سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در هفتمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، در استان فارس حضور یافت؛ سفری که از جنبه‌های مختلف، حائز اهمیت ویژه‌ای است

ابراهیم عزیزی

ابراهیم عزیزی؛ نماینده مردم شیراز  در مجلس: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در هفتمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، در استان فارس حضور یافت؛ سفری که از جنبه‌های مختلف، حائز اهمیت ویژه‌ای است. این سفر دوروزه با برنامه‌ها و دستور کارهای مهمی همراه بود که نقش مهمی در شتاب‌بخشیدن به توسعه و آبادانی متوازن در سطح استان دارد و می‌تواند به مبدئی برای تحولات اساسی در روند پیشرفت فارس تبدیل شود.

«آزادراه شیراز- اصفهان»، «خط دوم آبرسانی به شیراز» و «بیمارستان شهرستان رستم» ۳ پروژه مهمی بودند که در جریان حضور رئیس‌جمهور در استان ‌فارس به‌ بهره‌برداری رسیدند؛ پروژه‌هایی راهبردی که گره‌های بسیاری را از زندگی مردم سراسر استان می‌گشاید. نکته اینجاست که برخی از این پروژه‌ها، مانند پروژه ملی آزادراه شیراز- اصفهان، نه‌تنها برای مردم استان، بلکه برای همه ایرانیان می‌تواند با مزیت‌های بسیاری همراه باشد، چرا که آزادراه شیراز-اصفهان به‌طول ۲۱۲ کیلومتر، گام مهمی در راستای تکمیل کریدور آزادراهی شمال - جنوب کشور محسوب می‌شود.

دومین سفر رئیس‌جمهور به استان با تحولات زیرساختی مهمی برای استان همراه بود، اما نباید از دستاوردهای مهم دیگر این سفر غفلت کرد؛ دستاوردهایی که در کنار افتتاح پروژه‌های بزرگ و زیرساختی، زمینه‌ مناسب برای ارتقای رضایت‌مندی مردم از عملکرد مسئولان را فراهم می‌آورد.

  دیدار بی‌واسطه با مردم: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حضور دوروزه رئیس‌جمهور در استان فارس، دیدار چهره به چهره با مردم و حضور بی‌واسطه در میان آنان است. به‌شخصه به‌عنوان نماینده استان فارس و شهر شیراز، از رئیس‌جمهور به‌دلیل حضور در میان مردم قدردانی می‌کنم. اتخاذ چنین رویکردهایی از سوی دولتمردان، خیرات و برکات بسیاری برای استان دارد. شنیدن بی‌واسطه حرف‌های مردم، از قشرها و صنوف مختلف، زمینه‌ساز آشنایی هرچه بیشتر تصمیم‌سازان دولت با مسائل و مشکلات جامعه می‌شود و تصمیم‌گیری دقیق‌تری را به‌دنبال خواهد داشت؛ بنابراین معتقدم سفرهای استانی را نباید صرفا حضور استانی رئیس‌جمهور و بهره‌برداری از چند پروژه تلقی کرد، بلکه دستاورد مهم‌تر، آشنایی ملموس و بی‌واسطه با مسائل مبتلابه جامعه است.

  هدف‌گذاری براساس اولویت‌ها: سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیأت دولت، یک مزیت راهبردی دارد؛ اینکه تصمیم‌سازان دولتی تلاش می‌کنند هدف‌گذاری‌های توسعه‌ای استان را براساس اولویت‌های شناسایی شده تعیین کنند. این موضوع یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به استان فارس به ‌شمار می‌رود. باید درنظر داشت که چنانکه اولویت‌های تدوین شده، در بخش اجرا نیز با پیگیری‌های مناسب مقام‌های دولتی در سطوح مختلف همراه شود، می‌تواند دستاوردهای قابل‌توجهی برای معیشت مردم و توسعه روزافزون اقتصاد استان به ‌همراه داشته باشد.

   شناسایی عقب‌ماندگی‌ها: نکته دیگری که از محوری‌ترین مزیت‌های سفر استانی رئیس‌جمهور به فارس به‌حساب می‌آید، شناخت بی‌واسطه مشکلات و شناسایی عقب‌ماندگی است؛ چالش‌هایی که از گذشته برای استان به ارث رسیده است و حل‌وفصل آن، با اتخاذ تدابیر راهبردی میسر خواهد شد. موضوع مهم این است که جبران بخش عمده‌ای از عقب‌ماندگی‌ها چشم‌به‌راه اتخاذ تصمیم‌ در سطوح بالای دولتی و انجام اقدام‌های بالادستی است. بخش قابل‌توجهی از مشکلاتی که اکنون در فارس و حتی دیگر استان‌ها وجود دارد، نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح بالاست و صرفا معطل منابع مالی نیست؛ بنابراین در جریان سفرهای استانی، بخش عمده‌ای از چنین مشکلاتی رفع می‌شود.

علاوه ‌بر همه مزیت‌هایی که برای تمام سفرهای استانی رئیس‌جمهور، ازجمله به فارس می‌توان برشمرد، باید به نکاتی هم اشاره کرد که رعایت آنها از ضرورت‌های حیاتی به ‌شمار می‌رود. همواره باید درنظر داشت که سفرهای استانی رئیس‌جمهور، با ایجاد توقع‌هایی در میان مردم همراه است که باید با تلاش مضاعفی به ‌منظور عملی‌سازی آنها همراه شود. مسئولان مربوط باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند تا دستگاه‌های اجرایی کوتاهی‌کننده در مسیر تحقق مصوبات، شناسایی و مواخذه شوند. این موضوع نقشی محوری در بهره‌مندی حداکثری استان‌ها از دستاوردهای سفر استانی هیأت دولت دارد. نکته مهم اینجاست که نباید اجازه داد برخی تصمیم‌گیری‌های کلان، در سطوح میانی استانی معطل بمانند. ارزیابی و نظارت مستمر بر اجرایی‌سازی مصوبات سفرهای استانی از مهم‌ترین نکاتی است که همواره باید مدنظر مقام‌های ارشد دولتی قرار گیرد.

کد خبر 797002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha