سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

شیوع ویروس کرونا سبب شده است در این روزها با حجم بسیار زیادی از اخبار مواجه شویم که ممکن است به سردرگمی و اضطراب ما بینجامد. در این میان کودکان نیز ممکن است با مشکلاتی نطیر نگرانی، استرس و غم روبه‌رو شوند.

کرونا ـ کودکان

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از یونیسف نوشت: با رعایت هشت نکته در یک گفت‌وگوی باز و حمایتی با کودکان می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا این مسئله را درک کنند و خود را با آن تطبیق دهند.

۱. سؤالات باز بپرسید و گوش دهید

کار را با دعوت از کودکتان برای گفت‌وگو درباره مسئله شروع کنید. بررسی کنید که از قبل چقدر درباره موضوع می‌دانند و بگذارید آن‌ها بحث را هدایت کنند. اگر کودکان در سنین پایین بوده و هنوز درباره همه‌گیری نشنیده‌اند، شاید نیاز نباشد که موضوع را مطرح کنید فقط به آن‌ها رعایت مناسب اصول بهداشت شخصی را بدون ایجاد ترس جدید یادآوری کنید.

مطمئن شوید که در محیطی ایمن هستید و به کودکتان اجازه دهید آزادانه سخن بگوید. نقاشی، داستان و دیگر فعالیت‌ها برای باز کردن بحث می‌تواند مفید باشد.

مهم‌ترین نکته این است که از نگرانی‌های آن‌ها اجتناب نکرده و یا این نگرانی‌ها را کوچک نشمرید. مطمئن شوید که احساسات کودکتان را قبول و تأیید کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که احساس ترس درباره چنین موضوعاتی طبیعی است. نشان دهید با توجه کامل به آن‌ها گوش می‌دهید و مطمئن شوید که می‌توانند با شما یا معلمشان در هر زمانی گفت‌وگو کنند.

۲. صادق باشید؛ واقعیت را به روش قابل فهم برای کودک توضیح دهید

کودکان حق دارند درباره آنچه در جهان رخ می‌دهد اطلاعات واقعی داشته باشند، اما افراد بالغ نیز وظیفه دارند آن‌ها را از استرس دور نگه دارند. برای هر سنی از زبان مناسب آن‌ها استفاده کنید، واکنش‌های آن‌ها را زیر نظر بگیرید و در برابر سطح اضطراب آن‌ها حساس باشید.

اگر پاسخ سؤالات را نمی‌دانید، حدس و گمان نزنید. از این امر به عنوان فرصتی برای همکاری و یافتن جواب استفاده کنید. وب‌سایت‌های سازمان‌های بین‌المللی مانند یونیسف و سازمان جهانی بهداشت منابع بسیار خوب اطلاعات هستند. به کودکان توضیح دهید که برخی اطلاعات آنلاین دقیق نیستند و این‌که بهترین کار اطمینان به متخصصان است.

۳. به کودکان نشان دهید چگونه می‌توانند از خود و دوستانشان محافظت کنند
یکی از بهترین راه‌ها برای سالم نگه داشتن کودکان از ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها تشویق به شست‌وشوی مداوم دست‌هاست. قرار نیست که یک مکالمه ترسناک داشته باشید. همچنین می‌توانید به کودکان نشان دهید چگونه سرفه یا عطسه را با آرنج بپوشانند. توضیح دهید که بهترین کار نزدیک نشدن به افرادی است که این نشانه‌ها را دارند و از آن‌ها بخواهید اگر احساس تب، سرفه یا سختی در تنفس داشتند به شما بگویند.

۴. به کودکان حس اطمینان بدهید

زمانی که تصاویر ناخوشایند بسیاری در تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی اینترنتی می‌بینیم، برخی اوقات ممکن است احساس کنیم که بحران ما را احاطه کرده است. کودکان ممکن است نتوانند بین تصاویر روی صفحه و زندگی شخصی واقعی‌شان تمایز قائل شوند و این امر باعث می‌شود باور کنند که در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارند. می‌توانید در صورت امکان با پدید آوردن فرصت‌های بازی و استراحت برای کودکانتان به آن‌ها کمک کنید با استرس مقابله کنند. تا جایی که ممکن است برنامه‌های روزانه و معمول را بالاخص قبل از خوابیدن کودکان اجرا کنید یا به آن‌ها کمک کنید در محیط تازه برنامه‌های روزانه جدیدی برای خود ایجاد کنند.

اگر درباره یک همه‌گیری در منطقه خودتان توضیح می‌دهید، به کودکان یادآوری کنید که ابتلای آن‌ها به بیماری نامحتمل است، اغلب افرادی که به ویروس مبتلا می‌شوند دچار بیماری شدید نخواهند شد و این‌که بزرگسالان در تلاش‌اند خانواده را ایمن و سالم نگه دارند.

اگر کودک شما احساس ناخوشی دارد، به او توضیح دهید که باید در خانه یا در بیمارستان بماند، زیرا برای خود و دوستانشان ایمن‌تر است. به آن‌ها اطمینان دهید که می‌دانید تبعیت از قوانین برخی اوقات سخت باشد، اما کمک خواهد کرد که همه سالم بمانند.

۵. بررسی کنید آیا کودکانتان در معرض انگ هستند یا این‌که خود به کسی انگ می‌زنند

بیماری کرونا توأم با گزارش‌های متعددی درباره تبعیض نژادی در اطراف جهان است، بنابراین باید مطمئن شوید که کودکانتان نه زورگویی را تجربه و نه آن را اعمال می‌کنند.

توضیح دهید ویروس کرونا با ظاهر افراد، مکانی که از آن می‌آیند یا زبانی که سخن می‌گویند ارتباطی ندارد. اگر به آن‌ها برچسب زده شده یا در مدرسه مورد زورگویی واقع شده‌اند، باید بتوانند به راحتی این مسئله را با فرد بالغ مورد اعتمادشان مطرح کنند.

به کودکانتان یادآوری کنید که در مدرسه همه باید ایمن باشند. زورگویی همیشه کاری اشتباه است و ما باید سهم خودمان را در اشاعه مهربانی و حمایت از یکدیگر انجام دهیم.

۶. درباره افرادی که کمک می‌کنند صحبت کنید

مهم است که کودکان بدانند مردم با مهربانی و سخاوتمندی به همدیگر کمک می‌کنند.

داستان‌های کارکنان سلامت، دانشمندان و افراد جوان را که در تلاش برای توقف همه‌گیری و ایمن نگه داشتن جامعه هستند بازگو کنید. دانستن این نکته که افراد دلسوز و مهربان دست به کار شده‌اند حس اطمینان خاطر بسیاری می‌دهد.

۷. مواظب خودتان باشید

اگر خودتان را هم با وضعیت تطبیق دهید، می‌توانید به کودکانتان بهتر کمک کنید. کودکان از واکنش شما به اخبار الگوبرداری خواهند کرد، بنابراین دانستن این‌که شما نیز خونسرد بوده و کنترل وضعیت را در اختیار دارید به آن‌ها کمک خواهد کرد.

۸. گفت‌وگو را با حمایت و توجه پایان دهید

دانستن این‌که کودکان را در وضعیت اضطراب رها نمی‌کنیم مهم است. زمانی که گفت‌وگو را پایان می‌دهید، سعی کنید با بررسی زبان بدن و نیز ملاحظه این‌که آیا از لحن صدای همیشگی‌شان استفاده می‌کنند و نیز بررسی تنفس آن‌ها سطح نگرانی‌شان را تشخیص دهید.

کد خبر 515053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha