چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی، مذهبی تخت‌فولاد اصفهان از اجرای طرح بدنه‌سازی اطراف این مجموعه به صورت نقطه‌ای و تدریجی خبر داد.

تخت فولاد اصفهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدعلی معرک‌نژاد گفت: تخت‌فولاد بافت و محدوده‌ای تاریخی دارد که حدود آن مشخص است اما خط حریم و دیواره واضحی در آن دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: طرح بدنه‌سازی اطراف مجموعه تخت‌فولاد با هدف خواناتر کردن این سرزمین مقدس که دومین قبرستان جهان تشیع است برای شهروندان و گردشگری انجام می‌شود.

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی، مذهبی تخت‌فولاد اصفهان تصریح کرد: این بدنه‌سازی محیط زیادی از اطراف تخت‌فولاد را دربرمی‌گیرد و به لحاظ بودجه‌ای نمی‌توانیم تمام آن را در قالب یک طرح و زمان محدود انجام دهیم بنابراین به صورت تدریجی و نقطه‌ای اجرا خواهد شد.  

وی اظهار کرد: طرح بدنه‌سازی اطراف تخت‌فولاد در شورای سیاست‌گذاری طرح‌های عمرانی شهرداری اصفهان مصوب شده است و در هر نقطه‌ای که ساماندهی در جوار حریم تخت‌فولاد داشته باشیم در کنار آن طرح بازسازی دیواره‌های مربوط به تخت‌فولاد نیز اجرا خواهد شد.

معرک‌نژاد افزود: در سال‌ ۹۹  طرح‌های ساماندهی خیابان بابارکن الدین و گذر گردشگری بهشت را داریم که به موازات آن دیواره‌ها و بدنه‌های اطراف بقعه بابا رکن‌الدین نیز در قالب این طرح جدید ساماندهی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی محوطه شمالی مصلای تخت‌فولاد در دستور کار است که همزمان با ساماندهی این محوطه، بدنه‌سازی اطراف آن نیز انجام می‌گیرد.

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی، مذهبی تخت‌فولاد گفت: طرح بدنه‌سازی به گونه‌ای است که اطراف تخت‌فولاد محصور نمی‌شود بلکه شفاف و خوانا و سبک و به صورت نمادین است و از ستون‌های بدنه تخت‌فولاد برای معرفی مشاهیر و شخصیت‌های مدفون در این قبرستان تاریخی برای گردشگران استفاده خواهد شد.

تکایای تخت‌فولاد با اعتبار سه میلیارد ریال نورپردازی می‌شوند

وی گفت: طرح نورپردازی شبانه تخت‌فولاد به صورت ویژه‌ و در زمان حاضر طرح نورپردازی قسمت شمال مصلا و تکیه بابارکن الدین در دستور کار قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده این طرح با انتخاب پیمانکار مربوطه، عملیاتی شود.

معرک‌نژاد همچنین عنوان کرد: طرح دیگری با عنوان نورپردازی تکایا، بقاع و محوطه‌ها در دستور کار است که سال ۹۸، ۹ تکیه و بقعه تخت‌فولاد اصفهان با ردیف بودجه سه میلیاردریالی نورپردازی شده است که عمده آن در مسیرهای پرتردد و مراجعه شهروندان قرار دارد.

وی تکیه‌های خادم الشریعه، بابارکن الدین، بانو امین، تویسرکانی، مادرشاهزاده و فیض علی شاه را از جمله این تکایا برشمرد و گفت: امسال نیز حدود ۱۱ تکیه تخت‌فولاد با اعتباری بالغ بر سه میلیاردریال نورپردازی خواهند شد.

تخت‌فولاد در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۳۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این ظرفیت را دارد که به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی ایران و تاریخ معماری اصفهان تبدیل شود، زیرا تنها یک قبرستان ساده نیست بلکه گنجینه‌ای از مشاهیر و مفاخر ایران و جهان اسلام است.

تخت‌فولاد اصفهان با نام وادی السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع آرامگاه بیش از ۲ هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی و همچنین سایت موزه‌ای گردشگری برای طالبان فرهنگ و معرفت است.

مکان‌های مهم و تاریخی ثبت شده ملی تخت‌فولاد عبارتند از: تکیه میرفندرسکی معروف به تکیه بختیاری‌ها، سنگ قبر بابا فولاد حلوائی، آرامگاه بابا رکن‌الدین، تکیه آغا باشی، تکیه آقاحسین خوانساری، تکیه آقا مجلسی، تکیه بروجردیها، تکیه تویسرکانی، تکیه جویباره‌ای، تکیه خاتون ‌آبادی، تکیه ریزیها، تکیه سید العراقین، تکیه شهشهانی، تکیه فیض، تکیه لسان‌الارض، تکیه مادر شاهزاده، تکیه محمد جعفرآباده‌ای، تکیه میرزا رفیعا، تکیه واله (والهیه)، تکیه چهارسوقی، تکیه کازرونی، تکیه کلباسی (ابوالمعالی)، آرامگاه بید آبادی، آب‌انبار کازرونی، شبستان مسجد مصلی، مسجد رکن الملک، و تکیه فاضل هندی.

تکیه‌های امین، شهدا، گلزار، مقدس، بروجردی (درب کوشکی‌ها)، خواجوئی، امام جمعه، خطیره السادات رضوی، بهشتی، خلیلیان، زرگرها، ایزدخواستی، زنجانی و بقعه احمد عرفان در زمان معاصر احداث شده است.

براساس آمار موجود سالانه صدها هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی دیدن می‌کنند.

کد خبر 515281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha