آسان کند. بایرن در پایان دور رفت بازی سختی را با اسپورتینگ لیسبون در پیش دارد. بایرن مونیخ برای اولین بار از سال  1989 تاکنون در ایتالیا مقابل اینتر به پیروزی رسید.
ماگات در این‌باره گفت: این پیروزی برای ما لازم بود. عملکرد فنی تیم خوب بود. در دفاع نفوذ‌ناپذیر بودیم و از فرصت‌هایمان استفاده کردیم.
وی در ادامه گفت: انتظار چنین نمایشی را از بایرن مونیخ داشته است. ماگات در مورد دیدار تیمش مقابل اسپورتینگ لیسبون گفت: پرتغالی‌ها خود شانس صعود دارند و ما نباید آنها را تیم کوچکی فرض کنیم. آنها اینتر را شکست داده‌اند و برای ما حریف آسانی نخواهند بود.
در حالی‌که در روز نخست رقابت‌های گروهC  هر دو بازی بین تیم‌های بوردو و گالاتاسرای، آیندهوون با لیورپول با تساوی خاتمه یافته بود در دور دوم چهره مدعیان نمایان شد. پیروزی‌های لیورپول و آیندهوون باعث شد تا این دو تیم با 4 امتیاز در بالای جدول قرار گیرند. لیورپول به سختی در آنفیلد از سد گالاتاسرای عبور کرد، اما آیندهوون در خانه بوردو با اقتدار با نتیجه یک بر صفر حریف فرانسوی را با شکست مواجه ساخت.
در بازی‌های دور سوم که هفته آینده برگزار می‌شود لیورپول با بوردو و گالاتاسرای با آیندهوون دیدار می‌کنند. رافابنیتز، سرمربی لیورپول هنوز از نمایش بازیکنان تیمش راضی نیست و در این باره گفت: تیم ما هنوز انسجام لازم را در این دوره از بازی‌ها به دست نیاورده و امیدوارم در دیدار با بوردو مشکلات تیم برطرف شود.
لیورپول در حال حاضر توان فوق‌العاده‌ای در خط میانی و حمله دارد، اما در خط دفاع بسیار آسیب پذیر است. این تیم علیرغم اینکه سه گل از گالاتاسرای پیش بود، اما به راحتی دو گل از حریف دریافت کرد. امید کاران روی دو ارسال توپ روی دروازه لیورپول با ضربه سر هر دو گل گالاتاسرای  را به ثمر رساند. نبود یک مدافع سرزن در مرکز خط دفاع لیورپول یکی از معایب خط دفاع این تیم به شمار می‌رود.لیورپول در هفده بازی قبلی خود در آنفیلد تنها دو بار شکست خورده است.

شب تلخ رم در اسپانیا
جدال دو تیم سرشناس گروه   D بین تیم‌های والنسیا و آث‌.رم به سود تیم اسپانیایی تمام شد تا والنسیا بدون دغدغه در صدر جدول قرار گیرد.
در روزی که فرناندو مورینتس، بهترین گلزن والنسیا نتوانست دروازه رم را باز کند، آنگولو و دیوید ویلا این وظیفه را  انجام دادند تا دومین پیروزی تیمشان در لیگ قهرمانان رقم بخورد.
آث.رم در این بازی تلاش زیادی را به خرج داد، اما در نهایت تنها یک بار توسط توتی به گل رسید. آث.رم علیرغم این باخت هنوز وضعیت بهتری نسبت به سایر تیم‌ها دارد و با 3 امتیاز در مکان دوم جدول ایستاده است.
در بازی‌های هفته آینده والنسیا با شاختار دونیتسک و آث.رم با المپیا‌کوس دیدار می‌کند.

فرانسوی های قدرتمند
المپیک لیون با  ژرارد هولیه ما را به یاد المپیک مارسی دهه90 می‌اندازد؛ تیمی که موفق شد به عنوان اولین تیم فرانسوی قهرمان این جام شود افتخاری که تاکنون دیگر تیم فرانسوی به آن نائل شده است.
لیون فصل پیش نیز تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت، اما در نهایت موفق به صعود به دور بعدی نشد. هولیه این بار می‌خواهد تا مرحله نیمه‌نهایی پیش برود.دو پیروزی درخشان لیون مقابل رئال مادرید پرستاره  و استه‌وابخارست در خانه حریف این تیم را با  6 امتیاز در صدر جدول گروه E  قرار داد. لیون بعد از گذشت 180 دقیقه هنوز گلی دریافت نکرده و در این زمینه رکورددار است.
لیون در روز سوم این جام به دیدار دیناموکیف ضعیف‌ترین تیم این گروه می‌رود. بعد از لیون رئال مادرید و استه‌وابخارست با   3 امتیاز در مقام‌های دوم و سوم جدول قرار دارند. بازی این دو تیم در پایان دور رفت بسیار حائز اهمیت است، زیرا چهره تیم دوم این گروه مشخص خواهد شد.
فابیو کاپلو، سرمربی رئال مادرید در این باره می‌گوید: هنوز جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد. تیم  ما می‌تواند و باید در زمینه‌های زیادی با برطرف کردن معایب خود به اوج برسد. دیدار بعدی ما با حریف رومانیایی سرنوشت‌ساز است و باید در این بازی به پیروزی برسیم تا صعود ما به دور بعدی قطعی شود.

انتقام شیرین
منچستر یونایتد که در دوره قبل نتوانسته بود از مرحله مقدماتی صعود کند در این فصل بازی‌های لیگ قهرمانان را با قدرت دنبال می‌کند. پیروزی یک بر صفر هفته پیش این تیم مقابل بنفیکا برای شیاطین سرخ بسیار شیرین بود، زیرا فصل پیش در همین ورزشگاه با جام وداع کردند، اما این بار با افتخار ورزشگاه را ترک کردند.
منچستر در حال حاضر با  6 امتیاز پیشتاز گروهF به شمار می‌رود. فرگوسن بعد از این پیروزی گفت:‌ فکر می‌کنم نمایش خوبی داشتیم. بازی‌مان را هم با سرعت خوبی دنبال کردیم. در نیمه اول کمی متزلزل بودیم، اما در نیمه دوم با چند تغییر بهتر شدیم. وی در ادامه افزود: عملکرد خوب یونایتد به ضربه ‌عالی ساها محدود نمی‌شود. امیدوارم این برد به بازیکنان اطمینان لازم را بدهد تا اعتمادی را که در این بازی‌ها نیاز است به یکدیگر داشته باشند.
در بازی دیگر این گروه سلتیک به لطف درخشش یک بازیکن آسیایی به نام ناکامورا که با نفوذهای خود مدافعان کپنهاگن را وادار به یک خطای پنالتی کرد به پیروزی یک بر صفر مقابل تیم دانمارکی رسید.بعد از منچستر یونایتد سلتیک به رهبری گوردن استرچان، جدی‌ترین رقیب برای صعود به دور بعدی است.
در بازی‌های دور سوم منچستر دیداری با کپنهاگن خواهد داشت و سلتیک به مصاف بنفیکا می‌رود. در این بازی روی‌کاستا که در بازی قبلی غایب بود در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌گیرد. بنفیکا برای رفتن به دور بعدی محکوم به پیروزی در بازی آینده است.

خلاقیت تازه آنری
آرسنال بعد از دو پیروزی متوالی مقابل رقبایی که در گروه G به نظر می‌رسید دردسرساز خواهد شد بار دیگر اقتدار خود را  در اروپا به نمایش گذاشت.
این تیم با پیروزی مقابل هامبورگ و پورتو با به دست آوردن امتیاز کامل این دو بازی خود را برای نبرد سرنوشت‌ساز هفته آینده مقابل زسکا مسکو آماده می‌کند.
تیم روسی از روز نخست مسابقات نشان داد که برای تفریح به لیگ قهرمانان نیامد و قصد دارد تا بار دیگر به افتخارات گذشته دست یابد.
زسکا با تساوی مقابل پورتو و پیروزی برابر هامبورگ شانس خود را برای صعود از این گروه افزایش داده است.
آرسن ونگر بعد از پیروزی مقتدرانه تیمش مقابل پورتو گفت: از این پیروزی بسیار خرسند هستم، زیرا در طول  بازی برتری کاملی مقابل پورتو داشتیم. عملکرد تیمی ما بسیار خوب بود و بازی به بازی قوی‌تر می‌شویم. وی در ادامه گفت: ما دو گل عالی به ثمر رساندیم که یکی از آنها با ضربه سر بود. فکر می‌کنم آنری می‌تواند در هر بازی یک گل با
ضربه سر بزند. این موضوعی است که ما به تازگی کشف کرده‌ایم و حالا می‌بینیم که او روی ضربات سر نیز مانند پا بازیکن ارزشمندی است.
اما در این گروه دیگر هیچ جای امیدی برای هامبورگ وجود ندارد  دو شکست متوالی برای شاگردان توماس دال باور  کردنی نیست و این تیم را در لیگ قهرمانان با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است؛ البته اوضاع این تیم در بوندس لیگا نیز چندان رضایت بخش نیست، زیرا آنها در انتهای جدول قرار دارند.

کد خبر 5157

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز