مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

گلیم یکی از صنایع‌دستی است که در گذشته مردم دهستان شعبجره از توابع بخش یزدان‌آباد در شهرستان زرند می‌بافتند و این روزها رونق دوباره آن نیازمند حمایت مسئولان است.

گلیم‌بافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  عضو انجمن میراث فرهنگی دهستان شعبجره گفت: بافت دستی گلیم در این دهستان ریشه تاریخی دارد و بنا به گفته نیاکان و بزرگان این منطقه، قدمت این هنر و صنعت دستی به حدود ۴۰۰ سال پیش می‌رسد.

حسین رفیعی افزود: هنرمندان بافنده گلیم شعبجره با انتقال سینه به سینه این هنر زیبا از گذشته تاکنون سعی بر حفظ این هنر و صنعت کرده‌اند.

رفیعی بیان کرد: این گلیم در نقش‌های مختلفی از جمله گلیم تخته‌ای، گلیم چشمو تخته‌ای، پیچ تخته‌ای، اشکستنی، پیچ اشکستنی، سه تخته یک اشکستنی، ابرو (مخلوطی از همه نقش‌ها) و به‌صورت ذهنی و بدون نقش روی کاغذ بافته می‌شود.

او ادامه داد: سالیان گذشته کاشت پنبه در این دهستان رواج داشت و مردم تقریبا تمام مواد اولیه بافت گلیم را در کارگاه‌های نخ‌ریسی و رنگرزی روستا تهیه می‌کردند، ولی در سال‌های اخیر و با توجه به خشکسالی‌ها، کشت نشدن پنبه و از طرفی کم‌فروغ شدن کارگاه‌های بافت گلیم همین تعداد کم، بافندگان را به سمت مواد صنعتی برای بافت گلیم شعبجره آورده است.

عضو انجمن میراث فرهنگی دهستان شعبجره تصریح کرد: در گذشته گلیم‌های بافته شده برای فروش به روستاها و شهرهای اطراف فرستاده می‌شدند و طرفداران خاص خود را داشتند.

رفیعی افزود: گلیم‌بافان، صنایع دستی دیگری از جمله باردان، سفره آردی، خورجین، توبره و جوال (کیسه نگهداری گندم) که از جنس گلیم بود را نیز تولید می‌کردند و رسم بود از گلیم به‌عنوان جهیزیه عروس استفاده می‌کردند.

او گفت: برگزاری نمایشگاه و جشنواره برای معرفی بیشتر این محصول نیاز است.  خوشبختانه سال ۹۸ با همکاری مسئولان و هنرمندان مشغول در این هنر، جشنواره گلیم در دهستان شعبجره برای معرفی بیشتر این گلیم برگزار شد.

عضو انجمن میراث فرهنگی دهستان شعبجره افزود: با توجه به وجود ابنیه تاریخی کهن و ارزشمند در شعبجره، فعال کردن کارگاه‌های بافت گلیم، ایجاد بازارچه‌های دائمی و برندسازی این محصول در دهستان تاریخی شعبجره می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی باشد.

 گلیم‌بافان شعبجره حمایت می‌شوند

بخشدار یزدان‌آباد زرند گفت: بخش یزدان‌آباد ظرفیت بالقوه‌ای در زمینه گردشگری و توسعه آن دارد.

میثم ترابی افزود: یزدان‌آباد با داشتن بیش از ۳۰ اثر تاریخی ارزشمند و وجود صنایع دستی منحصر به فرد از جمله گلیم‌بافی، پته‌بافی، شده‌بافی و فرش‌بافی می‌تواند نقش فعالی در گردشگری شمال کرمان داشته باشد.

او بیان کرد: یکی از صنایع دستی ارزشمند در بخش یزدان‌آباد صنعت دستی گلیم شعبجره است که امیدواریم با حمایت نهادهای ذیربط از جمله میراث فرهنگی، صمت و فنی و حرفه‌ای تولید و بافت این صنعت خوش نقش و نگار گسترش یابد.

ترابی گفت: از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بخش یزدان‌آباد دعوت می‌کنیم. بخشداری یزدان‌آباد آماده حمایت از هنرمندان و علاقمندان به هنر گلیم‌بافی شعبجره است.

گلیم‌بافی شعبجره برند ندارد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند گفت: این شهرستان همواره به نام معادن و صنایع معدنی مشهور است، ولی واقعیت این است که زرند یکی از قطب‌های صنایع خرد خانگی در استان به شمار می‌آید.

مهدی باصره افزود: شهر زرند و روستاهای اطراف آن کانون اصلی صنایع خرد خانگی از جمله فرش دستباف به شمار می‌آیند و در حال حاضر بیش از ۷ هزار نفر در این شهرستان مهارت بافندگی فرش دستباف و گلیم را دارند.

او بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر از زنان شاغل در این صنعت ساماندهی و نزدیک به هزار نفر نیز از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند و هر ساله اعتباراتی نیز با بازپرداخت چهار ساله و کارمزد ۴ درصد در اختیار صاحبان این مشاغل قرار می‌گیرد.

باصره گفت: قطعا این هنر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق از تولید تا فروش است تا بتوانیم بیشترین ارزش افزوده را نصیب فعالان صنعت دستی گلیم کنیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند بیان کرد: برند نداشتن گلیم، به‌روزرسانی نشدن نقوش به‌کار رفته در آن و نبود کارگاه‌های متمرکز از مهم‌ترین عوامل کم‌رونقی گلیم شعبجره است. کارشناسان این اداره آماده مشاوره به هنرمندان و فعالان این صنعت دستی ارزشمند هستند تا بار دیگر کارگاه‌هایشان رونق گیرد.

تدوین برنامه یکساله برای تحقیق و توسعه صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم گفت: احیا و حمایت از صنایع دستی منسوخ شده همواره در دستور کار این سازمان بوده و از رسالت‌های مهم میراث فرهنگی و گردشگری است.

کاظم حسین‌زاده بیان کرد: معتقدیم از بین رفتن صنایع دستی یک منطقه می‌تواند تاثیرهای منفی جبران‌ناپذیری بر فرهنگ و اقتصاد آنجا بگذارد.

او افزود: در مورد شهرستان زرند برنامه یکساله تحقیق و توسعه صنایع دستی شهرستان که گلیم شعبجره هم بخشی از آن است تدوین و به فرمانداری زرند ارائه شده تا پیش‌بینی‌های مالی مورد نیاز و مطالعات اولیه برای احیا و توسعه آن انجام شود.

حسین‌زاده گفت: امیدواریم بعد از فاز مطالعات صنایع دستی منسوخ شده شهرستان زرند وارد فاز آموزش و اجرایی شدن برنامه توسعه این صنایع دستی شویم.

کد خبر 515308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha