مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

گلیم یکی از صنایع‌دستی است که در گذشته مردم دهستان شعبجره از توابع بخش یزدان‌آباد در شهرستان زرند می‌بافتند و این روزها رونق دوباره آن نیازمند حمایت مسئولان است.

گلیم‌بافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  عضو انجمن میراث فرهنگی دهستان شعبجره گفت: بافت دستی گلیم در این دهستان ریشه تاریخی دارد و بنا به گفته نیاکان و بزرگان این منطقه، قدمت این هنر و صنعت دستی به حدود ۴۰۰ سال پیش می‌رسد.

حسین رفیعی افزود: هنرمندان بافنده گلیم شعبجره با انتقال سینه به سینه این هنر زیبا از گذشته تاکنون سعی بر حفظ این هنر و صنعت کرده‌اند.

رفیعی بیان کرد: این گلیم در نقش‌های مختلفی از جمله گلیم تخته‌ای، گلیم چشمو تخته‌ای، پیچ تخته‌ای، اشکستنی، پیچ اشکستنی، سه تخته یک اشکستنی، ابرو (مخلوطی از همه نقش‌ها) و به‌صورت ذهنی و بدون نقش روی کاغذ بافته می‌شود.

او ادامه داد: سالیان گذشته کاشت پنبه در این دهستان رواج داشت و مردم تقریبا تمام مواد اولیه بافت گلیم را در کارگاه‌های نخ‌ریسی و رنگرزی روستا تهیه می‌کردند، ولی در سال‌های اخیر و با توجه به خشکسالی‌ها، کشت نشدن پنبه و از طرفی کم‌فروغ شدن کارگاه‌های بافت گلیم همین تعداد کم، بافندگان را به سمت مواد صنعتی برای بافت گلیم شعبجره آورده است.

عضو انجمن میراث فرهنگی دهستان شعبجره تصریح کرد: در گذشته گلیم‌های بافته شده برای فروش به روستاها و شهرهای اطراف فرستاده می‌شدند و طرفداران خاص خود را داشتند.

رفیعی افزود: گلیم‌بافان، صنایع دستی دیگری از جمله باردان، سفره آردی، خورجین، توبره و جوال (کیسه نگهداری گندم) که از جنس گلیم بود را نیز تولید می‌کردند و رسم بود از گلیم به‌عنوان جهیزیه عروس استفاده می‌کردند.

او گفت: برگزاری نمایشگاه و جشنواره برای معرفی بیشتر این محصول نیاز است.  خوشبختانه سال ۹۸ با همکاری مسئولان و هنرمندان مشغول در این هنر، جشنواره گلیم در دهستان شعبجره برای معرفی بیشتر این گلیم برگزار شد.

عضو انجمن میراث فرهنگی دهستان شعبجره افزود: با توجه به وجود ابنیه تاریخی کهن و ارزشمند در شعبجره، فعال کردن کارگاه‌های بافت گلیم، ایجاد بازارچه‌های دائمی و برندسازی این محصول در دهستان تاریخی شعبجره می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی باشد.

 گلیم‌بافان شعبجره حمایت می‌شوند

بخشدار یزدان‌آباد زرند گفت: بخش یزدان‌آباد ظرفیت بالقوه‌ای در زمینه گردشگری و توسعه آن دارد.

میثم ترابی افزود: یزدان‌آباد با داشتن بیش از ۳۰ اثر تاریخی ارزشمند و وجود صنایع دستی منحصر به فرد از جمله گلیم‌بافی، پته‌بافی، شده‌بافی و فرش‌بافی می‌تواند نقش فعالی در گردشگری شمال کرمان داشته باشد.

او بیان کرد: یکی از صنایع دستی ارزشمند در بخش یزدان‌آباد صنعت دستی گلیم شعبجره است که امیدواریم با حمایت نهادهای ذیربط از جمله میراث فرهنگی، صمت و فنی و حرفه‌ای تولید و بافت این صنعت خوش نقش و نگار گسترش یابد.

ترابی گفت: از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بخش یزدان‌آباد دعوت می‌کنیم. بخشداری یزدان‌آباد آماده حمایت از هنرمندان و علاقمندان به هنر گلیم‌بافی شعبجره است.

گلیم‌بافی شعبجره برند ندارد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند گفت: این شهرستان همواره به نام معادن و صنایع معدنی مشهور است، ولی واقعیت این است که زرند یکی از قطب‌های صنایع خرد خانگی در استان به شمار می‌آید.

مهدی باصره افزود: شهر زرند و روستاهای اطراف آن کانون اصلی صنایع خرد خانگی از جمله فرش دستباف به شمار می‌آیند و در حال حاضر بیش از ۷ هزار نفر در این شهرستان مهارت بافندگی فرش دستباف و گلیم را دارند.

او بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر از زنان شاغل در این صنعت ساماندهی و نزدیک به هزار نفر نیز از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند و هر ساله اعتباراتی نیز با بازپرداخت چهار ساله و کارمزد ۴ درصد در اختیار صاحبان این مشاغل قرار می‌گیرد.

باصره گفت: قطعا این هنر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق از تولید تا فروش است تا بتوانیم بیشترین ارزش افزوده را نصیب فعالان صنعت دستی گلیم کنیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند بیان کرد: برند نداشتن گلیم، به‌روزرسانی نشدن نقوش به‌کار رفته در آن و نبود کارگاه‌های متمرکز از مهم‌ترین عوامل کم‌رونقی گلیم شعبجره است. کارشناسان این اداره آماده مشاوره به هنرمندان و فعالان این صنعت دستی ارزشمند هستند تا بار دیگر کارگاه‌هایشان رونق گیرد.

تدوین برنامه یکساله برای تحقیق و توسعه صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم گفت: احیا و حمایت از صنایع دستی منسوخ شده همواره در دستور کار این سازمان بوده و از رسالت‌های مهم میراث فرهنگی و گردشگری است.

کاظم حسین‌زاده بیان کرد: معتقدیم از بین رفتن صنایع دستی یک منطقه می‌تواند تاثیرهای منفی جبران‌ناپذیری بر فرهنگ و اقتصاد آنجا بگذارد.

او افزود: در مورد شهرستان زرند برنامه یکساله تحقیق و توسعه صنایع دستی شهرستان که گلیم شعبجره هم بخشی از آن است تدوین و به فرمانداری زرند ارائه شده تا پیش‌بینی‌های مالی مورد نیاز و مطالعات اولیه برای احیا و توسعه آن انجام شود.

حسین‌زاده گفت: امیدواریم بعد از فاز مطالعات صنایع دستی منسوخ شده شهرستان زرند وارد فاز آموزش و اجرایی شدن برنامه توسعه این صنایع دستی شویم.

کد خبر 515308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha