یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

سفر 9 روزه رهبرانقلاب به استان فارس و جلسه هیات دولت منهای حضور رئیس‌جمهور با ایشان نشان دهنده جدیت برنامه سفرهای استانی مقام معظم رهبری است که از سال‌های گذشته در دستور کار ایشان قرار داشته است.

بی توجهی‌ها و مرکز زدگی‌ها آفتی است که مدیریت کشورمان با آن دست به گریبان است و از همین جهت بود که رهبر انقلاب در سال‌های گذشته با سفرهای استانی از نزدیک با هموطنان به گفت‌وگو می‌پردازند و با بررسی مشکلات، آنها را به دولت‌ها اعلام و ابلاغ می‌کنند؛ رویه‌ای که فقط بخشی از فواید سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب است.

از آنجایی که دولت نهم با شعار کابینه 70میلیونی و اجتناب از برگزاری صرف جلسات هیات دولت در پایتخت تا کنون عمل کرده است، اما عنصر مفقوده در این عرصه ارزیابی این اقدام در خور توجه و مجدانه است.

هیات دولت در حالی پس از تشکیل جلسه‌ای ویژه در شیراز، عصر روز چهارشنبه به حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدند که آنان نیز سال گذشته و در اردیبهشت ماه به استان فارس سفرکرده و مصوباتی نیز داشته اند  و  تاکید رهبرانقلاب مبنی بر اینکه «طرح‌ها و مصوبات خوب دولت برای استان فارس، باید با پیگیری جدی و سرعت هرچه بیشتر اجرا شود و مردم مؤمن و با فرهنگ این استان، حضور فعال مسئولان را در روند حل مشکلات استان، کاملا احساس کنند» موید تاکید ایشان بر ضرورت سرعت عملکردها است.

استان فارس که به‌عنوان یکی از استان‌های برخوردار کشور محسوب می‌شود دارای محرومیت‌هایی در حوزه‌های مختلف است و همین دولت را به بررسی این نقاط ضعف در سفرهای استانی واداشته است؛ موضوعی که مصوب شدن صرف آن کارایی نداشته و باید نتیجه ملموس آن در زندگی روزمره خود را نشان دهد. قطعا این مهم در قالب آمار و ارقام کلی و یا افتتاح‌های شتاب زده طرح‌ها از سوی دولت مقدور نیست؛ مسئله‌ای که بررسی آن در استان‌هایی که دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور به آن انجام شده ضروری است؛ سفرهایی که معروف به سفر نهایی و همراه با نتیجه است.

داوودی معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت با رهبر انقلاب ضمن تشریح اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته برای اجرای ده‌ها طرح مختلف صنعتی، پتروشیمی، آموزشی ، علمی،هنری، دانشگاهی و طرح‌های دیگر اعلام کرد: «احداث اولین پژوهشکده دانشجویی، ایجاد ارتباط عمیق میان دانشگاه شیراز و وزارتخانه‌های علوم و نفت برای تامین پژوهش‌ها و اجرای طرح‌های مورد نیاز وزارت نفت و طرح‌های مختلف در زمینه‌های بهداشت، درمان، راه، تعاون، صنایع و مسکن از جمله مصوبات هیات وزیران است.»

آنچه معاون اول رئیس‌جمهور آن را در حضور رهبر انقلاب در فارس تشریح کرده است «گزارشی» است از آنچه دولت قصد انجام آن در فارس را دارد؛ آن چیزی که بررسی‌اش به مدد سفر رهبر انقلاب به استان فارس فراهم شده است و غیرمستقیم ضرورت نظارت بر نتایج سفرهای استانی دولت را مشخص می‌کند.

مردم در سفرهای استانی دولت به‌دنبال نتایج عینی و ملموس در زندگی خود هستند؛ آن چیزی که نظارت بر انجام و حسن اجرای قول‌هایی که به مردم داده می‌شود و هزینه‌هایی که صرف می‌شود را صدچندان کرده است. کابینه دولت نهم سال گذشته از نزدیک با موضوعات و مسائل استان فارس آشنا شده بود و به‌طور حتم مجموعه‌ای از مسائل پیش روی هر وزارتخانه در سفر اردیبهشت هیات دولت به فارس مشخص شده است؛ موضوعی که توقع آن می‌رفت گزارشی از آن ارائه می‌شد.

حال که به یمن سفر رهبر انقلاب به استان فارس و تاکید ویژه ایشان به حل مسائل منطقه‌ای و محلی نگاه و بازخوانی عملکرد دولت در این استان ممکن شده و یکی از سفرهای استانی دولت مورد بررسی قرار گرفته است ضرورت بررسی جامع و مشخص شدن نتایج کارشناسی سفرهای استانی هیات دولت خودنمایی می‌کند، موضوعی که باید درباره تمام استان‌ها مشخص شود؛ همه استان‌ها مانند فارس شناخته شده نیستند که مشکلات آنها به چشم بیاید.

احمدی نماینده مردم ممسنی از توابع استان فارس در گفت‌وگو با همشهری عصر با اشاره به اینکه خیلی از طرح‌های سفرهای استانی دولت اجرایی شده است اما هنوز احداث بیمارستان شهرستان رستم آغاز نشده  و در مورد شبکه فرسوده برق و نوسانات آن نیز اقدامی انجام نشده است اظهار داشت: کارشناسی و نظارت بر سفرهای استانی دولت قبل و بعد از آن ضروری است چرا که مصوبات باید در زمان مشخص و معلوم شده به اجرا در بیایند.

 وی درباره اینکه چه نهادی مسئول نظارت بر نتایج سفرهای استانی دولت است گفت: این مسئولیت مشترک دولت و مجلس است که باید به‌طور همزمان بر حسن اجرا و نتایج مصوبات سفرهای استانی دولت نظارت داشته باشند و مجلس نیز پیگیر مصوباتی که براساس ردیف‌های بودجه سالانه مصوب می‌شود باشد.

محمدنبی رودکی نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در عین حال که از اجرای 60درصدی مصوبات سفرهای استانی هیات دولت خبر می‌دهد تاکید می‌کند که« در نظر گرفتن تشکیلاتی برای بررسی سفرهای استانی دولت ضروری و واجب است.»

 وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون معاون اجرایی رئیس‌جمهور و استانداران مسئول پیگیری نتایج سفرهای استانی هستند گفت: دولت احتیاج به نهادی هرچند کوچک برای نظارت جدی و دقیق بر مصوبات استانی دارد چرا که به اعتقاد وی« این نهاد نظارتی به نفع دولت است.»

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظارت بر انجام و میزان اجرای مصوبات سفرهای استانی دولت را اقدامی دانست که کابینه فقط یک سال برای انجام آن وقت دارد.

کد خبر 51505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز